Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w kraju o wartości 4,117 miliarda złotych, o największym unijnym dofinansowaniu – 2,973 miliarda złotych! Do jej budowy posłuży największa w Polsce tarcza, dzięki której powstanie m.in. tunel biegnący 8 metrów pod dnem Wisły. W ramach inwestycji powstanie też najgłębiej położona stacja metra – Nowy Świat, która będzie zlokalizowana 6 pięter pod ziemią.
Odcinek centralny II linii metra – informacje podstawowe:
- Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa,
- Inwestor Zastępczy: Metro Warszawskie Sp. z o.o.
- długość odcinka: 6,1 km; tunel łącznikowy między I a II linią: 500 metrów;
- liczba stacji: 7 – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między pierwszą i drugą linią), Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński.
Podstawowe daty:
- 23 sierpnia 2006 r. – decyzja o lokalizacji stacji odcinka centralnego II linii metra;
- 30 listopada 2006 r. – Metro Warszawskie otrzymało „Wstępny Raport Studium Wykonalności budowy drugiej linii metra w Warszawie na odcinku Rondo Daszyńskiego – Dworzec Wileński wraz z dostawą taboru metra”;
- 27 kwietnia 2007 r. – ogłoszenie konkursu na wykonanie „Uproszczonego Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego na realizację odcinka centralnego II linii metra w Warszawie od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego”;
- 17 września 2007 r. – wybór zwycięzcy konkursu na „Uproszczony Wielobranżowy Projekt Koncepcyjny na realizację odcinka centralnego II linii metra w Warszawie od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego”;
- 29 kwietnia 2008 r. – do uczestników dialogu konkurencyjnego wysłano zaproszenia do składania ofert w postępowaniu na projekt i budowę II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński;
- 6 czerwca 2008 r. – wpłynęły 3 oferty w postępowaniu w formie dialogu konkurencyjnego na projekt i budowę II linii metra od stacji Rondo I. Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński – najniższa oferta w postępowaniu: 5 885 838 760,00 zł;
- 30 lipca 2008 r. – ogłoszenie decyzji Prezydent Warszawy o unieważnieniu postępowania z powodu zbyt wysokich cen zgłoszonych przez uczestników postępowania;
- 18 października 2008 r. – ogłoszenie przetargu na „Projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński“ w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
- 16 lutego 2009 – otwarcie ofert złożonych przez 5 międzynarodowych konsorcjów;
- 29 kwietnia 2009 – Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty;
- 10 lipca 2009 – Krajowa Izba Odwoławcza przy UZP wydała orzeczenie oddalające protesty dwóch konsorcjów, w których liderami są China Overseas Engineering Group oraz Mostostal Warszawa;
- 5 sierpnia 2009 roku – Prezes UZP przekazuje do Metra Warszawskiego Sp. z o.o. informację o wyniku kontroli uprzedniej. Nie wykazała ona naruszeń rażących lub mających wpływ na wynik postępowania;
- 13 października 2009 – po zakończeniu procedur odwoławczych Sąd Okręgowy w Warszawie potwierdził ważność wyboru wykonawcy.
PRZETARG WYGRAŁO KONSORCJUM W SKŁADZIE:
ASTALDI S.p. A. – Lider konsorcjum z Rzymu;
GÜLERMAK Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. – Partner konsorcjum z Ankary;
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. – Partner konsorcjum z Mińska Mazowieckiego;
Termin realizacji inwestycji – 48 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Kosz inwestycji:
- bez podatku VAT: 3 375 000 000,00 zł (słownie: trzy miliardy trzysta siedemdziesiąt pięć milionów złotych 00/100 );
- podatek VAT 22%: 742 500 000,00 zł (słownie: siedemset czterdzieści dwa miliony pięćset tysięcy złotych 00/100);
- z podatkiem VAT: 4 117 500 000,00 zł (słownie: cztery miliardy sto siedemnaście milionów pięćset tysięcy złotych 00/100).
Opublikowano 28 października 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019