Zarząd Transportu Miejskiego pracuje nad udoskonaleniem systemu oznakowania linii kolejowych i pociągów. Założenia projektu opracowywanego wspólnie z przewoźnikami kolejowymi, zostały zaprezentowane podczas konferencji „Ujednolicone systemy informacyjne dla pasażerów na EURO 2012”, która odbyła się 25 czerwca.
Istotą planowanych zmian jest wprowadzenie oznaczeń aglomeracyjnych dla linii i pociągów, które uzupełnią – ale nie zastąpią – rozwiązania stosowane obecnie przez przewoźników.
Obecnie na pociągach przewoźników kolejowych wyświetlana jest tylko nazwa docelowej stacji, położonej poza strefą wspólnego biletu. W efekcie pasażer wsiadający w centrum miasta, a nie znający dobrze schematu linii, nie jest pewien, czy danym pociągiem dojedzie np. do Włoch i dalej do Pruszkowa, czy też skład za Dworcem Zachodnim skręci w kierunku Radomia.
Po wprowadzeniu nowych oznaczeń pasażerowie poruszający się w strefie wspólnego biletu zwracaliby uwagę na nowe „lokalne” symbole na wyświetlaczach pociągów, a dla podróżnych jadących dalej nadal podstawową informacją byłaby nazwa stacji, gdzie skład kończy bieg.
Dodatkowe oznakowanie pozwoliłoby łatwo identyfikować pociągi, w których obowiązuje wspólny bilet. Mogłoby zostać wykorzystane także w informacji peronowej, w rozkładach jazdy a w dalszej perspektywie również w oznaczeniach innych miejskich środków lokomocji.
Projekt jest obecnie na etapie przygotowania. ZTM wspólnie z partnerami – Kolejami Mazowieckimi, WKD, SKM i spółkami kolejowymi odpowiadającymi za infrastrukturę – pracuje nad wyborem optymalnego rozwiązania, ułatwiającego pasażerom poruszanie się w sieci połączeń kolejowych.
Opublikowano 25 czerwca 2009
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019