Ogrzewanie w autobusach i tramwajach – jaka temperatura jest właściwa? – ZTM Warszawa

Ogrzewanie w autobusach i tramwajach – jaka temperatura jest właściwa?

Od początku listopada do końca marca temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej powinna być utrzymywana w granicach 5-15 stopni Celsjusza. Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego prowadzą regularne kontrole ogrzewania w stołecznych autobusach i tramwajach.

W okresie jesienno-zimowym temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej powinna wynosić od 5 do 15 stopni Celsjusza. W większości pojazdów system ogrzewania uruchamia się automatycznie, gdy temperatura wewnątrz autobusu lub tramwaju spadnie poniżej 5 stopni Celsjusza. System wyłącza się, gdy temperatura wzrośnie do 15 stopni. W starszych pojazdach (m.in. autobusach marki Jelcz i MAN oraz tramwajach 105N) system ogrzewania jest uruchamiany w zajezdni przez pracowników zaplecza technicznego.

Utrzymanie odpowiedniej temperatury jest uzależnione od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz. Pomocny w tym przypadku jest system tzw. „ciepłego” guzika. Prowadzący pojazd nie otwiera automatycznie drzwi na przystankach. Pasażerowie otwierają je samodzielnie. Dzięki temu – jeżeli na przystankach nie ma oczekujących osób i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, ciepłe powietrze nie „ucieka” na zewnątrz, a chłodne nie dostaje się do środka.

Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego regularnie kontrolują temperaturę oraz system ogrzewania w pojazdach komunikacji miejskiej. Kontrole – prowadzone na pętlach – polegają na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu ciepłego powietrza z „kratek” nagrzewających. W przypadku nieprawidłowości na przewoźników nakładane są kary finansowe.

Informacje o niesprawnym ogrzewaniu można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 lub strony internetowej ZTM. W przypadku zgłoszenia przez stronę internetową należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającym ogrzewaniu – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź (tylko w przypadku zgłoszeń przesłanych za pośrednictwem strony internetowej ZTM).

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.