Czas na drążenie tuneli metra na Karolinie – ZTM Warszawa

Czas na drążenie tuneli metra na Karolinie

budowa metra na Karolin

Trwa rozruch technologiczny dwóch ogromnych tarcz TBM, które będą drążyły tunele powstającego, bemowskiego odcinka linii M2 na Karolin. Ich postęp będzie można śledzić w internecie. Według planów zakończą się w drugim kwartale 2025 r. Początek prac przy budowie tuneli ogłosił dziś prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Miesiąc temu ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna i Krystyna zostały w częściach sprowadzone pod ziemię na powstającej stacji metra Karolin. Teraz pora na kolejny etap, czyli rozruch technologiczny maszyn, które czekają już na rozpoczęcie prac.

– Dzisiaj w sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km – z 42 stacjami – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej na stacji metra. – Sukcesywnie rozbudowujemy sieć metra w Warszawie, ponieważ komunikacja miejska to nasz absolutny priorytet. Dlatego rozpoczęliśmy już prace nad trzecią i czwartą linią – zarówno jeżeli chodzi o projekt w przypadku trzeciej linii, jak również prace koncepcyjne – w przypadku czwartej linii – dodał prezydent stolicy.

Tak duże inwestycje, jak budowa kolejnych stacji i linii metra nie mogą się jednak obejść bez wsparcia funduszami unijnymi.

– Obecnie projekt budowy metra jest oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli pomyślnie przejdzie ten proces, to z Unii Europejskiej popłyną do Warszawy spore fundusze – aż 1 miliard 125 milionów zł dofinansowania na rozbudowę metra, na co czekają wszyscy warszawiacy – mówiła Agnieszka Marciniak z CUPT.

Tarcze dużego kalibru

Na stacji metra Karolin konfigurowane są systemy obu tarcz TBM, czyli elementy mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne, których spójne działanie zapewni prawidłową oraz bezpieczną pracę pod ziemią. Potem przyjdzie czas na ostatnie testy urządzeń. Jeżeli zakończą się pozytywnie, tarcze będą mogły – już w sierpniu – ruszyć w drogę. Każda z nich będzie miała do pokonania ponad trzy kilometry trasy – ze stacji Karolin aż za stację Lazurowa, gdzie budowa połączy się z funkcjonującym już odcinkiem linii M2 przy stacji Bemowo.

Długość obu tuneli, które mają powstać, to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę – zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton – dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga.

Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?

Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich i stacji techniczno-postojowej planowane jest w 2026 roku.

Postępy prac obu maszyn prezentowane będą na stronie Metra Warszawskiego. Co tydzień, w środę, będzie można sprawdzić, jaką odległość pokonały i gdzie się znajdują.

Ostatnia aktualizacja 30 lipca 2024

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.