Nowe linie autobusowe – stałe (m.in. 217, 426, N03) i okresowe (np. 444, 902), kolejne lokalne linie dowozowe w powiatach: piaseczyńskim, legionowskim i pruszkowskim, Wspólny Bilet z Łomiankami, nowe linie Szybkiej Kolei Miejskiej – to najważniejsze, choć nie wszystkie, zmiany komunikacyjne wprowadzone w 2010 roku przez ZTM. Na wniosek pasażerów zmieniono wiele tras. Organizator komunikacji w aglomeracji warszawskiej udowodnił w kończącym się roku, że z powodzeniem realizuje hasło „pasażer przede wszystkim”.
Liczne remonty prowadzone w ciągu roku w stolicy spowodowały konieczność wprowadzania zmian w organizacji komunikacji. W ZTM przygotowano nowe układy połączeń, związane m.in. z budową wiaduktów na ul. Andersa, przebudową ul. Emilii Plater, remontem przejść podziemnych we Włochach i Ursusie. Autobusy i tramwaje były kierowane na trasy objazdowe, na czas trwania prac uruchamiano linie zastępcze i dodatkowe przystanki. W rejonie ronda Daszyńskiego wprowadzono zmiany związane z początkiem budowy centralnego odcinka II linii metra. Rozpoczęły się przygotowania do planowanej na przyszły rok budowy metra na Pradze. W rejonie placu Wileńskiego przebudowano tory, aby – w trakcie budowy – umożliwić tramwajom skręcanie z ulicy 11 Listopada w Targową, w kierunku ulicy Ratuszowej.
Dużym wyzwaniem było także szybkie przygotowanie komunikacji na czas uroczystości żałobnych po katastrofie smoleńskiej. ZTM zdał ten egzamin celująco – pod pałac prezydencki i na uroczystości pogrzebowe bez problemu dotarło prawie 100 tysięcy pasażerów z całego kraju.
Nowe trasy i linie zgodnie z postulatami
Do ZTM zgłaszano wiele postulatów i wniosków dotyczących korekt tras i uruchomienia dodatkowych linii. Wpływały m.in. od pasażerów oraz z urzędów dzielnic. Dużą część spośród nich wprowadzono w życie.
I tak – na wniosek mieszkańców Bemowa skorygowano trasę linii 189. Autobus nie dubluje już trasy tramwajowej kursującej ul. Powstańców Śląskich tylko jedzie przez środek osiedla Jelonki. Zmieniono także trasę linii 197, która kursuje teraz ze zwiększoną częstotliwością wyremontowaną ul. Obrońców Tobruku do Cmentarza Wolskiego.
Linia 107 została skierowana do pętli Esperanto, co poprawiło dojazd do budynków mieszkalnych przy ul. Dzielnej. W celu zapewnienia sprawnego dojazdu do nowych biurowców w rejonie ul. Poleczki uruchomiono linię 331. Od kwietnia do listopada, w dniach gonitw na torze służewieckim, ze stacji metra Wilanowska na Służewiec (Wyścigi) kursowała okresowa linia 300.
ZTM uruchomił nową linię nocną, która połączyła najważniejsze węzły przesiadkowe w dzielnicach Ursynów, Mokotów, Praga Południe, Praga Północ i Białołęka. Pasażerowie, dzięki nowej linii N03 uzyskali bezpośrednie nocne połączenia z Dworcem Wschodnim, Żeraniem FSO oraz Nowodworami.
Komunikacją nocną, po korekcie trasy linii autobusowej N02 została także objęta ul. Saska. Skorygowano trasy linii N31 i N81, które skierowano ul. Waryńskiego oraz trasy N33 i N36 (w rejonie ul. Woronicza).
Po oddaniu do użytku północnego odcinka al. Rzeczypospolitej nową linię autobusową zyskał Wilanów. Autobusy 217 zapewniły mieszkańcom tzw. Miasteczka Wilanów połączenie z metrem, a w przeciwnym kierunku umożliwiły dojazd do Świątyni Opatrzności Bożej. W rejonie stacji Metro Wilanowska pasażerowie mogą się teraz przesiąść nie tylko do podziemnej kolejki, ale także do linii tramwajowych i autobusowych, kursujących stamtąd do innych części miasta.
Warszawiacy i turyści odwiedzający stolicę w lecie uzyskali, dzięki linii autobusowej 444 wygodny dojazd do Ogrodu Zoologicznego. Autobusy kursowały w weekendy i święta, od maja do września, na trasie łączącej Dworzec Centralny z północnym wejściem do ZOO.
