Rok 2010 potwierdził mocną pozycję Zarządu Transportu Miejskiego wśród organizatorów komunikacji miejskiej w europejskich metropoliach. ZTM jest doceniany jako instytucja, która potrafi dzielić się z nimi własnymi doświadczeniami i czerpać sprawdzone rozwiązania od zagranicznych partnerów.
EMTA
Zacieśnianiu międzynarodowej współpracy sprzyja członkostwo ZTM w Europejskim Stowarzyszeniu Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA). W zarządzie tej organizacji od 2009 roku zasiada dyrektor ZTM, Leszek Ruta.
Współpraca z EMTA umożliwia ZTM otrzymywanie informacji wykorzystywanych przy rozwijaniu komunikacji w Warszawie (np. sieci buspasów) oraz pozyskiwanie partnerów do realizacji międzynarodowych projektów, np. sprzyjających „inwestowaniu” w kadry. Takim projektem jest „Nowa kultura mobilności w Warszawie”. O jego sfinansowanie w ramach unijnego programu Leonardo da Vinci będzie starał się ZTM. Partnerami ZTM będą organizatorzy transportu w Wiedniu i Turynie.
Ich wybór nie był przypadkowy. Dla Warszawy, przygotowującej się do Euro 2012 cenna będzie możliwość wykorzystania doświadczeń związanych z organizacją wielkich imprez masowych. W 2008 roku w Wiedniu rozgrywane były mecze Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, a w Turynie w 2006 roku odbyły się igrzyska olimpijskie. Włoski partner wypracował także efektywne rozwiązania zapewniające sprawną komunikację turystom odwiedzającym miasto w okresie, gdy można oglądać tam całun turyński. Ponadto może poszczycić się zaawansowaną integracją transportu miejskiego i kolejowego.
W październiku w Warszawie podpisano list intencyjny o współpracy ZTM i Wiener Linien. Miesiąc później, podczas walnego zgromadzenia EMTA w Barcelonie, podobne porozumienie ZTM zawarł z Agenzia Mobilita Metropolitana Torino.
Dzięki współpracy młodzi pracownicy stołecznego organizatora transportu wyjadą na staże do Wiednia i Turynu. Będą zdobywać wiedzę i umiejętności związane z funkcjonowaniem tamtejszych systemów transportu miejskiego. Chodzi m.in. o efektywne zarządzanie komunikacją, wprowadzanie innowacyjnych technologii oraz działania na rzecz edukacji komunikacyjnej.
O tym, czy projekt „Nowa kultura mobilności w Warszawie” zostanie zakwalifikowany do programu Leonardo da Vinci zdecyduje konkurs, którego rozstrzygnięcie spodziewane jest w połowie 2011 roku. Warto przypomnieć, że poprzedni projekt ZTM zgłoszony do unijnego programu został uznany za wzorcowy. Ośmiu pracowników ZTM w marcu 2009 roku odbyło staże w berlińskim przedsiębiorstwie transportowym BVG.
Współpracując z EMTA również Warszawa upowszechniała na świecie swoje osiągnięcia i doświadczenia. Podczas listopadowego walnego zgromadzenia w Barcelonie z zainteresowaniem spotkała się prezentacja ZTM o wspomnianych projektach międzynarodowych staży.
Informacje dotyczące m.in. dostosowania transportu publicznego do potrzeb osób niepełnosprawnych, edukacji młodych pasażerów, czy organizacji sezonowych linii turystycznych były publikowane w biuletynie EMTA. Cennym źródłem informacji były również ankiety wymieniane z zagranicznymi partnerami.
Caprice
W 2010 roku kontynuowany był unijny projekt Caprice, polegający na wymianie doświadczeń pomiędzy pięcioma europejskimi stolicami – Warszawą, Berlinem, Paryżem, Wilnem i Bukaresztem.
