Komisja, zajmująca się wyborem partnera podjęła decyzję o zmianie „Ogłoszenia o koncesji”, wydłużając termin składania wniosków o zawarcie umowy koncesji do 28 lipca 2010 r. Tym samym wydłużony został termin składania pytań do „Ogłoszenia o koncesji” (do 14 lipca 2010 r.). Prośby o wydłużenie postępowania zostały wyrażone pisemnie przez kilka zainteresowanych podmiotów, a koncesjodawca mając na względzie dobro postępowania oraz interesy ew. uczestników postępowania zmienił termin składania wniosków.
Jednocześnie, w związku z przedstawianymi w mediach informacjami i wątpliwościami dotyczącymi prowadzonego postępowania, koncesjodawca przedstawia najistotniejsze założenia związane z postępowaniem prowadzonym na zasadach określonych w Ustawie o koncesji na roboty budowlane lub usługi z 9 stycznia 2009 r.
Zgodnie z tymi zasadami informacje zawarte w „Ogłoszeniu o koncesji” w zakresie określenia przedmiotu koncesji oraz podstawowego opisu potrzeb i wymagań koncesjodawcy, będą stanowiły przedmiot negocjacji z zainteresowanymi podmiotami. Na podstawie art. 14 ust. 2 Ustawy o koncesji, prowadzone negocjacje mogą dotyczyć wszystkich aspektów koncesji, w tym aspektów technicznych, finansowych i prawnych. Zgodnie zaś z art. 14 ust. 4 Ustawy o koncesji w wyniku prowadzonych negocjacji koncesjodawca może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać zmiany wymagań, określonych w „Ogłoszeniu o koncesji” i doprecyzować je w opisie warunków koncesji.
Powyższe, ustawowe, zasady znajdują odzwierciedlenie w „Ogłoszeniu o koncesji”. Podstawowym zamiarem miasta jest bowiem umożliwienie zainteresowanym podmiotom wpływu na ostateczną treść warunków koncesji w interesie prowadzonego postępowania oraz przyszłej współpracy z koncesjonariuszem. Koncesjodawca wskazuje, że w „Ogłoszeniu o koncesji” zawarto podstawowe informacje dotyczące planowanego przedsięwzięcia i w tym celu w pkt II.1.3) wskazano określenie przedmiotu koncesji, zgodnie z art. 11 pkt 2 Ustawy o koncesji. Określenie przedmiotu koncesji stanowi ogólną informację dotyczącą oczekiwań koncesjodawcy w zakresie uzyskania efektu końcowego przedmiotu koncesji i nie jest wyczerpującym opisem przedmiotu koncesji w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 2 Ustawy o koncesji.
Zdając sobie sprawę z faktu, że wybrana forma wykonania zadania, jaką jest koncesja, stanowi nowy instrument prawny oraz, że zainteresowane podmioty mogą mylnie utożsamiać procedurę koncesyjną z procedurami wskazanymi w Ustawie Prawo zamówień publicznych, koncesjodawca celowo podkreślił w pkt. VI.2 lit. E „Ogłoszenia o koncesji”, że opis warunków koncesji zostanie doprecyzowany po przeprowadzeniu negocjacji z zainteresowanymi podmiotami. Wskazane określenie przedmiotu koncesji zostało przedstawione w sposób możliwie najszerszy – koncesjodawca nie przewiduje wprowadzenia żadnych nowych elementów ponad te, które wskazał w treści „Ogłoszenia o koncesji”.
Koncesjodawca podkreśla, co wynika z informacji zawartej w pkt II.1.3) „Ogłoszenia o koncesji”, że zakres zadań koncesjonariusza będzie przedmiotem negocjacji i zostanie ostatecznie doprecyzowany w opisie warunków koncesji, przekazanym zainteresowanym podmiotom wraz z zaproszeniem do składania ofert.
W przypadku kryteriów oceny ofert, koncesjodawca jednoznacznie wskazał w pkt. IV.1 „Ogłoszenia o koncesji” oraz wyjaśnił w odpowiedzi na pisemne pytanie zainteresowanego podmiotu, że dotyczą one jedynie czasu trwania umowy koncesji oraz udziału koncesjodawcy w przychodzie koncesjonariusza. Ostateczna wartość wag, przypisanych wskazanym kryteriom, zostanie określona przez koncesjodawcę po zakończeniu etapu negocjacji i zostanie podana w zaproszeniu do składania ofert. Jest to zgodne z regulacjami zawartymi w Ustawie o koncesji, w szczególności w art. 11 pkt 9) oraz w art. 15 ust. 1 pkt 10.
Koncesjodawca wskazuje również, że ukształtował warunki udziału w postępowaniu w sposób przejrzysty, zapewniający zachowanie zasady niedyskryminacji i równego traktowania zainteresowanych podmiotów oraz proporcjonalny do podstawowego zakresu przedmiotu koncesji, tj. do budowy i utrzymania wiat przystankowych oraz rzeczywistej zdolności zainteresowanego podmiotu do zarządzania powierzchnią reklamową. Koncesjodawca wymaga od zainteresowanych podmiotów spełnienia warunków udziału w postępowaniu, które są bezpośrednio związane z przedmiotem koncesji i których spełnienie gwarantuje jego należyte wykonanie.
Koncesjodawca zapewnia również, że wszelkie merytoryczne uwagi i komentarze przekazywane przez zainteresowane podmioty, zarówno na etapie prac przygotowawczych przed wszczęciem postępowania, jak i w jego trakcie, są wnikliwie analizowane i w przypadku ich zasadności – uwzględniane. Koncesjodawca podkreśla, że jego celem jest wybór najkorzystniejszej z punktu widzenia Miasta Stołecznego Warszawy oferty po przeprowadzeniu przejrzystej procedury, która umożliwi zainteresowanym podmiotom współdziałanie z miastem w celu optymalnego ukształtowania ostatecznych warunków koncesji.
Opublikowano 28 czerwca 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019