Pierwszy miesiąc funkcjonowania linii turystycznych pokazał, że cieszą się one ogromnym zainteresowaniem turystów i warszawiaków. Z tramwaju wodnego i rejsów statkiem do Serocka skorzystało już ponad 5 tysięcy pasażerów. Prawie 1,8 tysiąca osób wybrało się na przejażdżkę konnymi omnibusami po Starówce. Na brak pasażerów nie narzekają także: zabytkowy tramwaj „T”, autobusowa linia „100” oraz przecinające Wisłę bezpłatne promy.
Największym hitem okazały się weekendowe rejsy statkiem „Generał Kutrzeba” do Serocka. Na lipiec zostały wyprzedane już wszystkie bilety, a na sierpień pozostała… jedna wejściówka na pokład. Amatorzy wycieczki Wisłą, dalej Kanałem Królewskim biegnącym wśród malowniczych krajobrazów Mazowsza, aż do Zalewu Zegrzyńskiego muszą się spieszyć. Na ostatnie dwa rejsy (5 i 6 września) pozostało tylko kilka biletów.
Pasażerowie nie powinni mieć za to problemu z dostaniem się na pokład wodnego tramwaju. „Wars” może bowiem zabrać na pokład aż 114 osób. Statek wykonuje każdego dnia sześć kursów. Największym zainteresowaniem cieszą się rejsy sobotnie i niedzielne. W ciągu dnia najwięcej osób korzysta z kursów o godz. 10:50 i 12.40. Tramwaj wodny kursował będzie do końca września.
Dużym udogodnieniem okazały się także promy łączące brzegi Wisły na wysokości Podzamcza (prom „Pliszka”), Cypla Czerniakowskiego („Słonka”) i Łomianek („Turkawka”). Prom z Podzamcza sprawdził się jako uzupełnienie trasy turystycznej łączącej Stare Miasto z Ogrodem Zoologicznym. Dzięki „Turkawce’ niezmotoryzowani mieszkańcy Łomianek i Nowodworów uzyskali dogodną alternatywę nie tylko w czasie turystycznych wypraw – aby dostać się na drugi brzeg nie muszą nadkładać drogi do mostu Grota Roweckiego. Z przepraw masowo korzystają rowerzyści, z myślą o których na każdym z promów zamontowane zostały stojaki na rowery.
W ostatnich dniach czerwca i na początku lipca kursowanie wodnych środków lokomocji utrudnia wysoki stan wody na Wiśle. „Generał Kutrzeba” musiał rozpoczynać rejsy do Serocka na Żeraniu (pasażerowie dowożeni byli specjalnym autobusem), a kursowanie promów „Turkawka” i „Pliszka” było wstrzymane. Obecnie rejsy nad Zalew Zegrzyński i funkcjonowanie przepraw odbywa się już bez zakłóceń. Tramwaj wodny nadal jednak może przybijać tylko do przystani na Podzamczu.
Dużą frekwencją cieszą się kursy linii „T” obsługiwanej taborem z okresu przedwojennego oraz z przełomu lat 40. i 50. ubiegłego wieku. Obecnie na trasie: Aleje Jerozolimskie – most Poniatowskiego – Targowa – most Gdański – Marszałkowska – Filtrowa – PL. NARUTOWICZA kursują trzy pojazdy retro. Najtrudniej o miejsce w tym, gdzie przewodnik ubrany w historyczny mundur, opowiada o mijanych miejscach, historii miasta i komunikacji. Kursy z przewodnikiem zaznaczone w rozkładzie jazdy znaczkiem „x”. W każdą sobotę i niedzielę jest ich po 5. Tramwaj z przewodnikiem wyrusza z placu Narutowicza o 12:05, 13:35, 15:05, 16:35 i 18:05. Popularna „Tetka” będzie wozić turystów i warszawiaków w weekendy do końca sierpnia.
Krajowe i zagraniczne wycieczki licznie korzystają także z autobusów linii „100”, której trasa przebiega w pobliżu zabytków, muzeów i innych atrakcyjnych dla turystów miejsc w stolicy.
Za przejazd linią „100” i wycieczkę tramwajem „T” pasażerowie płacą zgodnie ze standardową taryfą ZTM. Bilet normalny na omnibus konny, rejs tramwajem wodnym i rejs do Serocka kosztuje 14 złotych (ulgowy 7 złotych). Dużym powodzeniem cieszą się bilety grupowe – gdy na przejażdżkę wybiera się 3-5 osób razem płacą jedynie 30 zł.
Dostępność biletów na rejsy do Serocka, a także wycieczki tramwajem wodnym i omnibusami konnymi można sprawdzić na stronie ZTM.
Pasażerowie znajdą tam także dokładne informacje o przygotowanej przez ZTM ofercie linii turystycznych, w tym rozkłady kursów, ceny biletów i wykaz miejsc, gdzie można je nabyć.
Opublikowano 15 lipca 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019