Tramwaj wodny Nieporęt – osiedle Regaty: rachunek ekonomiczny – ZTM Warszawa

Tramwaj wodny Nieporęt – osiedle Regaty: rachunek ekonomiczny

W związku z informacjami, które pojawiły się w jednym ze stołecznych dzienników ZTM informuje:

ZTM bardzo dokładnie przeanalizował propozycję uruchomienia wodnego połączenia pomiędzy Nieporętem, osiedlem Regaty i PKP Żerań złożoną przez prywatnego inwestora i uznał, że koszty takiego przedsięwzięcia są niewspółmiernie wysokie (kilkaset tysięcy złotych) w porównaniu z ewentualnymi korzyściami. Rola takiego połączenia w układzie komunikacyjnym stolicy byłaby znikoma, ponieważ większość pasażerów z tego regionu podróżuje samochodem a nie komunikacją miejską. Czas podróży przy wykorzystaniu tramwaju wodnego byłby zbliżony do czasu podróży komunikacją miejską. A tramwaj wodny dla samochodu mógłby być alternatywą jedynie pod warunkiem znaczącego skrócenia czasu podróży. Niestety, przedstawiona propozycja tego nie zapewnia.

W pobliżu osiedla Regaty kursuje obecnie linia autobusowa nr 120 (Olesin – Dw. Wschodni), która zapewnia dojazd do centrum Pragi. Tam można się szybko przesiąść do linii tramwajowych i autobusowych kursujących do centrum miasta i innych dzielnic. Pomiary przeprowadzone w autobusach tej linii wykazały znaczne rezerwy miejsc na północnym odcinku trasy.

Pasażerowie z tego regionu stolicy mają również możliwość wyboru kilku alternatywnych wariantów podróży do centrum Warszawy – mogą skorzystać z autobusu linii 120 do przystanku Żuromińska, a następnie z autobusów linii 500 lub 527 do Dw. Gdańskiego i z metra do centrum. Czas podróży wynosi ok. 60-65 min. (25 min. autobusami linii 120, 17 min. autobusem linii 500 lub 527, 6 min. metrem oraz 10-15 min. koniecznych na przesiadki). Podróż z wykorzystaniem statku trwałaby około 55 – 60 min. (25 min. statkiem, 13 min. pociągiem, 6 min. metrem oraz czas na dwie przesiadki 10-15 min.).

Uruchomienie połączenia wodnego jest interesującym przedsięwzięciem, ale musi mieć także uzasadnienie ekonomiczne. ZTM nie może dotować działalności prywatnego przedsiębiorcy. Przeprowadzone przez nas analizy wykazały jednoznacznie, że tramwaj nie będzie dochodowy. Oczywiście jesteśmy skłonni do zawarcia umowy z przewoźnikiem i honorowania biletów emitowanych przez przewoźnika w określonych środkach komunikacji miejskiej ZTM. Takie rozwiązanie wymaga wniesienia przez przewoźnika odpowiedniego zwrotu kosztów z tytułu przewozu środkami ZTM pasażerów innego przewoźnika, ale też daje przewoźnikowi szerokie możliwości promocji nowego połączenia i elastyczności w działaniu.

Uruchomienia tramwaju wodnego z osiedla Regaty nie należy łączyć z funkcjonowaniem linii turystycznych, które nie mają znaczenia komunikacyjnego dla mieszkańców stolicy. Zadanie uruchomienia i nadzoru nad funkcjonowaniem linii turystycznych zostało nałożone na ZTM przez radę miasta w 2009 r.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.