Budowa torów do Wilanowa zgodnie z planem – ZTM Warszawa

Budowa torów do Wilanowa zgodnie z planem

roboty przy torowisku na budowie trasy tramwajowej do Wilanowa

Budowa tramwaju do Wilanowa nie zwalnia. Na alei Rzeczypospolitej układane są już szyny, a w poniedziałek, 26 czerwca, rozpoczęły się prace u zbiegu ulicy Jana III Sobieskiego z alejami Wilanowską i Rzeczypospolitej. Intensywne roboty trwają również na odnodze tej linii – na ulicy Gagarina. Za kilka dni plac budowy zajmie tam fragment ulicy Czerniakowskiej.

– Takie inwestycje, jak budowa trasy tramwajowej do Wilanowa, wymagają czasu. Zanim rozpocznie się układanie torowisk, trzeba wykonać prace przygotowawcze, które w tym przypadku polegają na przełożeniu dziesiątek kilometrów instalacji podziemnych. Dopiero wówczas widać prace na powierzchni – można zająć się montażem torów, przystanków i pozostałej infrastruktury. Wystarczy przejechać się ul. Puławską i zobaczyć, w jakim tempie realizowana jest dziś ta inwestycja – mówił prezydent Rafał Trzaskowski podczas wczorajszej sesji Rady Warszawy.

Tramwaje na Puławskiej ruszą już po wakacjach – pojadą one przez powstający węzeł torowy między ulicami Goworka i Rakowiecką. Do połowy przyszłego roku cała trasa tramwajowa do Wilanowa będzie kompletna. A przed końcem 2024 roku zostanie oddany ostatni odcinek – odnoga trasy wzdłuż ulicy św. Bonifacego.

Co na budowie?

Na budowie pracuje dziennie średnio około 310-350 pracowników, który wykorzystują nawet 280 różnego rodzaju maszyn. Trwają szeroko zakrojone roboty torowe. Na ulicy Puławskiej spawane są szyny, na skrzyżowaniu Puławskiej z Goworka montowane są smarownice torowe oraz łączone sploty torowe, a na Jana III Sobieskiego trwa tzw. kotwienie szyn. Intensywnie toczą się prace przy budowie podstacji trakcyjnych – przy Jana III Sobieskiego na ukończeniu jest konstrukcja takiego budynku.

Na ulicach Spacerowej, Belwederskiej, Goworka oraz Jana III Sobieskiego trwa przebudowa sieci ciepłowniczej oraz dodatkowo w alei Rzeczypospolitej przebudowywane są miejsca, gdzie zbiegają się inne podziemne instalacje: teletechniczna, elektroenergetyczna i kanalizacja sanitarna.

Zmiany w organizacji ruchu

Prace na skrzyżowaniu alei Wilanowskiej, ulicy Jana III Sobieskiego i alei Rzeczypospolitej rozpoczęły się w poniedziałek, 26 czerwca. Wyłączone z ruchu są jezdnie alei Rzeczypospolitej i ulicy Jana III Sobieskiego w kierunku centrum oraz nitka alei Wilanowskiej w stronę Przyczółkowej. Kierowcy zostali skierowani na sąsiednie jezdnie. Skrzyżowanie jest przejezdne we wszystkich kierunkach.

Z alei Rzeczypospolitej kierowcy jadą jednym pasem w lewo w stronę Doliny Służewieckiej i Mokotowa oraz drugim prosto lub w prawo. Jadący od strony centrum, przed aleją Wilanowską, mogą z osobnych pasów skręcić w lewo albo prawo lub pojechać prosto. W stronę ulicy Oś Królewska ruch prowadzony jest jednym pasem.

W alei Wilanowskiej, od strony Doliny Służewieckiej, przejazd na sąsiednią jezdnię jest na wysokości ulicy Zdrowej. Na skrzyżowaniu Jana III Sobieskiego i aleją Rzeczypospolitej dla kierowców dostępne są dwa pasy. Zaraz za skrzyżowaniem ruch został ponownie rozdzielony na dwie jezdnie.

Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez około trzy miesiące.

Prace na ulicy Czerniakowskiej i J. Gagarina

Trwają prace przy wspólnej inwestycji warszawskich wodociągowców i tramwajarzy na ulicy J. Gagarina. Kolejny etap budowy wymaga rozszerzenia robót o fragment ulicy Czerniakowskiej. Przygotowania do wprowadzenia zmian w ruchu ruszą we wtorek, 27 czerwca, od godziny 7.00 i potrwają do piątku 30 czerwca. Wówczas na ulicy Czerniakowskiej, w rejonie skrzyżowania z J.  Gagarina, drogowcy wybudują „przewiązkę” między jezdniami Wisłostrady oraz tymczasowy peron przystankowy. Część robót będzie wymagała zajęcia jednego pasa ruchu. Za każdym razem będzie to skrajny lewy pas za skrzyżowaniem i odpowiadający mu pas przed. W innych podetapach prac przygotowawczych drogowcy będą pracowali wyłącznie na trawniku między jezdniami.

W piątek, 30 czerwca, przed północą na skrzyżowaniu ulic Czerniakowskiej, J. Gagarina i alei Polski Walczącej zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu. Na każdym z wlotów skrzyżowania dostępne będą trzy pasy – do skrętu w lewo, jazdy prosto oraz prosto i w prawo. Plac budowy będzie zlokalizowany na nitce ulicy Czerniakowskiej w stronę Wilanowa. Aby go ominąć pasy ruchu zmienią swój przebieg.

W taki sposób kierowcy będą jeździć do końca wakacji.

Zmiany na ulicy J. Gagarina

Także w piątek, 30 czerwca, o godzinie 23.30 drogowcy zamkną wlot z ulicy J. Gagarina w ulicę Czerską w stronę Podchorążych. Z drugiej strony tego skrzyżowania, z ulicy Czerskiej będzie można wyjechać na J. Gagarina w obu kierunkach. Rozwiązanie umożliwi budowę kanalizacji.

Taka organizacja ruchu w tym miejscu będzie obowiązywać do końca lipca.

grafika tramwaj na Wilanów

Ważna inwestycja

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich oraz największy projekt tramwajowy w Polsce. Nowa trasa tramwajowa zapewni mieszkańcom Wilanowa oraz Mokotowa szybką i wygodną podróż do centrum. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów, przyczyniając się tym samym do istotnego rozwoju sieci połączeń tramwajowych w stolicy, a także umożliwiając okolicznym mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami.

W ramach inwestycji, planuje się wykonanie torowisk wydzielonych z jezdni, wśród nich duży udział będą mieć tzw. zielone torowiska. Planowane jest też wyposażenie peronów przystankowych w wiaty, ławki, instalacje przystosowane do zamontowania kamer systemu monitoringu, a także wygrodzenia ochronne – w przypadku przystanków sąsiadujących z jezdnią, zastosowane zostaną rozwiązania zabezpieczające przed ochlapywaniem pasażerów oczekujących na peronach. 

Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach.

Ostatnia aktualizacja 26 czerwca 2023

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.