Niepełnosprawni pasażerowie wyróżniają ZTM – ZTM Warszawa

Niepełnosprawni pasażerowie wyróżniają ZTM

Zarząd Transportu Miejskiego został wyróżniony przez czytelników portalu Niewidzialni.eu w rankingu dotyczącym dostosowania komunikacji do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Czytelnicy portalu w roku 2010 sprawdzali jakość usług oferowanych przez przewoźników w zakresie obsługi osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Swoje opinie zgłosiło kilkuset niepełnosprawnych użytkowników komunikacji. Najlepiej w Plebiscycie Przewoźnik Przyjazny Niepełnosprawnym wypadły spółki podlegające Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie. Wysoko oceniono ich działania zapewniające systematyczną wymianę taboru na nowoczesny, niskopodłogowy, ułatwiający podróżowanie niepełnosprawnym pasażerom.

ZTM, jako organizator transportu, został nagrodzony za politykę firmy wobec osób z niepełnosprawnością, opartą na profesjonalnym nadzorze działalności wszystkich spółek świadczących usługi transportowe w stolicy oraz za przeprowadzenie w roku 2010 kampanii społecznej – „Przyjacielu, ustąp miejsca!”

Portal Niewidzialni.eu powstał w roku 2009. Od samego początku organizuje i nagłaśnia różnego rodzaju akcje propagujące dostosowywanie usług transportowych i komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

28 grudnia wyróżnienie z rąk Bartosza Szpurka, redaktora naczelnego portalu Niewidzialni.pl odebrał Wojciech Partyka, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

ZTM stale współpracuje z organizacjami i stowarzyszeniami skupiającymi osoby niepełnosprawne. Konsultowane są z nimi planowane rozwiązania komunikacyjne oraz inwestycje, m.in. związane z jeszcze lepszym dostosowaniem pierwszej linii metra do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów oraz z budową drugiej nitki podziemnej kolei. Wsłuchujemy się w napływające do ZTM głosy i staramy się likwidować bariery. Przykładem jest np. zapewnienie osobom na wózkach wjazdu do hali biletowej przy Senatorskiej od strony Ogrodu Saskiego.

Wszystkie nowo kupowane przez firmy przewozowe pojazdy komunikacji – tramwaje, autobusy, pociągi SKM są przyjazne dla niepełnosprawnych – niskopodłogowe i wyposażone w podesty dla wózków. Systematycznie rozwijany jest system informacji pasażerskiej, którego elementami są m.in. wyświetlacze w pojazdach, komunikaty głosowe, oznaczenia alfabetem Braille’a na przyciskach.

W Warszawie kursuje coraz więcej autobusów, tramwajów i pociągów, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Tramwaje

870 wagonów, w tym 59 niskopodłogowych, 150 z wyświetlaczami zewnętrznymi i wewnętrznymi, 145 z zapowiedziami słownymi, 155 z przyciskiem otwierania drzwi przez pasażera.

Autobusy

1795 autobusów, w tym 1481 niskopodłogowych i 388 z zapowiedziami słownymi, w tym:

Metro

240 wagonów w tym 108 nowszego typu (Alstom Konstal), wszystkie niskopodłogowe, wyposażone w zapowiedzi głosowe i wyświetlacze

SKM

17 składów, 12 niskopodłogowych, 14 z wyświetlaczami, zapowiedziami słownymi i przyciskami otwierania drzwi.

Dane październik 2010

Działania, aby uczynić transport publiczny przyjaznym dla niepełnosprawnych, związane są nie tylko z modernizacją taboru. ZTM stara się także wpływać na postawy użytkowników komunikacji. Taki cel miała doceniona przez portal Niewidzialni.eu kampania „Przyjacielu, ustąp miejsca”, zachęcająca do wzajemnej życzliwości i udzielania pomocy (nie tylko ustępowania miejsca) kobietom w ciąży, osobom niepełnosprawnym i seniorom.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.