ZTM w czerwcu zorganizował jeden z warsztatów Caprice. Był on poświęcony systemom biletowym i polityce taryfowej. W tej dziedzinie Warszawa jest jednym z liderów, na którym mogą wzorować się pozostali partnerzy. Np. w pełni elektronicznym systemem biletowym – obok stolicy Polski – może pochwalić się jedynie Paryż. Organizacja warszawskiego spotkania została wysoko oceniona, uczestnicy podkreślali innowacyjność zaprezentowanych rozwiązań oraz polską gościnność.
Pierwszy tegoroczny warsztat Caprice odbył się w marcu w Berlinie i był poświęcony zintegrowanej informacji pasażerskiej w transporcie publicznym. ZTM przedstawił m.in. zalety automatycznego portalu głosowego obsługującego infolinię oraz systemu informacji w taborze, na przystankach i peronach metra. Zaprezentowano również warszawskie rozwiązania dotyczące obsługi klientów (sieć Punktów Obsługi Pasażerów) oraz informowania pasażerów podczas wprowadzania dużych zmian komunikacyjnych.
Trzecie spotkanie warsztatowe – we wrześniu – zorganizował Bukareszt. Partnerzy projektu wymienili się doświadczeniami związanymi z planowaniem i zarządzaniem mobilnością w miastach.
Ostatnie tegoroczne spotkanie Caprice, na temat dostosowania komunikacji do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów, odbyło się w grudniu w Wilnie.
W ramach projektu Caprice eksperci ZTM uczestniczyli także w spotkaniach „specjalistycznych”, których celem była pomoc miastom partnerskim przy rozwiązywaniu konkretnych problemów. Bogate doświadczenia stołecznego organizatora transportu, dotyczące zawierania wieloletnich umów z firmami przewozowymi, zostały wykorzystane przez odpowiednika w Bukareszcie, który dopiero planuje podobne rozwiązanie prawne.
Bratnie stolice
Szczególnie bliskim partnerem w komunikacyjnej współpracy, jest stolica Niemiec. Więzi zacieśnia wymiana doświadczeń oraz sprawdzonych rozwiązań.
W ramach projektu Caprice – dzięki pomocy Berlina, który udzielił Warszawie licencji – ZTM uruchomił na swojej stronie internetowej nowoczesną i funkcjonalną wyszukiwarkę połączeń Hafas. Narzędzie umożliwia planowanie podróży z wykorzystaniem komunikacji miejskiej i połączeń kolejowych, nie tylko na terenie aglomeracji warszawskiej, ale także w części Europy.
ZTM i VBB (organizator transportu w Berlinie i całym regionie Brandenburgii) wraz z przewoźnikami kolejowymi rozpoczęli pracę nad zintegrowanym biletem, który umożliwi korzystanie z połączeń kolejowych pomiędzy Warszawą i Berlinem, a po przyjeździe na miejsce, także z transportu publicznego w tych miastach. 3 listopada w obecności prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz oraz członka Zarządu PKP S.A. Jacka Prześlugi, dyrektor ZTM Leszek Ruta, prezes VBB Hans-Werner Franz oraz Katarzyna Zimnicka-Jankowska – członek Zarządu PKP Intercity podpisali list intencyjny w tej sprawie.
Goście
Po naukę do ZTM przybywali przedstawiciele instytucji transportowych z różnych europejskich miast i regionów. Delegację włoskiego Piemontu interesował system biletów elektronicznych w Warszawie, zarządzanie systemem kart miejskich, a także współpraca z prywatnymi operatorami i zasady rozliczeń z nimi. Włosi przygotowują się do wdrożenia elektronicznych biletów… w Turynie. To najlepszy dowód, jak obustronnie owocna może być wymiana doświadczeń.
Tradycyjnie wielkim zainteresowaniem zagranicznych gości cieszył się węzeł komunikacyjny Młociny. Jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie wizytowali uczestnicy warsztatu Caprice, a także oficjalne delegacje m.in. z Gruzji, Azerbejdżanu i Chorwacji.
Opublikowano 20 grudnia 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019