Warszawa doceniona – ZTM Warszawa

Warszawa doceniona

Po raz pierwszy w Polsce odbyło się Walne Zgromadzenie Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE). Wybór Warszawy, jako miejsca spotkania nie był przypadkowy, ponieważ według UNIFE, spośród stolic krajów Europy Środkowej i Wschodniej, to właśnie stolica Polski najbardziej aktywnie przekształca, modernizuje i rozwija aglomeracyjny transport szynowy.

Jednym z kluczowych tematów zgromadzenia były dalsze plany rozwoju transportu szynowego oraz modernizacji taboru w Warszawie, m.in. w związku z przygotowaniami do EURO 2012. Projektowane na najbliższe lata inwestycje, przedstawił członkom stowarzyszenia – w tym prezesom największych firm produkujących tabor – dyrektor ZTM Leszek Ruta.

Warto podkreślić, iż Zarząd Transportu Miejskiego nie jest członkiem UNIFE, dlatego zaproszenie do udziału w zgromadzeniu oraz przyznanie dyrektorowi ZTM statusu głównego mówcy podczas jednej z sesji, jest szczególnym wyrazem docenienia osiągnięć stołecznego organizatora transportu.

Eksperci UNIFE byli zgodni, iż rozszerzanie sieci tramwajowej, rozbudowa szybkiej miejskiej kolei oraz zacieśnianie współpracy z regionalnymi przewoźnikami kolejowymi, korzystającymi z coraz nowocześniejszego taboru to warunek sprawnego i wydajnego funkcjonowania komunikacji miejskiej. Konsekwentne promowanie transportu szynowego sprawi także, że podczas EURO 2012 będzie on dla kibiców najlepszą alternatywą podróżowania po mieście. Podkreślono, że zaplanowane w Warszawie działania w tym zakresie, mogą być wzorem dla innych miast uczestniczących w organizacji mistrzostw.

Na konferencji przedstawiony został harmonogram „szynowych” inwestycji przygotowywanych przez ZTM we współpracy z przewoźnikami. W wieloletnim planie inwestycyjnym przewidziana jest modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu al. Jana Pawła II (2009 – 2012), modernizacja torowisk na ulicach Targowej i Zielenieckiej (2009 – 2013) oraz na trasie Bemowo-Kasprzaka (2009 – 2015). W przyszłości sieć tramwajowa obejmie także  północno-wschodnie dzielnice Warszawy, co zapewni m.in. budowa linii tramwajowej na Tarchomin.

Rozbudowywany i modernizowany będzie również tabor. W latach 2007-2013 Warszawa zakupi 201 fabrycznie nowych tramwajów, co pozwoli na wymianę blisko 50 procent obecnego taboru. Zakupy planują również inni przewoźnicy. Na trasach Szybkiej Kolei Miejskiej pojawi się 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych, na które trwa właśnie przetarg, Koleje Mazowieckie przewidują zakup 20 dodatkowych składów do obsługi regionalnych przewozów kolejowych, a Warszawska Kolej Dojazdowa – 14 elektrycznych zespołów do przewozów aglomeracyjnych.

Organizator zgromadzenia, które odbyło się w dniach 17-19 czerwca – Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Kolejowego (Union des Industries Ferroviares Européenes) reprezentuje europejski przemysł i dostawców usług dla potrzeb kolei. Skupia firmy w sektorze projektowania, produkcji, utrzymania i modernizacji taboru oraz urządzeń infrastruktury kolejowej.

W walnym zgromadzeniu wzięli udział m.in. Michael Clausecker – dyrektor naczelny UNIFE, dr Hans-Jorg Grundmann – prezes UNIFE, André Navarri – prezes koncernu Bombardier, Philippe Mellier – prezes Alstom Transport, Manfred Leger – dyrektor zarządzający Balfour Beatty Rail, a także przedstawiciele polskiego rządu oraz firm i przedsiębiorstw z branży kolejowej.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.