Miliard konsumentów komunikacji – ZTM Warszawa

Miliard konsumentów komunikacji

Pasażerowie korzystający z usług Zarządu Transportu Miejskiego to – w pojęciu handlowym – konsumenci. Jest ich prawie miliard rocznie. Dziś (15 bm.) przypada ich święto – Światowy Dzień Konsumenta. Jak korzystają ze swoich praw? Popatrzmy.

Pasażerowie-konsumenci mają do dyspozycji wiele kanałów informacji o komunikacji miejskiej. Na stronie internetowej www.ztm.waw.pl publikowane są wszystkie wiadomości dotyczące zmian w komunikacji miejskiej. Działa 6 Punktów Obsługi Pasażerów oraz całodobowa infolinia pod numerem (22) 194 84. Każda zgłaszana przez pasażerów uwaga jest analizowana podczas przygotowywania zmian. Własne rozwiązania komunikacyjne można proponować m.in. poprzez profil ZTM na facebook.com/ztm.warszawa. 

Szeroki jest wybór środków komunikacji – autobusy, tramwaje, metro, linie kolejowe, a dodatkowo (w sezonie letnim) Warszawskie Linie Turystyczne – omnibus konny, tramwaj wodny oraz promy. Pasażerowie mogą zapłacić za bilety gotówką, kartą bankomatową lub za pośrednictwem Internetu, a także opłacić przejazd korzystając z aplikacji mPay czy SkyCash – bilet w komórce. Możliwy jest zakup biletu w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM, biletomatach, w wielu punktach handlowych oraz u prowadzącego pojazd.

ZTM dba również o bezpieczeństwo pasażerów. Monitorowane są nowe autobusy i tramwaje, pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz metro. Nocą porządku w komunikacji strzegą agenci ochrony. Opracowany został dekalog bezpieczeństwa pasażera. Firma stale współpracuje z policją i strażą miejską uczestnicząc w kampaniach „Nie daj się złowić” czy „SMS Interwencyjny”.

Reprezentacja konsumentów zapewniona jest poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi (np. SISKOM, Zielone Mazowsze), organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej oraz Komisją Dialogu Społecznego. Wiele uwag przekazywanych przez te organizacje jest uwzględniana, z korzyścią dla pasażerów.

Święto konsumentów obchodzone jest w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy`ego. Wówczas 15 marca 1962 roku amerykański prezydent stwierdził, że „konsumenci to my wszyscy” i sformułował cztery podstawowe prawa konsumenta do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Zarząd Transportu Miejskiego stara się te prawa respektować.

Bezpłatnych porad prawnych dotyczących przewozów pasażerskich udzielają: Miejski Rzecznik Konsumentów (ul. Senatorska 27, tel. 22 44 33 444), Federacja Konsumentów (al. Stanów Zjednoczonych 53, tel. 22 827-64-81). Od 1 marca br. działa również bezpłatna infolinia konsumencka finansowana ze środków UOKiK pod numerem 800 007 707.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.