Właściciel spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej, żeby kupić bilet ZTM, nie musi już wychodzić z domu. Wystarczy, że założy konto na stronie ztm.waw.pl/ewkm i – korzystając z karty bankowej lub szybkich przelewów – opłaci wybrany imienny kontrakt w internecie. Sieć punktów kodowania biletów opłaconych „on line” będzie systematycznie rozbudowywana. Planowane jest także poszerzanie oferty taryfowej dostępnej „w sieci”.
System internetowej sprzedaży biletów będzie dynamicznie rozwijany. Mogą przystąpić do niego wszyscy operatorzy, którzy spełnią określone przez ZTM kryteria. Prowadzone są rozmowy z kolejnymi firmami, zainteresowanymi udziałem w przedsięwzięciu. Rozbudowie systemu sprzyjać będzie zwiększanie funkcjonalności Warszawskiej Karty Miejskiej, nie tylko jako nośnika biletów, ale także np. jako elektronicznej portmonetki.
Liczba punktów kodowania będzie systematycznie zwiększana. Na etapie pilotażowym, urządzenia kodujące zostały zamontowane na stacjach metra oraz w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM. W przyszłości pojawią się m.in. w takich miejscach, jak lotniska, centra handlowe, uczelnie, akademiki, szpitale – tam, gdzie będą dostępne „na wyciągnięcie ręki” dla dużych grup pasażerów. Do kodowania internetowych biletów – oprócz specjalnie dedykowanych urządzeń – pod uwagę brane jest wykorzystanie automatów biletowych, parkomatów, a docelowo także wszystkich kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej.
Usługa e-WKM to rozwiązanie adresowane do osób, które preferują zakupy w domowym zaciszu. Obecnie ok. 30 procent Warszawskich Kart Miejskich jest „doładowywanych” w automatach biletowych. Rozszerzenie funkcjonalności tych urządzeń o opcję kodowania kontraktów opłaconych w sklepie internetowym, umożliwi wygodne zawarcie transakcji w domu – bez konieczności zabierania ze sobą gotówki lub karty bankowej, gdy pasażer uda się do biletomatu.
Ofertą e-WKM powinny zainteresować się także instytucje, które preferują bezgotówkowe świadczenia dla swoich pracowników. Zaletą jest możliwość otrzymania faktury pocztą. Dokument wystawi i bezpłatnie wyśle w ciągu 14 dni Mennica Polska.
Obecnie w internetowym sklepie dostępne są imienne bilety długookresowe kodowane na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej – 30- i 90-dniowe, 30-dniowe na jedną linię oraz bilety seniora. W fazie testowej znajduje się sprzedaż przez internet biletów długookresowych na okaziciela, które po 30 czerwca br. nadal będzie można kodować na niespersonalizowanych WKM. Opcja ta powinna być w pełni dostępna w ciągu najbliższych kilku tygodni. Docelowo w internetowym sklepie mają być sprzedawane także bilety krótkookresowe (dobowe, 3-, 7- i 14-dniowe).
Ważnym aspektem uwzględnionym przy wprowadzaniu usługi e-WKM jest zapewnienie bezpieczeństwa. ZTM spełnił wymagania Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, dotyczące gromadzenia i przetwarzania danych osobowych pasażerów. Operatorowi sprzedaży internetowej udostępniany jest jedynie numer spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej. Sprzedaż realizowana jest przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, zgodnie z certyfikatem bezpieczeństwa THAWTE i certyfikatem SSL.
Internetowa sprzedaż imiennych biletów długookresowych jest rozszerzeniem kanałów dystrybucji. To kolejny sposób na bezgotówkowe opłacanie przejazdów komunikacją miejską. Dotychczas w takiej formie bilet można było kupić za pośrednictwem telefonu komórkowego, lub w automatach biletowych dokonać płatności kartą bankową.
Opublikowano 21 czerwca 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019