Z komunikacji miejskiej codziennie korzystają setki tysięcy pasażerów. Także przyszłe mamy, seniorzy i osoby niepełnosprawne. Nie trzeba wiele, aby wszystkim podróżowało się przyjemniej. Wystarczy „dostrzeganie” współpasażerów, wzajemna pomoc i życzliwość. Kampania społeczna „Przyjacielu, ustąp miejsca”, której trzy edycje ZTM zorganizował w 2010 roku pokazała, że warto o tym przypominać.
Na potrzeby i bezpieczeństwo kobiet w ciąży, korzystających z komunikacji miejskiej ZTM zwracał uwagę w maju. Kolejne dwie odsłony kampanii dotyczyły ustępowania miejsca i udzielania innej pomocy osobom niepełnosprawnym (wrzesień) oraz seniorom (październik-listopad). W stołecznych środkach transportu oraz na przystankach pojawiły się plakaty, przygotowano specjalne spoty, temat błyskawicznie podchwyciły media i… warszawiacy.
Materiały informacyjne, publikacje w prasie i programy telewizyjne zainicjowały ożywione dyskusje. ZTM otrzymał mnóstwo listów i maili od osób, których dotyczyła kampania. Przyszłe mamy, niepełnosprawni i seniorzy dzielili się swoimi problemami. Opisywali kłopotliwe sytuacje i przeszkody, na jakie napotykają podczas codziennych podróży po Warszawie.
Swoje spostrzeżenia przekazywali także ci, do których skierowany był apel ZTM. Warszawiacy „piętnowali” osoby odwracające wzrok na widok potrzebujących pomocy współpasażerów. Wskazywali też przypadki, kiedy odmowa ustąpienia miejsca wynika z innych motywów niż brak kultury i życzliwości.
Osoby, które śledziły przebieg kampanii – na stronie internetowej, w newsletterze ZTM, a także w mediach, do których trafiły materiały prasowe – zdobyły wiedzę o tym, jak ważna jest pomoc. ZTM zwrócił się do ekspertów oraz samych pasażerów, który w codziennych podróżach mogą potrzebować wsparcia.
O konieczności zapewnienia kobietom w ciąży komfortowych i – z punktu widzenia medycznego – bezpiecznych warunków jazdy mówił Sławomir Janus, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka (Instytut objął patronat merytoryczny nad kampanią). Niepełnosprawni, m.in. Marek Sołtys, czyli Szalony Wózkowicz, zwrócili uwagę, że pomoc musi być dostosowana do konkretnego rodzaju niepełnosprawności. Dzięki ich głosom ZTM przygotował informację – poradnik na co zwracać uwagę, wyciągając pomocną dłoń do niepełnosprawnego współpasażera. Na komunikację można było także spojrzeć oczami seniora.
Szeroki oddźwięk kampanii wśród warszawiaków zapewnił wybór mediów, które objęły nad nią patronat. Działania ZTM i – co najważniejsze – apele o wzajemną życzliwość obecne były na antenie TVN Warszawa, dotarły do internautów odwiedzających portal dlastudenta.pl oraz do czytelników czasopism „M jak Mama” i „Zdrowie”.
O kampanii regularnie informowały najważniejsze stołeczne dzienniki i rozgłośnie radiowe, a także popularna wśród młodych ludzi telewizja 4fun.tv, w której emitowane były spoty.
Opublikowano 25 listopada 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019