9 lipca w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego została podpisana umowa z firmą Mobilis, która przewiduje, że do stycznia 2010 roku Operator wprowadzi na stołeczne ulice 50 nowych autobusów 9 i 12-metrowych.
Umowa została zawarta na lata 2009-2016. Pojazdy będą wprowadzane do ruchu etapami. Pierwszych pięć wozów 12-metrowych (tzw. maxi) rozpocznie kursowanie od 1 października br., a kolejnych pięć – miesiąc później. Od 1 grudnia do ruchu włączonych zostanie 10 autobusów maxi i 10 pojazdów 9-metrowych (tzw. midi). Taka sama partia kursować zacznie od 1 stycznia przyszłego roku.
Dzięki nowemu taborowi uda się zrealizować komunikacyjne projekty przygotowane, m.in. na podstawie postulatów zgłaszanych przez pasażerów. Krótsze autobusy posłużą do uruchamiania kolejnych lokalnych linii dowozowych, m.in. w Wawrze, Falenicy, Rembertowie i Radości, a także na nowych stołecznych osiedlach, np. Zielonym Ursynowie.
Autobusami 12 metrowymi zasilone zostaną dotychczas funkcjonujące linie. Pojazdy będą mogły trafić m.in. na mocno obciążone linie, kursujące Trasą Łazienkowską pomiędzy ulicą Ostrobramską a Dworcem Zachodnim. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zostaną wykorzystane także przy realizacji projektu zmian komunikacyjnych w dzielnicy Wawer.
Fabrycznie nowe autobusy będą nowoczesne i wygodne. Mobilis dostarczy pojazdy niskopodłogowe i klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz łączność radiową między kierowcą a dyspozytorem.
Autobusy będą dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Dostęp zapewni platforma wjazdowa oraz funkcja tzw. przyklęku (obniżania podłogi autobusu, w celu zrównania jej z poziomem krawężnika). Osobom niewidomym lub słabowidzącym w podróży pomoże system głosowego zapowiadania przystanków.
W pojazdach zostaną zamontowane automaty biletowe. Będzie można w nich kupić bilety jednorazowe na przejazd określonym kursem danej linii, które będą miały formę papierowego paragonu.
Autobusy będą ekologiczne. Ich silniki będą musiały spełniać najwyższą obecnie obowiązującą normę – EURO 5.
Kalendarium przetargu:
Pierwszy przetarg na obsługę komunikacyjną autobusami 9 i 12-metrowymi ogłoszony został 2 lutego.
16 marca otwarte zostały oferty. Do walki o kontrakt stanęły cztery firmy: Mobilis, ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki oraz PKS Chojnice.
30 marca odbyła się aukcja elektroniczna. Ostatecznie przetarg został unieważniony ponieważ najkorzystniejsza oferta przewyższała kwotę, jaką ZTM przeznaczył na zakup usług przewozowych.
11 maja otwarte zostało powtórne postępowanie tym razem prowadzone w trybie przetargowym przyspieszonym.
Do 25 maja chętni mogli składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zgłosiło się sześciu oferentów. Ostatecznie do drugiego etapu dopuszczonych zostało czterech przewoźników – Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki, Dolnośląskie Linie Autobusowe i PKS Chojnice.
15 czerwca odbyła się aukcja elektroniczna. Najkorzystniejsza okazała się oferta Moblisu. Przewoźnik zaoferował następujące stawki brutto: 6,07 zł za autobusy 12 metrowe i 5,57 zł za wozy 9 metrowe. Obniżył tym samym stawki oferowane wcześniej w formie papierowej, które wynosiły odpowiednio 6,32 zł i 5,80 zł. Dzięki temu Warszawa zaoszczędzi rocznie ok. 1 mln zł.
Opublikowano 9 lipca 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019