Trzy firmy – Mobilis, Veolia Transport oraz ITS Michalczewski ubiegają się o kontrakt na obsługę komunikacyjną. Oferty złożone w przetargu zostały otwarte 28 kwietnia. ZTM wybierze przewoźnika, który wprowadzi do ruchu 50 przegubowych autobusów. Nowe pojazdy zaoferują pasażerom najwyższy standard i komfort podróży.
Zaproponowane ceny za wozokilometr wahały się od 7,56 do 9,60 złotych brutto. Oferty zostaną teraz sprawdzone przez komisję przetargową. Jeżeli żadna nie zostanie odrzucona, zwycięzca zostanie wyłoniony podczas aukcji elektronicznej (żeby ją przeprowadzić wpłynąć muszą co najmniej trzy ważne oferty).
Jeszcze nie wyjechały na ulice, a już można powiedzieć, że będą to limuzyny wśród autobusów. Lista ich zalet, a także wyposażenia, jest imponująca.
Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe i niskopodłogowe. Zabiorą nawet 190 osób.
Będą wyposażone w klimatyzację oraz wygodne, miękkie siedzenia. Co ciekawe, tapicerka będzie bardzo „warszawska”. Umieszczone na niej zostaną symbole stolicy takie, jak Syrenka i Kolumna Zygmunta.
Będą nie tylko wygodne, ale i bezpieczne. We wszystkich zostanie zamontowany monitoring. Kierowcy będą mogli korzystać z łączności radiowej z dyspozytorem, co może okazać się nieocenione w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów. Nowością będzie także, zainstalowany w komorze silnika, system samoczynnego gaszenia pożarów.
Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych – oprócz całkowicie niskiej podłogi będą miały system głosowego zapowiadania przystanków, platformy ułatwiające wjazd osobom na wózkach oraz przyciski oznaczone alfabetem Braille’a.
Będą wyposażone w nowoczesne wyświetlacze LCD z informacją pasażerską, automaty biletowe i system liczenia pasażerów.
Będą ekologiczne. Ich silniki będą musiały spełniać najwyższą obowiązującą obecnie normę emisji spalin EURO 5. Będą mogły być zasilane paliwami tradycyjnymi lub alternatywnymi.
Umowa z wybranym przewoźnikiem zostanie zawarta na okres do końca listopada 2018 roku. Autobusy będą wprowadzane do ruchu etapami. Pierwsze wyjadą na trasy pół roku po podpisaniu umowy. Ostatnie – 4 miesiące później, czyli 10 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Będą obsługiwały najbardziej obciążone linie na terenie całej sieci komunikacyjnej. Rocznie będą wykonywały ok. 4 milionów wozokilometrów.
Opublikowano 28 kwietnia 2010
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019