Dojazd do nowego centrum handlowego spółki Kupiec Warszawski zapewniła linia 426, która kursuje w soboty i święta. Skorygowano również trasę linii 126 w tym rejonie.
Na stałą trasę wróciła linia tramwajowa 14 (Banacha-Metro Wilanowska). Linia 16 kursuje na trasie objazdowej (Woronicza-Ratuszowa ZOO) obowiązującej do zakończenia przebudowy Trasy Toruńskiej w okolicach pętli Żerań FSO. Kursowanie na trasie Ratuszowa ZOO – Cmentarz Wolski wznowiły po przerwie spowodowanej remontem trasy W-Z, tramwaje oznaczone numerem 46.
Pod koniec roku, w związku z trwającymi pracami przy budowie centralnego odcinka II linii metra tramwaje linii 46 zostały skierowane na trasę objazdową od Dworca Wschodniego do Cmentarza Wolskiego.
Coraz większy zasięg Wspólnego Biletu
Zwiększyła się liczba pasażerów, którzy mogą korzystać ze Wspólnego Biletu. Od marca 2010 roku mieszkańcy Łomianek podróżują na jego podstawie środkami stołecznej komunikacji miejskiej. W tramwajach, autobusach, metrze oraz w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, honorowane są wszystkie rodzaje biletów wydawanych przez lokalnego przewoźnika, obowiązujące na trasie Łomianki – Warszawa oraz Czosnów – Warszawa (ważne tylko w granicach 1. strefy biletowej ZTM). Po wprowadzeniu tego udogodnienia skorzystali również mieszkańcy Warszawy, którzy na podstawie biletów ZTM (z wyłączeniem biletów czasowych) mogą korzystać z autobusów KMŁ w granicach 1. strefy biletowej.
We współpracy z samorządami ZTM uruchomił kilka kolejnych „eLek”, czyli linii lokalnych dowożących pasażerów z gmin podwarszawskich do najbliższych stacji kolejowych.
W maju rozpoczęły kursowanie linie L-2 i L-5 w Piasecznie, które zapewniły sprawną komunikację pomiędzy stacją kolejową PKP Piaseczno oraz miejscowościami Złotokłos i Bobrowiec.
W Wieliszewie pojawiły się autobusy oznaczone jako L-9 i L10 a w Piastowie – L-12.
We wszystkich autobusach honorowane są bilety ZTM ważne w 2. strefie (90-dniowe, 30-dniowe – z wyłączeniem biletów na jedną linię, a także dobowe, 3-dniowe, 7-dniowe, 14-dniowe oraz bilety seniora).
ZTM skorygował także liczne trasy autobusów podmiejskich. Linia 725 nie tkwi już w korkach w al. Wilanowskiej i kończy trasę na pętli Wilanów. Natomiast linia 727 w wybranych kursach w dni robocze obsługuje dodatkowo dwie miejscowości: Bąkówkę i Robercin. Ponadto wydłużono trasę linii 722 z Radiówka do Woli Karczewskiej i linii 739 – z Julianowa do dawnej fabryki Polkolor. Linię 806 przekształcono w całotygodniową linię 741. Na wniosek władz Piaseczna wydłużono również trasę linii 739.
Dwie nowe linie SKM
W 2010 roku zwiększyła się liczba linii Szybkiej Kolei Miejskiej. W połowie marca ruszyła linia S9, która połączyła Dworzec Gdański z Legionowem i stała się dużym udogodnieniem dla mieszkańców tego miasta, a także pasażerów z tzw. zielonej części Białołęki. Tabor zapewniła spółka Koleje Mazowieckie.
Od maja niektóre kursy linii S9, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zostały przedłużone do gminy Wieliszew. W dni robocze podróżni na trasie pomiędzy Warszawą i Wieliszewem zyskali nowe połączenia do Warszawy w szczycie porannym i połączenia popołudniowe, zapewniające powrót do Wieliszewa. Kilka miesięcy później wydłużono najbardziej obciążony poranny kurs a w szczycie popołudniowym – trasę jednego z pociągów do stacji Legionowo Piaski.
We wrześniu ruszyła kolejna linia SKM – S1 na trasie Otwock – Józefów – Warszawa Wschodnia. Usprawniła dojazd do centrum Warszawy mieszkańcom powiatu otwockiego oraz Wawra. Od 12 grudnia br. wraz z nowym kolejowym rozkładem jazdy trasa linii S1 została wydłużona do Pruszkowa przez linię średnicową (w tym Dworzec Warszawa Śródmieście).
Opublikowano 9 grudnia 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019