Setka zbitych szyb, kilkadziesiąt uszkodzonych lub całkowicie zniszczonych kasowników, prawie setka uszkodzonych drzwi, kilkanaście urwanych i zbitych lusterek – to smutny bilans strat Tramwajów Warszawskich po przejażdżkach wandali. W ubiegłym roku spółka wydała ponad 200 tys. złotych na naprawę wszystkich dokonanych przez nich zniszczeń.
Pasażerowie-chuligani nie zważają na nic i czują się praktycznie bezkarni. Najczęściej po dokonaniu zniszczeń po prostu oddalają się z miejsca zdarzenia. Tak uczynił nieznany sprawca, który 2 stycznia na moście Poniatowskiego po wyjściu z wagonu na przystanek nagle rzucił butelką w tramwaj i zbił szybę boczną, narażając TW na straty w wysokości 1300 złotych.
Wandale potrafią użyć jako narzędzia zniszczenia wyposażenia tramwaju – tak zrobił mężczyzna, który 22 listopada ub. roku zbił szybę boczną „młotkiem” i przez nikogo niepokojony wysiadł na następnym przystanku. 23 lipca nieznani sprawcy zbili szybę czołową tramwaju (4,4 tys. zł strat), a 25 października, o godzinie 6 rano, na pętli Banacha chuligani zdemolowali cały wagon – straty oszacowano wówczas na 6 tys. złotych. Sprawcy niszczyli również drzwi, wyświetlacze (koszt jednego urządzenia to 4 tys. zł) i kasowniki. I tak, 4 maja nieznani sprawcy po wejściu do wagonu najpierw uszkodzili kasownik, następnie zbili klosze oraz lusterko zewnętrzne. Straty wyniosły 2,5 tys. złotych.
Chuligani nie cofają się także przed kradzieżą – ich łupem padają głównie… młotki bezpieczeństwa. 6 maja w jednym z wagonów skradziono ich aż trzy.
W całym 2009 r. w tramwajach zanotowano 357 aktów wandalizmu a koszt napraw oszacowano na 202,4 tys. złotych.
10 czerwca rozpoczęła się kampania społeczna pod hasłem „Powiadom! Nie Toleruj!”, mająca ograniczyć liczbę aktów wandalizmu w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Głównym celem akcji jest uwrażliwienie mieszkańców na wszystkie przypadki wandalizmu oraz skłonienie do szybkiego informowania służb o wszelkich zaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach.
Kampanię zorganizował Zarząd Transportu Miejskiego, wspólnie z Komendą Stołeczną Policji, Strażą Miejską, przy współpracy z Kolejami Mazowieckimi i spółką AMS. Patronami medialnymi kampanii są TVP Warszawa, Radio VOX FM i portal MMWarszawa.pl.
O zdarzeniach można informować policję i straż miejską dzwoniąc pod numer alarmowy 112 i numer 986.
Opublikowano 16 czerwca 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019