Zarząd Transportu Miejskiego wyrobił już ponad dwieście tysięcy osobistych Warszawskich Kart Miejskich. To efekt intensywnej, skierowanej do różnych grup społecznych, kampanii promującej personalizację WKM.
Kampania pod hasłem „Warszawska Karta Miejska… Pewne rzeczy są osobiste” została podzielona na trzy etapy. Zarząd Transportu Miejskiego położył ogromny nacisk na partnerstwo społeczne. Większość działań realizowana jest we współpracy z organizacjami i firmami zewnętrznymi.
W pierwszym etapie kampanii, od 20 marca do 7 czerwca, mobilne punkty personalizacji działały w jedenastu podwarszawskich gminach objętych wspólnym biletem aglomeracyjnym. Pasażerowie wyrabiając swoją osobistą kartę mogli bezpłatnie wykonać do niej zdjęcie.
Wprowadzona w marcu – jako pilotaż w Punkcie Obsługi Pasażerów przy ul. Senatorskiej – fotograficzna promocja okazała się ogromną zachętą i udogodnieniem dla pasażerów. W efekcie bezpłatne zdjęcia stały się nieodłącznym elementem działań promujących personalizację (stałe punkty fotograficzne funkcjonują obecnie w siedzibie ZTM przy Senatorskiej i od 1 września ponownie w Centrum Personalizacji WKM na Dworcu Wschodnim).
Mobilne punkty z ofertą personalizacji kart pojawiały się na wielu imprezach masowych, w których organizację zaangażował się ZTM. W maju były to: piknik fundacji Itaka z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego, 13 Piknik Naukowy Polskiego Radia (30 maja) oraz Piknik Radia Kolor w Powsinie i impreza ”Kolejka do kultury” w Wawrze (31 maja). W czerwcu natomiast punkt personalizacji był atrakcją pikniku z okazji Dni Ursynowa. Podczas wszystkich wymienionych imprez, odwiedzający stoisko ZTM mogli nie tylko złożyć wniosek, ale także wykonać bezpłatne zdjęcie do karty. Ponadto na 13 Piknik Naukowy przygotowany został unikatowy, dostępny tylko 48 godzin, wzór WKM z logo pikniku.
Aby dodatkowo ułatwić pasażerom wyrabianie osobistych kart miejskich, ZTM podpisał porozumienia partnerskie ze studiami fotograficznymi, które ze znaczącą zniżką (cena 10 złotych za usługę) wykonują zdjęcia do WKM. Do programu zgłosiło się pięć firm, które posiadają łącznie 18 punktów fotograficznych w różnych dzielnicach Warszawy. Tańsze zdjęcia dostępne są od 1 lipca.
W kampanii „Warszawska Karta Miejska… Pewne rzeczy są osobiste” duży nacisk został położony na możliwość zamówienia spersonalizowanej karty poprzez internet. W informacjach prasowych i spotach reklamowych przekazywanych współpracującym z ZTM mediom – w tym internetowym portalom i gazetom dzielnicowym – pojawiało się zaproszenie, aby wniosek wypełnić na stronie personalizacja.ztm.waw.pl. Dla osób, które chciały mieć kartę według własnoręcznie zaprojektowanego wzoru – ZTM przygotował na stronie internetowej tzw. Kreatora Karty.
Efektem kampanii był coraz większy popyt na osobiste karty i jeszcze przed wakacjami „pękła” bariera 100 tysięcy wydanych pasażerom spersonalizowanych WKM.
Drugi etap kampanii rozpoczął się 19 sierpnia. Jego mocnym akcentem są mobilne punkty personalizacji, pojawiające się w weekendy w największych warszawskich i podwarszawskich centrach handlowych – Arkadii, GH Bemowo, CH Warszawa Wileńska, Złotych Tarasach, Galerii Mokotów oraz Centrum Maximus. W każdym z nich warszawiacy mogą wypełnić wniosek i wykonać bezpłatnie zdjęcie do osobistej Warszawskiej Karty Miejskiej. Personalizacja w centrach handlowych potrwa do 18 października.
Od 14 września realizowany będzie projekt personalizacji kart miejskich w szkołach średnich. Akcja obejmie osiem stołecznych liceów, których uczniowie będą mogli w murach swojej szkoły złożyć wniosek o wydanie osobistej WKM i zrobić do niej zdjęcie.
Mobilny punkt personalizacji działać będzie również 19 września podczas Dni Transportu Publicznego na węźle komunikacyjnym Młociny, a także w październiku na imprezie Women’s Day w centrum handlowym Blue City.
Dodatkową zachętą dla pasażerów są okolicznościowe wzory WKM, dostępne przez krótki okres czasu. W ramach partnerstwa do zaprojektowanych już wzorów kart doszły wersje przygotowane przez stylistów „Gazety Wyborczej” oraz Narodowego Centrum Kultury z okazji 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Ciekawym projektem dla młodego warszawiaka okazała się trzydniowa akcja przygotowana przez ZTM z Gadu-Gadu. W jej trakcie również dostępna była (tylko przez 72 godziny) unikatowa karta.
Od poniedziałku 14 września do pięciu stałych wzorów osobistej WKM dołączy nowy, przygotowany przez ZTM z okazji przypadającej w przyszłym roku 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. W dniach 21 – 25 września dostępna będzie natomiast okolicznościowa karta zaprojektowana przez Ministerstwo Środowiska z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz Europejskiego Dnia bez Samochodu.
Wszystkim dotychczasowym działaniom promującym personalizację WKM, towarzyszyły intensywne zabiegi reklamowe. Ich elementem były m.in. plakaty, ulotki, spoty telewizyjne w programie regionalnym TVP (emitowane w porze, gdy przed telewizorem siada ponad 280 tysięcy warszawiaków) oraz w TVN Warszawa, a także bannery na stronach internetowych. Ponadto w gazetach dzielnicowych pojawiły się konkursy o tematyce związanej z Warszawską Kartą Miejską.
Rosnące tempo personalizacji sprawiło, że już na początku września liczba wydanych osobistych kart WKM przekroczyła 200 tysięcy.
100 tysięcy, 200 tysięcy…
Jako 100-tysięczna pasażerka osobistą kartę miejską wyrobiła pani Maria Lesińska – Tomczyk (na zdjęciu z prawej). Granicę 200 tysięcy przełamała pani Katarzyna Brzeszkiewicz – Perzanowska (na zdjęciu z lewej). 11 września „jubileuszowe” pasażerki z rąk dyrektora ZTM Leszka Ruty odebrały pamiątkowe odlewy Warszawskiej Karty Miejskiej.
Opublikowano 11 września 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019