Krótką wizytę w Warszawie złożyli przedstawiciele ATM – operatora transportu publicznego z Mediolanu. Włosi chcą skorzystać z doświadczeń ZTM.
W spotkaniu z reprezentantami ATM wziął udział Dyrektor ZTM Leszek Ruta, jego zastępca oraz Koordynator Działalności Przewozowej. Głównym tematem rozmów był warszawski System Pobierania Opłat za Przejazdy. Włosi doceniają jego nowoczesność oraz to, że obowiązuje on w całym systemie transportu aglomeracyjnego. Doceniają też dużą dostępność biletów komunikacji miejskiej w Warszawie m.in. dzięki całodobowym biletomatom, a także możliwości zakupu biletu przez telefon komórkowy.
Włosi na unowocześnienie swojego systemu, planują przeznaczyć 90 milionów euro. Poza tym chcą również poprawić dostępność biletów. Podobnie jak w Warszawie komunikacją miejską przemieszcza się tam codziennie około 2 mln pasażerów Obecnie ogromnym problemem są tam gapowicze. Mimo, że zatrudnionych mają 300 kontrolerów, bardzo dużo pasażerów jeździ „na gapę”.
Zarząd Transportu Miejskiego coraz częściej staje się doceniany na arenie europejskiej. Szef ZTM Leszek Ruta został wybrany członkiem zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA).
Współpraca w szeregach EMTA to tylko jeden z przykładów czerpania przez ZTM z najlepszych europejskich wzorów. Warszawa obok Berlina, Paryża, Wilna i Bukaresztu uczestniczy w unijnym projekcie Caprice, polegającym na wymianie doświadczeń i wzajemnej pomocy przy wdrażaniu sprawdzonych rozwiązań komunikacyjnych. W marcu w ramach programu Leonardo da Vinci ośmiu młodych pracowników ZTM odbyło staż berlińskim przedsiębiorstwie transportowym BVG. W czerwcu po raz pierwszy w Polsce odbyło się Walne Zgromadzenie Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE). Zarząd Transportu Miejskiego nie jest członkiem UNIFE, dlatego zaproszenie do udziału w zgromadzeniu oraz przyznanie dyrektorowi ZTM statusu głównego mówcy podczas jednej z sesji, było szczególnym wyrazem docenienia osiągnięć stołecznego organizatora transportu. Ale nie tylko ZTM czerpie z doświadczeń innych europejskich metropolii. Z doświadczeń Warszawy oprócz Mediolanu chce korzystać także np. Budapeszt. W siedzibie ZTM gościli przedstawiciele firmy doradczej pracującej, na zlecenie budapeszteńskiego ratusza, nad restrukturyzacją tamtejszego systemu transportowego. Warto wspomnieć także, że pod koniec listopada do Warszawy przyjedzie wycieczka studentów ze Szwajcarii, którzy są oni zainteresowani przemianami w systemie komunikacji w stolicy.
Opublikowano 19 listopada 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019