Ponad milion złotych zostanie wydanych w tym roku na likwidację barier architektonicznych. Pieniędzy wystarczy na zmiany w ponad dwustu miejscach utrudniających poruszanie się po mieście.
To trzecia edycja projektu likwidacji barier architektonicznych we współpracy miasta i twórców Warszawskiej Mapy Barier (www.mapabarier.siskom.waw.pl). Rokrocznie Rada Warszawy przeznacza na ten cel 1 mln zł. W 2014 r. za 1 mln zł usunięte zostały bariery w 209 miejscach Warszawy; w 2015 r. za 1,4 mln zł zlikwidowano 211 barier.
Chodniki dostępniejsze
Doskonałym przykładem walki z barierami architektonicznymi jest remont chodnika na ul. J. Dwernickiego od ul. Wiatracznej do ul. Z. Mycielskiego wykonany przez Zarząd Dróg Miejskich. Oprócz obniżenia krawężników i montażu żółtych płyt (pasy ostrzegawcze), które informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika, ułożono nową nawierzchnię, a wzdłuż ulicy zastosowane zostały też białe pasy prowadzące z płyt o nawierzchni ryflowanej. Na przystankach autobusowych zastosowano krawężniki peronowe (zaokrąglone u podstawy) typu Kassel, ułatwiające autobusom podjazd do krawędzi peronu. W ten sposób ulica stała się przyjaźniejsza nie tylko dla osób niepełnosprawnych, z dysfunkcją ruchową, rodziców z wózkami, ale także dla seniorów i wszystkich osób, którym zbyt wysokie krawężniki czy zły stan chodnika sprawiają wiele trudności. Natomiast spacerujący po Krakowskim Przedmieściu i okolicach z pewnością zauważyli poprawiony krawężnik na przejściu dla pieszych z ul. gen. M. Tokarzewskiego-Karaszewicza na pl. marsz. Piłsudskiego. Ten zbyt wysoki krawężnik w miejscu, którym przechodzi wielu spacerowiczów, turystów i uczestników uroczystości państwowych na pl. masz. J. Piłsudskiego wyraźnie nie pasował już do okolicy i przysparzał nie mało kłopotów osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Działały także dzielnice. I tak, Mokotów usunął bariery zlokalizowane w rejonie ulic Niedźwiedziej i Podbipięty oraz z ul. Spartańskiej a Ochota poprawiła krawężniki na przejściach dla pieszych na ul. Włodarzewskiej. Praga Południe usunęła kilkadziesiąt barier z własnego budżetu.
Plany na 2016 r.
W tym tygodniu, do 15 lutego, zarządcy dróg przekazali do Biura Koodynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym propozycje barier do likwidacji w 2016 r. W tym roku ZDM deklaruje zmiany w 214 miejscach. Usunie szereg barier z całych ciągów ulicznych, np. na Białołęce z ul. Marywilskiej, na Bielanach z ul. Marymonckiej, a na Pradze z ulic Namysłowskiej i Wileńskiej oraz okolic pl. gen. J. Hallera. Tak jak w poprzednim roku w projekt zaangażowały się też dzielnice, które nadesłały 187 propozycji barier do usunięcia.
Zaplanowane są także dużo większe przedsięwzięcia, finansowane z pieniędzy z poza puli wspomianego miliona zł. W Wieloletniej Prognozie Finansowej – wśród pakietu inwestycyjnego mamy budowę urządzeń dźwigowych na wiadukt Mostu J. Poniatowskiego (lata 2017-18), wind przy przejściu podziemnym zlokalizowanym pod ul. Wolską/Kasprzaka w rejonie skrzyżowania z ul. Redutową (lata 2018-19), kładki pieszo-rowerowej łączącej Park Kępa Potocka z terenami Pasa Nadwiślańskiego (lata 2018-19). Jest także budowa pochylni przy kładce nad ul. Czerniakowską przy Chełmskiej (lata 2017-18) ale tutaj ZDM rozważa możliwość wytyczenia naziemnego przejścia dla pieszych. Przy przejściu podziemnym pod Alejami Jerozolimskimi przy Dworcu Zachodnim powstanie rampa, a przy kładce dla pieszych przy ul. Motorowej pochylnia.
