Ponad 410 tysięcy mieszkańców stolicy ma osobistą Warszawską Kartę Miejską. To efekt, prowadzonej przez rok 2009, kampanii pod hasłem „Warszawska Karta Miejska… Pewne rzeczy są osobiste”.
Zarząd Transportu Miejskiego położył nacisk na partnerstwo społeczne. Większość działań realizowana była we współpracy z organizacjami i firmami zewnętrznymi. Wprowadzona – jako pilotaż w Punkcie Obsługi Pasażerów przy ul. Senatorskiej w Warszawie – fotograficzna promocja okazała się zachętą i udogodnieniem dla pasażerów. W efekcie bezpłatne zdjęcia stały się nieodłącznym elementem działań promujących personalizację.
Dotrzeć, przekonać, zachęcić
Od 20 marca do 7 czerwca br. mobilne punkty personalizacji działały w jedenastu podwarszawskich gminach, objętych wspólnym biletem ZTM-KM-WKD. Potem pojawiały się na imprezach masowych, m.in. pikniku fundacji Itaka z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego, 13 Pikniku Naukowym Polskiego Radia oraz Pikniku Radia Kolor w Powsinie i imprezie ”Kolejka do kultury” w Wawrze. Punkt personalizacji był także atrakcją pikniku z okazji Dni Ursynowa.
Aby ułatwić pasażerom wyrabianie kart, ZTM podpisał porozumienia partnerskie ze studiami fotograficznymi. Zdjęcia do WKM można było wykonać w 18 punktach fotograficznych, w różnych dzielnicach Warszawy, ze sporą zniżką (cena 10 złotych za usługę).
Duży nacisk został położony na możliwość zamówienia spersonalizowanej karty poprzez internet. Dla osób, które chciały mieć kartę według własnoręcznie zaprojektowanego wzoru – ZTM przygotował tzw. Kreatora Karty.
W czerwcu kontrolę procesu personalizacji przeprowadził Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Nie zakwestionował wymogu podawania przez pasażerów numeru PESEL, a ZTM zrealizował zalecenia dotyczące przetwarzania danych. Zdjęcia pasażerów po wydaniu karty są kasowane z bazy, podanie adresu zamieszkania stało się opcjonalne, a bramki metra rejestrują tylko wielkość potoków pasażerskich bez indywidualnych numerów kart.
Z kartą do klienta … centrum handlowego i w szkole
Po wakacjach mobilne punkty (w weekendy) były obecne w 6 największych centrach handlowych.
Od września realizowany był projekt personalizacji kart w 14 szkołach średnich stolicy.
Mobilny punkt personalizacji działał również podczas Dni Transportu Publicznego na węźle komunikacyjnym Młociny i na imprezie Women’s Day.
Pojawiały się okolicznościowe WKM, dostępne przez bardzo krótki okres czasu. Wzory przygotowane zostały przez stylistów „Gazety Wyborczej”, Narodowego Centrum Kultury, Ministerstwo Środowiska i Gadu–Gadu. W połowie września do pięciu stałych wzorów osobistej WKM dołączył nowy, przygotowany przez ZTM, z okazji przypadającej w przyszłym roku 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, a ostatnio wzór z hasłem bliskim mieszkańcom stolicy: ”Kocham Warszawę”.
Działaniom promującym personalizację WKM towarzyszyły plakaty, ulotki, spoty telewizyjne, bannery internetowe. W ostatnich tygodniach w pojazdach komunikacji miejskiej umieszczonych zostało 200 tys. ulotek informacyjnych, na których odwrocie wydrukowany został wniosek o wydanie osobistej WKM. Ponadto, w autobusach, tramwajach i pociągach SKM pojawiło się 4 tys. plakatów promujących wymianę kart.
W listopadzie mobilne punkty ZTM powróciły do podwarszawskich gmin – Otwocka, Pruszkowa, Lesznowoli, Legionowa oraz Ożarowa Mazowieckiego.
Do końca roku kontynuowana będzie akcja bezpłatnego wykonywania zdjęć do spersonalizowanych WKM na węźle komunikacyjnym Młociny (w dni powszednie w godz. 8.00 – 16.00). Do 30 grudnia o trzy godziny (do 20.00) wydłużone zostały godziny pracy Punktu Obsługi Pasażerów przy Senatorskiej, a w punkcie przy stacji metra Centrum w godzinach szczytu funkcjonuje dodatkowe okienko przeznaczone tylko do personalizacji.
Na przełomie listopada i grudnia ZTM wziął udział w dwóch międzynarodowych konferencjach – Cross-Marketing oraz Central European Electronic Cards 2009, podczas których zaprezentowane zostały zalety spersonalizowanej WKM oraz efekty kampanii „Warszawska Karta Miejska… Pewne rzeczy są osobiste”.
Obecnie drogą internetową przesyłanych jest codziennie ok. 2,3 tysięcy wniosków, a łącznie w ciągu tygodnia ZTM przyjmuje średnio 40 tysięcy formularzy.
Opublikowano 16 grudnia 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019