Jaśniej w metrze – ZTM Warszawa

Jaśniej w metrze

rozmyty pociąg metra

Na stacjach i w tunelach metra linii M1 będzie jaśniej – rozpoczyna się wymiana oświetlenia na nowoczesne i energooszczędne. Urządzenia z początków budowy metra zastąpią wykonane w technologii LED.

W lutym rozpocznie się wymiana oświetlenia na stacji metra Kabaty wraz z przyległymi tunelami. Do zdemontowania i zamontowania na stacji oraz w tunelach od Kabat do Imielina jest ponad 7 tys. opraw oświetleniowych. Wymienić trzeba także okablowanie, system zabezpieczeń i sterowania. Montaż pierwszych urządzeń już się rozpoczął ale duża część tych prac wymaga wyłączenia zasilania i wstrzymania ruchu pociągów, dlatego będą prowadzone w godzinach nocnych (podczas przerw w kursowaniu) oraz weekendy. Metro będzie wtedy kursowało na skróconej trasie, uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.

Nowoczesna technologia

Oprawy oraz cała instalacja oświetleniowa zainstalowane na tym odcinku I linii metra mają tyle lat, co samo metro. Przez lata intensywnej eksploatacji w dużym stopniu się zużyły mechanicznie i elektrycznie, co skutkuje zmniejszeniem strumienia świetlnego oraz pogorszeniem pozostałych parametrów jak np. równomierność oświetlenia, barwa światła  itd.

Nowe oświetlenie wykonane zostanie w energooszczędnej technologii LED – takie lampy zużywają ok. 10 razy mniej energii niż tradycyjne żarówki, dając przy tym większy strumień świetlny. W projekcie uwzględniono także współczesne przepisy przeciwpożarowe i zaprojektowano nowe, niepalne i nierozprzestrzeniające ognia okablowanie. Zastosowanie nowoczesnych technologii oświetleniowych nie tylko przyczyni się do obniżenia zużycia energii, ale także poprawi jakość oświetlenia, co wpłynie na lepsze postrzeganie przestrzeni i większą wygodę użytkowania stacji metra, w tym również dla osób z ograniczonymi możliwościami w poruszaniu się.

To początek wymiany oświetlenia w linii M1. W tym roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje ogłosić przetarg na modernizację oświetlenia na kolejnych czterech stacjach – Wierzbno, Pole Mokotowskie, Politechnika i Centrum. Prace byłyby realizowane w 2026 roku. W opracowaniu jest natomiast dokumentacja projektowa na modernizacje oświetlenia na stacjach Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska, Racławicka wraz z tunelami.

Pierwsza lina metra w tym roku skończy 30 lat. Najstarsze stacje linii metra M1 zaczęły powstawać jeszcze w latach 80. Inne były wtedy standardy prowadzenia takich inwestycji, inne materiały i technologie, maszyny i urządzenia. Poza tym, przez kilkadziesiąt lat pracy wiele urządzeń czy systemów się po prostu wyeksploatowało i trzeba je wymienić na nowocześniejsze. Na przestrzeni lat zmieniały się także normy i przepisy dotyczące podziemnych budowli oraz prowadzenia ruchu pociągów metra. O pierwszą linię metra trzeba się więc troszczyć i modernizować, tak aby kursowanie pociągów było sprawne i bezpieczne.

Zarząd Transportu Miejskiego wspólnie z Metrem Warszawskim od wielu lat takie prace prowadzi – wymieniane są m.in. podstacje energetyczne zasilające metro, urządzenia sterowania ruchem, systemy przeciwpożarowe. W 2024 roku na prace modernizacyjne wydano ok. 20 mln zł.

Ostatnia aktualizacja 30 stycznia 2025

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.