Odpowiada Pan za komunikację w stolicy od czterech lat. Które z wówczas wytyczonych zadań udało się zrealizować?
Zgodnie z zapowiedziami, rozszerzyliśmy Wspólny Bilet na obszar całej aglomeracji warszawskiej. To jedyna w Polsce, tak mocno zintegrowana komunikacja publiczna, łącząca różne środki transportu – kolej, tramwaj, autobus i metro. Warto podkreślić, że Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie nie konkurują, tylko wzajemnie się uzupełniają, a ich rozkłady jazdy są ze sobą coraz lepiej skoordynowane. Poza tym, w niektórych gminach podwarszawskich stworzyliśmy system lokalnych połączeń autobusowych, dowożących do kolei, co zmniejszyło liczbę samochodów wjeżdżających do centrum stolicy. I co najważniejsze – udało nam się rozpocząć budowę centralnego odcinka II linii metra a przygotowania do budowy linii tramwajowej na Tarchomin są już bardzo zaawansowane.
Mogę z zadowoleniem stwierdzić, że komunikacja publiczna w Warszawie jest coraz nowocześniejsza. Odmładzamy tabor – tylko w tym roku na tory wyjechało kilkadziesiąt Swingów zakupionych przez spółkę Tramwaje Warszawskie. Po ulicach jeździ kilkadziesiąt nowoczesnych autobusów spółki Mobilis, nowe pojazdy kupiły również Miejskie Zakłady Autobusowe. Tabor wymienia także Szybka Kolej Miejska. W ciągu najbliższego roku nowoczesne autobusy, tramwaje i pociągi dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne wyświetlacze i monitoring będą dominowały w taborze – z korzyścią dla pasażerów.
Jakie inwestycje były najważniejsze w kończącym się roku?
Wyremontowaliśmy cztery kolejne pętle autobusowe: Plac Hallera, Bródno-Podgrodzie, Kępa Zawadowska i Błota, gdzie wymieniliśmy nawierzchnie jezdni i peronów. Odnowione zostały również szklane zadaszenia peronów na pętli przy Dworcu Centralnym. Trwa rozbudowa systemu P+R. Rozpoczęliśmy budowę obiektów w Ursusie Niedźwiadku oraz w Wawrze i kontynuowaliśmy budowę parkingu w al. Krakowskiej. Zmodernizowaliśmy I linię metra, unowocześniając oświetlenie stacji Wilanowska i Wierzbno oraz urządzenia Systemu Zdalnego Sterowania i Kontroli Dyspozytorskiej na stacji Plac Wilsona.
Ponadto wybudowaliśmy tunel łączący Dworzec Gdański z pobliską stacją metra. Powstaje również brakujący odcinek torów kolejowych do lotniska Chopina. I jak już wspomniałem, rozpoczęły się pierwsze prace związane z budową centralnego odcinka II linii metra i linii tramwajowej na Tarchomin. Te wszystkie inwestycje odmienią oblicze stołecznej komunikacji.
Pasażerowi inwestycje związane z infrastrukturą kojarzą się głównie z utrudnieniami…
To cena, którą trzeba zapłacić za unowocześnienie układu komunikacyjnego w stolicy. Dlatego dokładamy wszelkich starań, żeby zmiany były jak najmniej uciążliwe, zarówno dla pasażerów korzystających na co dzień z komunikacji, jak i zmotoryzowanych mieszkańców.
W tym roku przygotowywaliśmy wiele modyfikacji układu połączeń związanych m.in. z budową wiaduktów na ul. Andersa, przebudową ul. Emilii Plater, remontem przejść podziemnych we Włochach i Ursusie, czy rozpoczęciem budowy II linii metra w rejonie ronda Daszyńskiego. Autobusy i tramwaje były kierowane na trasy objazdowe, na czas trwania prac uruchamiano linie zastępcze i dodatkowe przystanki. Dużym wyzwaniem było także szybkie przygotowanie komunikacji na czas uroczystości żałobnych po katastrofie smoleńskiej. Myślę, że ZTM zdał ten egzamin celująco. Teraz przygotowujemy się do zapewnienia sprawnej komunikacji podczas Euro 2012.
Nieustannie dbamy o priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej uruchamiając kolejne buspasy: na Trasie Łazienkowskiej pomiędzy Al. Jerozolimskimi i ul. Grójecką, na trasie AK, ul. Światowida i w Alejach Jerozolimskich. Na koniec 2010 r. w Warszawie mamy już 38 kilometrów pasów dla komunikacji.
