Tramwaj do Dworca Zachodniego – prace na ulicy Grójeckiej – ZTM Warszawa

Tramwaj do Dworca Zachodniego – prace na ulicy Grójeckiej

Wizualizacja przebudowanego skrzyżowania ulic Bitwy Warszawskiej i Grójeckiej. Widać skręccający tramwaj, jadące autobusy, samochody.

Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wkracza w kolejny etap. Na początku lutego wykonawca wygrodzi część skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i S. Banacha. Rozpocznie się przebudowa podziemnych instalacji. Kierowcy pojadą inaczej, tramwaje na razie będą kursowały bez zmian.

Nowa trasa tramwajowa poprawi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy. Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji, która na kolejne dziesięciolecia ulepszy transport publiczny w tej części Warszawy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.

Kolejne zmiany przed nami

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulicy Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i S. Banacha będzie zmieniała się w miarę postępu robót. W kolejnych etapach będą zamykane wloty ulic S. Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowo będzie wstrzymany ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Konieczną przerwę w ruchu tramwajarze wykorzystają do remontu torowiska między placem G. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Szczegóły etapowania robót są w trakcie ustalania i zostaną zaprezentowane w najbliższych tygodniach. Istotne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha utrzymają się co najmniej do końca roku.

Dlaczego te prace są konieczne?

Pod skrzyżowaniem ulicy Grójeckiej z Bitwy Warszawskiej 1920 r. i S. Banacha biegną ważne instalacje o charakterze magistralnym, które trzeba przebudować: sieć ciepłowniczą, magistrale wodociągowe, sieć gazową, sieci energetyczne i teletechniczne oraz sieć kanalizacyjną. Zgodnie z przepisami, instalacje podziemne muszą być w odpowiedniej odległości od infrastruktury na powierzchni. Wszystkie sieci będą również zabezpieczane przed ciężarem tramwajów.

Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego. Powstanie tu tak zwana pełna gwiazda, umożliwiająca ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. Pojawienie się nowych relacji dla tramwajów wymaga przystosowania sieci odwadniającej układ drogowo-torowy, sieci sterowania ruchem i zasilania.

Przebudowa uwzględnia też zużycie eksploatacyjne istniejących, często wysłużonych już instalacji. Dzięki przeprowadzonym pracom zostanie wyeliminowane ryzyko rozkopywania skrzyżowania i nowo wybudowanej infrastruktury z powodu awarii urządzeń.

Postępy na budowie

Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwa budowa wlotu tunelu prowadzącego do Dworca Zachodniego i przebudowa kolizji instalacji podziemnych z zaplanowanym układem komunikacyjnym. Ściany tunelu biegnącego przez park Pięciu Sióstr są już gotowe w 50 procentach. Konstrukcja tunelu powstaje też pod wyłączonymi z ruchu jezdniami Alej Jerozolimskich.

Równolegle, w ramach innego kontraktu, powstaje pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim. Za jego budowę odpowiada Budimex, generalny wykonawca całej przebudowy stacji kolejowej. Konstrukcja przystanku jest już gotowa, w tej chwili trwa budowa klatek schodowych, szybów windowych oraz wentylacyjnych, ścian pomieszczeń technicznych oraz pochylni. Na poziomie -1 rozpoczęły się prace wykończeniowe.

Co mieszkańcy zyskają dzięki tramwajowi do Warszawy Zachodniej?

W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony schodami ruchomymi oraz windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się tędy także do istniejącego dworca autobusowego.

Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.. Czas przejazdu tramwaju do ulicy Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu G. Narutowicza 10, a do stacji metra linii M1 Politechnika – 15 minut. Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy, która połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku zostały uruchomione dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z linii 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.

Ostatnia aktualizacja 30 stycznia 2025

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.