Podróż bez barier – ZTM Warszawa

Podróż bez barier

Zarząd Transportu Miejskiego od kilku lat pracuje nad tym, aby stołeczna komunikacja była coraz bardziej przyjazna pasażerom, którzy – z różnych powodów – mają problemy ze sprawnym poruszaniem się. M. in. ułatwiono już osobom niewidomym przejście przez bramki metra, wprowadzono nowy standard wyposażenia w autobusach i tramwajach oraz podjęto działania które zwiększają dostępność do metra.

Z warszawskiej komunikacji korzysta codziennie ponad dwa miliony osób. Część z nich to osoby niepełnosprawne (według danych GUS odsetek osób niepełnosprawnych w stolicy wynosi ok. 11 proc.). Z myślą o nich Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Innova Consulting na opracowanie studium wykonalności dla zwiększenia dostępności I linii metra warszawskiego. Chodzi m.in. o montaż dodatkowych wind i schodów ruchomych, informacji dotykowej – map i rozkładów jazdy, co zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi pasażerom sprawne poruszanie się w podziemnej kolejce.

Firma Innova Consulting przygotuje również koncepcję oznaczenia miejsc niebezpiecznych na całej długości linii, lepszego powiązania stacji z przystankami autobusowymi i dworcami kolejowymi, usunięcia niektórych barier występujących na peronach poprzez zmianę systemu mocowania oraz odpowiedniego oznakowania bankomatów i biletomatów. Studium, które jest niezbędne do ubiegania się o środki unijne zostanie poprzedzone konsultacjami społecznymi z organizacjami zrzeszającymi osoby niepełnosprawne. Dokument pozwoli określić również wysokość nakładów potrzebnych do realizacji rozwiązań najbardziej przyjaznych osobom mającym problemy ze sprawnym poruszaniem się w metrze. Będzie gotowy pod koniec bieżącego roku.

Z realizacją części prac zwiększających dostępność I linii ZTM nie zamierza jednak czekać aż tak długo. Cześć robót zostanie wykonanych już po wejściu w życie rozporządzenia ministra infrastruktury ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle metra i ich otoczenie. Będą to prace stosunkowo mało skomplikowane, które będzie można wykonać bez projektu, prawdopodobnie znajdą się wśród nich np. oznaczenia krawędzi peronowych oraz schodów.

Część z tych barier zniknie już niebawem dzięki zakupom dokonywanym sukcesywnie przez przewoźników (660 nowych autobusów i 186 tramwajów), do usunięcia pozostałych niezbędne są szeroko zakrojone działania projektowe i inwestycyjne.

Po stołecznych ulicach kursują już autobusy Mobilisu wyposażone w przyciski do otwierania drzwi oznaczone alfabetem Braille’a, które ułatwiają podróżowanie osobom niepełnosprawnym. Wprowadzono również bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów – żółto-czarnymi listwami. Podobne udogodnienia pojawią się także w 186 wagonach tramwajowych Pesa i 660 autobusach MZA, których dostawy przewidziane są na najbliższe lata.

ZTM przygotował również wejściówkę (specjalnie zmodyfikowana Warszawska Karta Miejska), która ułatwia pasażerom niewidomym i niedowidzącym dostęp do warszawskich stacji metra. Na awersie karty umieszczono napis WKM alfabetem Braille’a, a na rewersie – logotyp Europejskich Igrzysk Olimpiad Specjalnych, które odbędą się w Warszawie. Dwie partie trafiły już do Stołecznego Centrum Osób Niepełnosprawnych, Polskiego Związku Niewidomych i Fundacji „Vis Maior”.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.