Duże zmiany wokół
Od wielu lat miasto sukcesywnie modernizuje swoją infrastrukturę tak, aby była przyjaźniejsza dla osób niepełnosprawnych, mających problemy z poruszaniem się, rodziców z wózkami. Wszystkie nowe inwestycje są projektowane tak, aby nie stwarzały barier. Obniżone krawężniki, płytki sygnalizujące zbliżanie się do krawędzi chodnika itp. są standardem. Zarząd Dróg Miejskich podczas remontów i prac utrzymaniowych na ulicach i chodnikach obniża krawężniki przy przejściach dla pieszych, układa wygodniejsze dla wózków betonowe płyty a przy kładkach, wiaduktach i przejściach podziemnych montowane są dźwigi. Także wszystkie nowo powstające obiekty użyteczności publicznej) są przystosowane do korzystania z nich przez osoby, które mają problemy z poruszaniem się. Bardzo ważnym elementem tego procesu jest zwiększanie dostępności komunikacji publicznej. Tramwaje Warszawskie kupują tylko pojazdy niskopodłogowe i kompleksowo modernizują swoje tory i platformy przystankowe – Trasa W-Z, al. Zieleniecka, Targowa, Powstańców Śląskich, Światowida to tylko niektóre przykłady tras tramwajowych, na których na przystankach są rampy wjazdowe i nawierzchnia z płytkami sygnalizującymi zbliżanie się do krawędzi. W zeszłym roku tramwajarze kompleksowo zmodernizowali trasę pomiędzy Dworcem Wileńskim a pętlą Żerań Wschodni – m.in. wyremontowali wszystkie platformy przystankowe a na ul. 11 Listopada pasażerowie nie muszą już wsiadać do tramwajów z poziomu jezdni. Podobna modernizacja w przyszłym roku czeka ul. Obozową. Dziś wszystkie autobusy kursujące po Warszawie mają niską podłogę.
Fundacja TUS stworzyła wyszukiwarkę miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności – w tym osób niewidomych i niedowidzących, osób głuchych i niedosłyszących, osób niepełnosprawnych ruchowo, ale także osób starszych i opiekunów z dziećmi w wózkach. Aktualnie wyszukiwarka zawiera informacje o ponad 11,5 tys. miejsc z kilku miast: Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia – najwięcej audytowanych i oznaczonych piktogramami obiektów znajduje się w Warszawie – prawie 8 tys. Są to różnego rodzaju obiekty, m.in. hotele, restauracje, centra handlowe, kina, apteki, salony fryzjerskie, małe sklepy. Zebrane informacje są dostępne przez stronę www.niepelnosprawnik.eu.
We współpracy z Fundacją Kultury bez Barier dbamy o to, żeby stołeczna oferta kulturalna była w coraz większym stopniu dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych. W ramach podejmowanych działań kupujemy sprzęt do audiodeskrypcji i pętle indukcyjne do kas, szkolimy pracowników obsługi widza, dostosowujemy strony internetowe miejskich instytucji do potrzeb osób niepełnosprawnych, spektakle wzbogacamy o funkcję audiodeskrypcji. Dwa warszawskie teatry w ostatnim roku zmodernizowały swoje wnętrza tak aby były przyjaźniejsze dla niepełnosprawnych. W Teatrze Roma m.in. przebudowano wejście główne, toalety, kasy; w Teatrze Ochoty pojawił się podjazd dla wózków, winda. Także na ten rok zaplanowano modernizacje teatrów, m.in. windę w Kwadracie.
W tym roku powołany zostanie Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności. Do jego głównych zadań należeć będzie scalanie różnych obszarów życia Warszawyw kierunku pełnej dostępności uwzględniając przede wszystkim potrzeby osóbz niepełnosprawnościami, jak również inicjowanie nowych i koordynowania realizowanych działań na rzecz dostępności miasta.
Opracowywany jest praktyczny standard dotyczący organizacji przystanków komunikacji miejskiej pod kątem ich dostosowania dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Standard jest opracowywany wspólnie przez Zarząd Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich i Tramwaje Warszawskie. Będzie on zawierał m.in: przykładowe, typowe sposoby aranżacji przystanków autobusowych i tramwajowych, przykłady rozwiązań w zakresie ciągów pieszych i skrzyżowań z ulicami, konkretne wymogi jakościowe i techniczne dotyczące takich elementów, jak pola uwagi (płyty z „guzkami”), linie prowadzące (płyty z „rowkami”).
Miasto Warszawa współpracuje ze stowarzyszeniem SISKOM przy projekcie Warszawska Mapa Barier (www.mapabarier.siskom.waw.pl). Projekt powstał w 2011 r. i został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM we współpracy z innymi organizacjami społecznymi. Warszawska Mapa Barier gromadzi w jednym miejscu i lokalizuje na mapie zgłaszane przez różne organizacje i instytucje bariery architektoniczne, które są utrudnieniem w poruszaniu się dla wielu użytkowników, nie tylko osób niepełnosprawnych, niewidomych lub osób z niepełnosprawnością ruchową, ale także dla rodziców z wózkami dla dzieci, osób starszych, rowerzystów, a nawet osób z dużym bagażem podróżnym; słowem dla wszystkich, którzy poruszają się pieszo. Bariery architektoniczne to np.: za wysokie krawężniki na przejściach dla pieszych, brak płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku, schody bez podjazdów i wind, nierówne i wąskie chodniki, przeszkody na drodze, czyli źle ustawione znaki drogowe, ławki, kosze na śmieci.
Opublikowano 18 lutego 2016
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019