Komunikacja na zamówienie – ZTM Warszawa

Komunikacja na zamówienie

Właśnie ogłoszony został przetarg na przeprowadzenie badania ankietowego, w którym niepełnosprawni pasażerowie będą mogli przedstawić swoje opinie i potrzeby.

Wybrana pracownia badawcza będzie musiała wysondować 800-osobową grupę niepełnosprawnych użytkowników komunikacji. Każdy z nich, w 25-30 minutowym wywiadzie bezpośrednim. Zostały ściśle określone kryteria składu badanej grupy. Ankieterzy „przepytają” nieco więcej mężczyzn (55 proc.) niż kobiet (45 proc.). Przewagę wśród respondentów będą stanowić pasażerowie w wieku  15-29 lat (27 proc.) oraz 50-64 lata (21 proc.) Podział ankietowanych kategorii ze względu na rodzaj niepełnosprawności wygląda następująco: osoby z uszkodzeniami i chorobami narządów ruchu – 40 proc., wzroku – 30 proc., słuchu – 20 proc., cierpiący na inne schorzenia – 10 proc.

Oferty można składać do 16 kwietnia br. (do godz. 9.45). Wybrany wykonawca na realizację zadania będzie miał 60 dni od daty podpisania umowy.

Szczegółowe informacje o przetargu dostępne są na stronie ZTM

Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie podejmuje działania, pozwalające poznać opinie i oceny pasażerów. Ważnym narzędziem są badania ankietowe, przeprowadzane we własnym zakresie oraz zlecane niezależnym instytucjom. Wiele pytań dotyczy potrzeb osób niepełnosprawnych. Do końca roku gotowe będzie opracowanie, przygotowane na zlecenie ZTM przez firmę Innova Consulting. Dokument pozwoli określić niezbędne działania, dzięki którym I linia metra stanie się jeszcze lepiej przystosowana do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów. Chodzi m.in. o montaż dodatkowych wind i schodów ruchomych, rozwój informacji dotykowej – map i rozkładów jazdy, a także o przygotowanie koncepcji lepszego powiązania stacji z przystankami autobusowymi i dworcami kolejowymi. Prace nad studium zostaną poprzedzone konsultacjami społecznymi z organizacjami osób niepełnosprawnych.

70 procent autobusów kursujących obecnie w godzinach szczytu oraz 94 procent w dni świąteczne to pojazdy niskopodłogowe. Dzięki zakupom taboru przez przewoźników, w ciągu najbliższych 3-4 lat niskopodłogowe będą wszystkie autobusy i połowa tramwajów. Nowe pojazdy wyposażone są w system głosowej informacji pasażerskiej. Wjazd wózkiem inwalidzkim do niskopodłogowych autobusów ułatwiają specjalne platformy. Dodatkowym udogodnieniem jest tzw. opcja „przyklęku”, dzięki której kierowca może przechylić autobus, zmniejszając różnicę pomiędzy progiem a krawężnikiem. Po stołecznych ulicach kursują już autobusy wyposażone w przyciski do otwierania drzwi oznaczone alfabetem Braille’a. Podobnie oznakowane są przyciski w windach na stacjach metra. W pojazdach komunikacji miejskiej wprowadzono bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów – żółto-czarnymi listwami.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.