Warszawiacy nadsyłają wiele opinii i uwag o stołecznej komunikacji. Czy ZTM spełnia postulaty pasażerów?
Jak najbardziej. Analizujemy wnikliwie każdy z nich i staramy się realizować te, które przynoszą korzyść jak najszerszej grupie pasażerów i nie wpływają negatywnie na inne rozwiązania. W bieżącym roku m.in. skorygowaliśmy trasę linii 189, zmieniliśmy trasę linii 197, skierowaliśmy linię 107 do pętli Esperanto a sprawny dojazd do nowych biurowców w rejonie ul. Poleczki zapewniła linia 331. Uruchomiliśmy nową linię nocną N03, która połączyła najważniejsze węzły przesiadkowe w dzielnicach Ursynów, Mokotów, Praga Południe, Praga Północ i Białołęka. Po oddaniu do użytku północnego odcinka al. Rzeczypospolitej nową linię autobusową numer 217 zyskał także Wilanów. Poprawiliśmy komunikację na Białołęce zwiększając częstotliwość linii 508. Zapewniliśmy także dojazd do centrum handlowego spółki Kupiec Warszawski, gdzie kursuje linia 426. Po zakończeniu remontu ul. Francuskiej linia 147, zgodnie z opiniami pasażerów z Pragi Południe pozostała na ul. Saskiej. A po oddaniu do użytku pętli Służewiec linia 44 kursuje z częstotliwością co 5 minut, na czym skorzystali nie tylko pasażerowie z Mokotowa.
Zmieniła się także komunikacja w gminach podwarszawskich…
Wprowadziliśmy tzw. bilet łączony z Łomiankami i uruchomiliśmy kolejne linie dowozowe w gminach podwarszawskich: linie L-2 i L-5 w Piasecznie, L-9 i L10 w Wieliszewie i L-12 w Piastowie. Ponadto w porozumieniu z gminami skorygowaliśmy trasy linii podmiejskich – 725, 727, 722 i 739 a linia 806 została przekształcona w całotygodniową linię 741. W połowie marca uruchomiliśmy linię S9, która połączyła Dworzec Gdański z Legionowem a we wrześniu ruszyła linia SKM – S1 na trasie Otwock– Warszawa Wschodnia, przedłużona w grudniu do Pruszkowa.
W 2010 roku ZTM wprowadził także wiele innowacji, związanych z zakupem biletów i informacją pasażerską…
Bilety ZTM można już kupować przez Internet. Dodatkowo uruchomiliśmy możliwość kodowania imiennych biletów długookresowych na Miejskiej Karcie Płatniczej wydawanej przez bank Citi Handlowy. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce i w Europie. Dzięki tej współpracy zwiększyła się liczba punktów, w których można wyrobić od ręki nośnik biletów komunikacji miejskiej a ZTM obniżył koszty sprzedaży.
Standardowym elementem wyposażenia w nowych pojazdach stały się biletomaty. Stawiamy taki warunek w przetargach. Ponadto na przystankach autobusowych pojawiły się nowe rozkłady jazdy a wewnątrz pojazdów dynamiczne wyświetlacze prezentujące trasę przejazdu. Na stronie ZTM, dzięki udziałowi w unijnym projekcie CAPRICE, można testować nową wyszukiwarkę…
ZTM coraz aktywniej współpracuje z partnerami zagranicznymi i ma coraz mocniejszą pozycję wśród organizatorów komunikacji miejskiej …
Jesteśmy członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA), dzięki czemu mamy możliwość wymiany cennych doświadczeń. Jeden z naszych pracowników z ramienia tej organizacji wszedł w skład grupy ekspertów Komisji Europejskiej do spraw Inteligentnych Systemów Transportowych.
W ramach naszych przygotowań do Euro 2012, w bieżącym roku podpisaliśmy listy intencyjne z organizatorami komunikacji w Wiedniu i Turynie. Jeśli nasz projekt „Nowa kultura mobilności w Warszawie” zostanie zaakceptowany, wyślemy naszych pracowników na staże, żeby zapoznali się z włoskimi i austriackimi sposobami zarządzania komunikacją. Obie firmy – Agenzia Mobilita Metropolitana Torino i Wiener Linien mają spore doświadczenia związane z obsługą dużej liczby turystów.
