Warszawa to europejska metropolia. Nowoczesne, przyjazne miasto tętniące życiem, które nieprzerwanie się rozwija zapewniając swoim mieszkańcom i gościom coraz większy komfort podróżowania –inwestując w sieć połączeń komunikacyjnych i stawiając na ekologiczne rozwiązania. Budowa metra, linii tramwajowych, zakup autobusów – te wszystkie zmiany i udogodnienia nie byłyby możliwe bez wsparcia funduszy europejskich.
Pierwszego maja mija 20 lat od chwili, kiedy Polska wstąpiła do Uni Europejskiej. Wśród wielu korzyści płynących z członkostwa, niezaprzeczalną jest rozwój transportu publicznego dzięki programom unijnym. Inwestycje poprawiają jakość transportu publicznego, który jest wysoko oceniany przez pasażerów.
Komunikacja publiczna w Warszawie i aglomeracji to autobusy, tramwaje, metro, pociągi miejskie i aglomeracyjne, które ułatwiają szybkie i wygodnie przemieszczanie się po całym mieście i dojazd do wielu okolicznych miejscowości. Każdego dnia na ulice Warszawy wyjeżdża prawie 1,5 tysiąca autobusów, ponad 420 tramwajów, 62 pociągi metra oraz 31 jednostek Szybkiej Kolei Miejskiej. Długość linii Warszawskiego Transportu Publicznego w Warszawie liczy ok. 3,6 tys. Kilometrów, a poza stolicą 1,6 tys. Kilometrów. W 2023 roku komunikacja publiczna przewiozła 955 796 344 pasażerów.
Nowy tabor i lepsza sieć połączeń
Dzięki unijnemu wsparciu po 2004 roku udało się dokończyć budowę pierwszej linii metra oraz wybudować niemal całą drugą linię. Europejskie środki pozwoliły także na kupno 72 nowych pociągów, które zasiliły obie linie i zdecydowanie poprawiły komfort podróżowania.
Zyskały także Tramwaje Warszawskie. Dzięki unijnemu dofinansowaniu zakupiono 434 nowe, niskopodłogowe wagony. Dzięki temu, udało się wycofać z użytkowania ostatnie pojazdy wyprodukowane w latach 60′ i 70′ i do 70 proc. zwiększyć odsetek udział pojazdów niskopodłogowych w taborze. Wymiana floty pozwoliła także na zapewnienie obsługi nowych tras tramwajowych (Tarchomin, Nowodwory, wkrótce Wilanów). Dzięki wsparciu europejskiemu możliwa była budowa torowiska na ulicy Wolskiej i M. Kasprzaka oraz tak wyczekiwanej przez mieszkańców stolicy trasy do Wilanowa. Budowana jest także zajezdnia Annopol.
Unijne wsparcie przełożyło się także na wygodne, bardziej komfortowe i – co ważne, ekologiczne podróżowanie autobusami. W 2020 roku na stołeczne ulice wyjechało 130 przegubowych autobusów elektrycznych, których zakup został dofinansowany ze środków UE. Skierowano je do obsługi linii na historycznym Trakcie Królewskim. Dzięki dotacjom zakupiono także 160 niskoemisyjnych autobusów zasilanych gazem CNG i LNG, co stanowi blisko połowę wszystkich tego typu pojazdów we flocie Miejskich Zakładów Autobusowych.
Szybka Kolej Miejska dzięki unijnemu wsparciu nabyła 44 z 47 eksploatowanych obecnie pociągów. Pozwoliło to zbudować nową sieć połączeń kolejowych na terenie Warszawy i sąsiednich gmin, a także wycofać 8 najstarszych pojazdów. Zmodernizowano również bocznicę kolejową Warszawa Wola.
Europejskie dotacje pozwoliły także na utworzenie parkingów P+R, które są dużym ułatwieniem dla podróżnych. Można na nich zostawić samochód czy rower i kontynuować podróż , komunikacją publiczną., Obecnie, do dyspozycji podróżnych jest 4776 miejsc postojowych dla samochodów i niemal 1000 dla rowerów. . Z systemu Parkuj i Jedź w Warszawie w 2023 roku skorzystało ponad 1,1 mln pojazdów.
Nowe możliwości, szybki rozwój
Komunikacja miejska to jeden z największych beneficjentów europejskich środków w stolicy.
Dzięki temu możliwy jest jej stały rozwój i podnoszenie jakości usług, co jest dostrzegane i doceniane nie tylko przez mieszkańców stolicy, ale także na arenie międzynarodowej. W 2023 roku w raporcie Quality of Living City (raport przygotowanym przez Komisję Europejską) Warszawa znalazła się w pierwszej dziesiątce (spośród wszystkich europejskich miast) w trzech kategoriach: łatwość znalezienia pracy, poprawa jakości życia w ciągu ostatnich 5 lat oraz właśnie jakość transportu publicznego.
Również w 2023 roku w konkursie Komisji Europejskiej na Europejską Stolicę Innowacyjności (The European Capital of Innovation Award 2023 – iCapital) Warszawa zajęła 2. miejsce. Jury doceniło konsekwentny rozwój ekosystemu innowacji miejskich.
W 2024 roku, w konkursie European Cities and Regions of the Future (Europejskie miasta i regiony przyszłości) Warszawa znalazła się na 4. miejscu w zestawieniu wśród 330 miast europejskich. Takie sukcesy nie byłby możliwe, gdyby nie tempo rozwoju stolicy – także w zakresie transportu miejskiego, od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Szczegóły wykorzystania funduszy europejskich przez m.st. Warszawa, można znaleźć w specjalnej broszurze dostępnej na stronie miasta.
Nie powiedzieliśmy jednak jeszcze ostatniego słowa. W ramach perspektywy finansowej 2021-2027+ otwierają się nowe możliwości wspólnego pozyskania środków m.in. na zakup ekologicznego taboru autobusowego, ale także na poprawę efektywności energetycznej budynków publicznych.
Opublikowano 1 maja 2024
Ostatnia aktualizacja 16 września 2024