Parkingowy boom – ZTM Warszawa

Parkingowy boom

Parkingi Parkuj i Jedź, czyli Park & Ride, przeżywają okres rozkwitu. Liczba korzystających z nich kierowców rośnie ostatnio z dnia na dzień.

W aglomeracji warszawskiej kierowcy mają do dyspozycji osiem parkingów P+R w siedmiu lokalizacjach (na Młocinach uruchomiony został w tym roku mniejszy obiekt na 67 aut, zlokalizowany tuż obok pętli tramwajowej). W sumie dostępnych jest na nich ponad 2,5 tys. miejsc.

Coraz trudniej o miejsce…

Parkingi przesiadkowe cieszą się tak dużą popularnością, że na większości już około 10 rano nie ma wolnych miejsc. Luźniej jest tylko w Aninie, gdzie obiekt działa od niedawna oraz na Połczyńskiej.

Parking w Aninie znajduje się przy stacji kolejowej, gdzie zmotoryzowani mogą przesiadać się do pociągów SKM oraz Kolei Mazowieckich. Korzystają z niego mieszkańcy z okolic Starego i Nowego Anina oraz Wiśniowej Góry. Wyjątkowe oblężenie przeżył w czasie zamknięcia Wału Miedzeszyńskiego, podczas wiosennej powodzi. Frekwencja wzrosła także po uruchomieniu linii SKM S-1 do Otwocka. Od tego czasu systematycznie przybywa na nim samochodów, a to znaczy, że coraz więcej osób przekonuje się do pozostawienia „czterech kółek” na obrzeżach i przesiadki do pociągów.

Całkowicie zapełnia się największy parking przesiadkowy – na Młocinach, gdzie na 4 poziomach mieści się około 1000 samochodów i 20 rowerów. Obiekt położony jest w sąsiedztwie stacji metra i jest jednym z elementów węzła przesiadkowego, z którego codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy pasażerów.

Zainteresowanie parkingiem jest tak duże, że do ZTM napływają liczne sygnały od pasażerów, którzy wręcz domagają się zwiększenia liczby miejsc postojowych.

Aby poprawić sytuację ZTM przejął ogólnodostępny parking na 67 samochodów i objął go systemem P+R.

…będą nowe

W 2011 roku planowane jest oddanie kolejnego parkingu – w alei Krakowskiej dla około 400 aut i 100 rowerów. Powstaje bezpośrednio przy pętli autobusowej i tramwajowej Okęcie i tuż przy trasie wylotowej na Kraków i Katowice. Będą mogli z niego korzystać kierowcy dojeżdżający z Lesznowoli, Michałowic, Raszyna oraz części dzielnicy Włochy.

W przyszłym roku „swój” parking będą mieli też mieszkańcy Wawra. Umożliwi im dogodny dojazd do centrum miasta. Podróż pociągami SKM i Kolei Mazowieckich potrwa kilkanaście minut. W planach jest budowa kolejnych parkingów na tej trasie, aby jak najwięcej osób mogło korzystać z połączeń kolejowych.

Planuje się, że do 2012 roku system P+R będzie liczył ponad 4,5 tysiąca miejsc. Kolejne obiekty będą powstawać zgodnie z dominującym na świecie trendem, polegającym na ograniczaniu wjazdu prywatnych pojazdów do ścisłego centrum miasta. Coraz większa jest także presja podróżnych, aby tworzyć tego rodzaju parkingi.

Kolejne inwestycje są już realizowane. Oprócz parkingów w al. Krakowskiej i P+R Wawer rozpoczęła się także budowa obiektu w Ursusie (przy planowanym przystanku kolejowym Ursus-Niedźwiadek). Trwa projektowanie parkingu przy przystanku SKM. W drugim etapie rozbudowy systemu Parkuj i Jedź (do 2012 roku) planowane jest również wybudowanie parkingów w Wesołej i Falenicy. W przypadku tej pierwszej lokalizacji ZTM nie otrzymał jeszcze terenu od PKP. W przypadku Falenicy trwa proces wydawania decyzji lokalizacyjnej.

Docelowo cały system Parkuj i Jedź ma składać się z ok. 30 obiektów. Ogromnym wyzwaniem dla komunikacji miejskiej będzie EURO 2012. Mimo, że dzieli nas od tego wydarzenia przeszło rok, w ZTM już trwają przygotowania. Zgodnie z zaleceniami UEFA w stolicy ma być przygotowanych dla kibiców 15 tysięcy miejsc parkingowych. Dlatego oprócz budowy kolejnych obiektów P+R, trwają rozmowy w sprawie współpracy z właścicielami parkingów zlokalizowanych m.in. przy centrach handlowych oraz tam, gdzie jest już dobra komunikacja z centrum miasta.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.