Wspólnie z VBB (organizatorem transportu w Berlinie i całym regionie Brandenburgii) i przewoźnikami kolejowymi rozpoczęliśmy w tym roku prace nad zintegrowanym biletem, który usprawni podróżowanie pomiędzy Warszawą a Berlinem.
Czego mogą się spodziewać mieszkańcy Warszawy w przyszłym roku i następnej kadencji?
To będzie kadencja kontynuacji. W latach 2011-2012 powinna nastąpić wyraźna poprawa jakości naszych usług, szczególnie jeśli chodzi o linie SKM. W maju przyszłego roku rozpoczną się dostawy zakupionych 13 pociągów PESY z układem siedzeń typu metro. To będą pierwsze w stolicy, bardzo pojemne pociągi sześciowagonowe, które skierujemy do obsługi lotniska im F. Chopina i tras do Sulejówka oraz Legionowa.
Wiosną przyszłego roku „pełną parą” rozpocznie się budowa centralnego odcinka II linii metra i do akcji wkroczą oczekiwane od dawna „superkrety” czyli tarcze TBM, które zaczną drążyć tunele na rondzie Daszyńskiego i na Powiślu. Zmianie ulegnie organizacja komunikacji w Śródmieściu. Zamknięte zostanie rondo ONZ i ulica Świętokrzyska.
Autobusy i tramwaje pojadą objazdami – utworzymy specjalne „korytarze” dla pojazdów komunikacji, dzięki czemu stolica uniknie paraliżu. Tak stanie się m.in. z mostem Śląsko-Dąbrowskim. Pojawią się dodatkowe buspasy i tymczasowe parkingi P+R.
To nie wszystkie zmiany…
Chcemy usprawnić komunikację i zmienić układ linii autobusowych w Wawrze oraz w Rembertowie, Wesołej i częściowo na Mokotowie. Pojawią się także korekty tras w innych rejonach Warszawy.
Czyli…
Zgodnie ze strategią zrównoważonego transportu przyjętą przez stołeczny ratusz i realizowaną przez ZTM, priorytet w Warszawie ma komunikacja szynowa – dlatego linie autobusowe mają dowozić pasażerów do tramwajów, metra i kolei. Autobusy będą podstawowym środkiem transportu jedynie w regionach pozbawionych komunikacji szynowej. Będziemy się więc starali tworzyć linie podstawowe o wysokiej częstotliwości kursowania oraz linie uzupełniające, lokalne z mniejszą częstotliwością dostosowaną do lokalnych potrzeb przewozowych.
Czy powstaną jakieś nowe linie SKM?
Na razie nie. Planujemy jedynie zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów do Sulejówka czy Pruszkowa. Główną barierą jest tutaj przepustowość linii średnicowej. Właśnie dlatego w starym rozkładzie dojeżdżaliśmy z Otwocka tylko do Dworca Wschodniego. Od obowiązującego rozkładu jeździmy już do Pruszkowa. Natomiast linia z Sulejówka Miłosny kończy swoją trasę na stacji Warszawa Zachodnia
Czy strefa obowiązywania Wspólnego Biletu będzie rozszerzana?
Niestety, w tym przypadku trafiamy na przeszkodę, którą jest brak ustawy metropolitalnej. Jej projekt ugrzązł w biurkach rządowych. Moim zdaniem finansowanie transportu w aglomeracji powinno być obligatoryjne dla wszystkich gmin. Teraz jest inaczej. Wspólny Bilet jest dobrodziejstwem dla mieszkańców np. Otwocka czy Legionowa a korzystają z niego wszyscy, także osoby z sąsiednich gmin. Przykładowo do Legionowa przyjeżdżają mieszkańcy Pułtuska, a bilet finansują tylko władze Legionowa. Już dziś pojawia się problem i władze tych miast, np. Piastowa, Kobyłki, Zielonki mówią, że nie będzie ich stać na finansowanie Wspólnego Biletu.
Rozmawiamy jednak z WKD i KM oraz gminami leżącymi poza strefą Wspólnego Biletu o przygotowaniu tzw. biletu łączonego, na wzór Łomianek. Myślę, że w przyszłym roku dojdziemy do porozumienia z Błoniem, Brwinowem, Milanówkiem, Grodziskiem Mazowieckim i partnerami kolejowymi.
Opublikowano 30 grudnia 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019