Przewożąc rocznie prawie miliard pasażerów Zarząd Transportu Miejskiego, we wszystkich działaniach, stara się respektować ich prawa do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji.
„Konsumenci to my wszyscy”, powiedział prezydent John Kennedy, 15 marca 1962 r. w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Sformułował wtedy cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa, do reprezentacji. W rocznicę tego przemówienia obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta – w Polsce od 2000 r.
ZTM w sposób ciągły stara się podwyższać standard usług.
Rocznie z komunikacji miejskiej korzysta 960 milionów pasażerów. Do ich dyspozycji jest ponad 250 linii komunikacyjnych i coraz nowocześniejszy tabor – m.in. 1400 autobusów, 400 tramwajów. Dzięki temu, że ZTM od kilkunastu lat ogłasza przetargi na świadczenie usług przewozowych dla pasażerów pracuje, oprócz TW i MZA, 3 prywatnych przewoźników (Mobilis, TS Michalczewski i PKS Grodzisk); obsługują 25 proc. linii autobusowych. Konkurencja nie tylko wpływa na podniesienie jakości usług, przynosi również duże oszczędności miastu, co jest efektem stosowania procedury przetargowej.
Wybór środków komunikacji też jest coraz większy – tramwaje, autobusy, metro, 8 linii kolejowych obsługujących aglomerację warszawską.
Pasażerowie – konsumenci mogą korzystać z wielu udogodnień: Warszawskiej Karty Miejskiej, Wspólnego Biletu, możliwości płacenia za bilet przez komórkę, biletomatów.
Dzięki rozwiniętej sieci komunikacyjnej, mając do dyspozycji specjalne pasy dla autobusów i parkingi „Parkuj i Jedź” oszczędzają czas, pieniądze i nerwy. Część inwestycji, zrealizowanych i realizowanych, chroni środowisko i dostaje za to certyfikaty (Firma Bliska Środowisku).
ZTM dba również o informację i reprezentację.
Pasażerowie mają do dyspozycji Infolinię, w której przez 24 godziny mogą uzyskać odpowiedzi na stawiane pytania. Mogą zajrzeć na stronę internetową ZTM. Wiele informacji mogą uzyskać w 8 Punktach Obsługi Pasażerów. Zarząd organizuje konsultacje społeczne dotyczące planowania inwestycji zgodnie z prawem unijnym. Zachęca do aktywnego włączenia się do projektowania zmian w układzie komunikacji miejskiej. Spotyka się ze swoimi klientami podczas corocznych Dni Transportu Publicznego. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, aby poprawić jakość usług. ZTM dba o poprawę bezpieczeństwa. W nowych autobusach i tramwajach jest instalowany monitoring. Monitorowane jest metro. Nocą pojawiają się specjalne patrole. Firma współpracuje, w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnych, z policją i strażą miejską.
Opublikowano 12 marca 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019