Graffiti zmorą SKM – ZTM Warszawa

Graffiti zmorą SKM

Ćwierć miliona złotych straciła w ubiegłym roku Szybka Kolej Miejska w wyniku działalności wandali. Chuligani obrzucali składy kamieniami, niszczyli kasowniki, kradli wyposażenie pociągów i pokrywali składy graffiti.

Największe straty spółka poniosła z tytułu wybitych szyb oraz malowania składów. W ubiegłym roku odnotowano ponad 20 przypadków wybicia lub celowego uszkodzenia szyb – wymiana jednej szyby bocznej w kabinie maszynisty to koszt ok. 5 tys. złotych. Chuligani obrzucali kamieniami składy zarówno w Warszawie (m.in. w Ursusie, Włochach), jak i w miejscowościach podwarszawskich – Sulejówku, Pruszkowie i Piastowie.

Szyby wybijano także podczas bijatyk. Tak stało się na początku stycznia w Warszawie Wesołej, kiedy sprawcy podczas załatwiania wewnętrznych porachunków wybili szybę boczną w składzie oraz szybę w drzwiach do maszynisty. Koszt naprawy wyniósł wtedy ponad 4 tysiące złotych.

W statystykach SKM odnotowano także ponad 40 przypadków graffiti. Niektóre z nich były stosunkowo niewielkie i zajmowały powierzchnię od 1,5 do 5 m2, ale zdarzały się także malunki 50- i 60- metrowe. Dla przykładu – koszt usunięcia 10 m2 graffiti to koszt prawie 1,5 tys. złotych. Domorośli adepci malarstwa pokryli składy SM napisami i rysunkami o łącznej powierzchni ponad 700 m2.

Częstym łupem chuliganów padały również kasowniki. Odnotowano siedem przypadków uszkodzenia lub kradzieży tych urządzeń (m.in. w Rembertowie). Naprawa lub wymiana każdego z nich oznacza wydatek rzędu 8 tys. złotych.

Odnotowano także przypadek celowego uszkodzenia powłoki lakierniczej pociągu (straty – 1000 zł), wybicia reflektora oraz kradzieży… 19 linek miedzianych w jednym ze składów.

 

10 czerwca rozpoczęła się kampania społeczna pod hasłem „Powiadom! Nie Toleruj!”, mająca ograniczyć liczbę aktów wandalizmu w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Głównym celem akcji jest uwrażliwienie mieszkańców na wszystkie przypadki wandalizmu oraz skłonienie do szybkiego informowania służb o wszelkich zaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach.

Kampanię zorganizował Zarząd Transportu Miejskiego, wspólnie z Komendą Stołeczną Policji, Strażą Miejską, przy współpracy z Kolejami Mazowieckimi i spółką AMS. Patronami medialnymi kampanii są TVP Warszawa, Radio VOX FM i portal MMWarszawa.pl.

O zdarzeniach można informować policję i straż miejską dzwoniąc pod numer alarmowy 112 i 986.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.