Stolica zajęła pierwsze miejsce w rankingu dopłat z budżetu miasta do transportu publicznego. Na każdego mieszkańca Warszawa w zeszłym roku przeznaczyła ponad tysiąc złotych, czyli znacznie więcej niż drugi w zestawieniu Gdańsk, który dopłacał do komunikacji miejskiej około 759 złotych i Poznań – z dopłatami w wysokości 679 złotych.
Transport publiczny w dobie zatłoczonych miast i troski o zmieniający się klimat, jest jedną z najważniejszych pozycji w budżetach samorządów. Wpływy ze sprzedaży biletów pokrywają tylko część kosztów funkcjonowania transportu publicznego, reszta pochodzi bezpośrednio z samorządowej kasy. To dzięki takim dopłatom jest on bardziej dostępny i może zachęcić do korzystania z niego jak największą liczbę osób.
Pismo samorządu terytorialnego „Wspólnota” opublikowało ranking dopłat do transportu zbiorowego przygotowany przez profesora Pawła Swianiewicza z Instytutu Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i Julitę Łukomską z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.
To kosztuje miliardy
W 2022 roku łączne wydatki samorządów na ten cel wyniosły około 19,5 miliarda złotych. Znaczna część tych pieniędzy, aż 86 proc. pokrywa wydatki bieżące. Warszawa jest liderem rankingu i jako jedyna na dopłaty do transportu publicznego przeznacza ponad 1000 złotych na każdego mieszkańca (dokładnie 1088 zł). Oprócz stolicy jeszcze sześć innych samorządów przekracza barierę 500 zł. Są to w większości duże miasta: Gdańsk (759 zł), Poznań (679 zł), Katowice (595 zł), Łódź (586 zł) i Wrocław (565 zł) oraz podpoznańska gmina Suchy Las (520 zł).
W Warszawie w 2022 roku tylko na zakup usług przewozowych trzeba było przeznaczyć ponad 2,9 mld złotych, a wpływy z biletów wyniosły ok. 776 mln złotych. Nic dziwnego, że dopłaty do komunikacji miejskiej są drugą po edukacji, pozycją w budżecie stolicy. Dzięki temu w Warszawie od kilku lat nie wzrosły ceny biletów za przejazdy komunikacją miejską i są wyraźnie niższe niż w wielu innych, dużych miastach, m.in. Krakowie, Poznaniu czy Szczecinie.
Stolica jest liderem, ale warto podkreślić, że dobrze w rankingu wypadają też mniejsze miejscowości z terenu województwa mazowieckiego, zwłaszcza te, które współpracują z Zarządem Transportu Miejskiego. W kategorii „Miasteczka”, w pierwszej „dziesiątce” zestawienia są: Łomianki (293 zł), Konstancin-Jeziorna (266 zł), Ożarów Mazowiecki (264 zł) i Sulejówek (244 zł). Z kolei, wśród gmin wiejskich wyróżnia się Wiązowna z dofinansowaniem na poziomie ponad 342 złotych.
Ciągły rozwój
Warszawski Transport Publiczny to dziś gęsta siatka połączeń. W Warszawie jest ok. 250 linii autobusowych (w całej aglomeracji warszawskiej ponad 300) o długości ponad 3 tys. kilometrów (w aglomeracji to ponad 4,5 tys, kilometrów), 24 linie tramwajowe o długości ok. 344 km, dwie linie metra (ok. 41 kilometrów), cztery główne linie Szybkiej Kolei Miejskiej o łącznej długości ok. 120 kilometrów.
Efekty tych wydatków widać na ulicach. W 2022 roku w dni powszednie, w godzinach szczytu na ulice Warszawy i okolicznych gmin wyjeżdżało około 1500 autobusów, 400 składów tramwajowych, 62 pociągi metra i 19 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Warszawski Transport Publiczny przewiózł 863 445 768 osób a pojazdy przejechały prawie 268 mln wozokilometrów.
Duże pieniądze Warszawa przeznacza też na inwestycje komunikacyjne. Stolica sukcesywnie rozbudowuje II linię metra – w latach 2019–2022 powstało 11 nowych stacji, z tego aż pięć otwarto w 2022 roku. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to ponad 40 km. Stale rozwija się sieć szynowa naziemna, czyli tramwaje i Szybka Kolej Miejska. Budowana jest trasa tramwajowa do Wilanowa i na ulicy Kasprzaka. Z kolei pociągami SKM można od niedawna dojechać z Warszawy do Piaseczna i do Zegrza. W 2022 roku na różne inwestycje w WTP z miejskiego budżetu poszło ponad 700 mln złotych.
Priorytety utrzymane
Największe wydatki w budżecie Warszawy w 2023 roku to edukacja, transport i komunikacja oraz ochrona zdrowia i pomoc społeczna. Na edukację zaplanowano 6,174 mld, transport i komunikacja to druga pozycja w budżecie – zaplanowano 4,645 mld zł, a na ochronę zdrowia i pomoc społeczną 1,774 mld zł.
ZTM ma do dyspozycji kwotę ok. 4 mld zł – to planowany koszt funkcjonowania sprawnego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji warszawskiej. Prawie 3,9 mld zł będzie kosztował zakup usług przewozowych, czyli kursowanie autobusów, tramwajów, pociągów metra i SKM oraz funkcjonowanie wspólnego biletu ZTM-KM-WKD. W 2023 roku pojazdy WTP przejadą ponad 285 mln wozokilometrów.
Opublikowano 17 lipca 2023
Ostatnia aktualizacja 6 czerwca 2024