Liczba pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego w 2022 roku wyniosła ponad 863,4 mln i była prawie o 37 proc. większa niż rok wcześniej. Sprzedano ponad 101,7 mln biletów, co przyniosło wpływy do budżetu miasta w wysokości ponad 775,9 mln zł. W porównaniu z rokiem 2021 oznacza to wzrost odpowiednio o 28 i 33 proc.
Więcej pasażerów i kilometrów
W 2022 roku pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego (WTP) wykonano 863 445 768 przejazdów*; w tym w ramach „Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD”, odnotowano 34 612 711 podróży pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rok wcześniej było to odpowiednio 630 886 531 i 28 206 875 przejazdów. Oznacza to, że liczba pasażerów WTP wzrosła o ponad 36,9 proc. a w ramach wspólnego biletu o 27,7 proc.
Największą popularnością cieszyły się autobusy. W 2022 roku skorzystało z nich 403 032 807 osób, a rok wcześniej 287 313 526 osób (wzrost o 40,3 proc.). Drugie miejsce, pod względem liczby przewiezionych osób, zajęły tramwaje z 247 221 160 pasażerami (32 proc. wzrost w porównaniu do 2021 roku). Najwięcej pasażerów przybyło w metrze. Ich liczba wzrosła o ponad 41 proc. – ze 113 863 453 w 2021 roku do 160 818 910 w 2022 roku. Jest to wynik rozbudowy drugiej linii podziemnej kolei o dwie nowe stacje na Woli i Bemowie oraz trzy na Bródnie. Pociągi SKM przewiozły 17 760 180 pasażerów, a tym samym liczba korzystających z nich osób wzrosła o 21,8 proc.
Pojazdy WTP wykonały w ubiegłym roku pracę przewozową w wysokości 231 571 292,2 wzkm, czyli ponad 6 mln wzkm więcej niż rok wcześniej. Autobusy przejechały 119 809 352,9 wzkm, tramwaje 51 259 339, metro 44 474 671,8 a SKM 16 030 928,5 wzkm.
Bilet czasowe najchętniej wybierane
W 2022 roku sprzedano 101 732 768 biletów wszystkich rodzajów. W porównaniu z poprzednim rokiem (79 266 978 sprzedanych biletów), oznacza to 28 proc. wzrost. Do budżetu miasta w 2022 roku za sprzedane bilety wpłynęło 775 903 806 zł. Rok wcześniej pasażerowie wydali na bilety 585 074 823 zł. Wpływy wzrosły więc o 33 proc.
Pasażerowie najchętniej wybierali bilety czasowe – w 2022 roku kupili ich 54 017 327 sztuk. To o 29 proc. więcej niż w 2021 roku (41 880 931 sztuk). Jednocześnie, w porównaniu z rokiem 2021, wzrosła o 34 proc. liczba sprzedanych biletów długookresowych – z 3 285 916 do 4 409 911 sztuk.
W ubiegłym roku pasażerowie najchętniej kupowali bilety w stacjonarnych automatach biletowych. W urządzeniach dostępnych w najpopularniejszych punktach miasta i na stacjach metra nabyli 33 025 237 sztuk (rok wcześniej – 27 175 723). Drugie miejsce zajęły sprzedażowe aplikacje mobilne. Tą drogą sprzedano 27 906 802 bilety. Rok wcześniej były to 15 514 244 sztuki, co oznacza prawie 80 proc. wzrost popularności tego kanału dystrybucji. To najszybciej zyskujący klientów kanał sprzedaży. Jednocześnie z roku na rok spada zainteresowanie zakupem biletów w stacjonarnych punktach, takich jak kioski i sklepy. W 2022 roku sprzedano w nich 14 310 783 biletów czyli 14 proc. wszystkich biletów podczas gdy w 2021 roku było to 18 proc.
Trzecim najchętniej wybieranym sposobem zakupu biletów były mobilne automaty biletowe. Zdecydowano się na nie 25 320 502 razy. Rok wcześniej w urządzeniach zainstalowanych w pojazdach nabyto 21 419 275 biletów. Popularność tego kanału dystrybucji wzrosła więc o prawie 18,2 proc.
Kontrolerzy biletów w ubiegłym roku przeprowadzili 8 032 747 kontroli. W porównaniu z rokiem 2021 (6 538 351 kontroli) było ich o 18,6 proc. więcej. Wystawili 168 650 opłat dodatkowych, z czego większość – 102 455 – gapowicze zapłacili na miejscu. Pozostałym 66 195 wręczyli wezwania do zapłaty. Udział osób podróżujących bez ważnego biletu wyniósł 2,1 proc. i był mniejszy niż w roku 2021 (2,3 proc.)
Zdecydowanie wzrosła liczba opłat wnoszonych podczas kontroli na miejscu. W 2022 roku stanowiły one 60,7 proc. wszystkich opłat dodatkowych, a rok wcześniej 48,2 proc.
Transportowe inwestycje
Ubiegły rok minął pod znakiem rozbudowy drugiej linii metra, sieci tramwajowej i parkingów „Parkuj i Jedź”.
W czerwcu 2022 roku został oddany do użytku 2,5-kilometrowy odcinek drugiej linii metra znajdujący się na pograniczu Woli i Bemowa. Mieszkańcy zachodnich dzielnic i podwarszawskich miejscowości zyskali dwie stacje: Ulrychów – pod ulicą Górczewską w rejonie Białowiejskiej i Bemowo – pod ulicą Górczewską po wschodniej stronie Powstańców Śląskich. Podróż z ostatniej obecnie zachodniej stacji do Śródmieścia zajmuje ok. 13 minut, a przejechanie całej linii z Bemowa na Bródno ok. pół godziny.
Łączna wartość inwestycji to ponad 959 mln zł, z czego blisko 70 proc. zostało sfinansowane ze środków unijnych.
Ostatni wschodni odcinek drugiej linii metra został oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Fragment ten mierzy 3,9 km i składają się na niego trzy stacje: Zacisze – pod ulicą Figara przy skrzyżowaniu z ulicami: Codzienną, Rolanda i Spójni; Kondratowicza – między skrzyżowaniami z ulicą Malborską i 20 Dywizji Piechoty PW a św. Wincentego oraz Bródno – przy ulicy L. Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniami ulic: Bazyliańskiej, Rembielińskiej i Łabiszyńskiej.
Ten odcinek metra gwarantuje mieszkańcom Targówka i Białołęki sprawne, szybkie i wygodne połączenie z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem. Podróż pomiędzy stacjami Bródno a Świętokrzyska (możliwość przesiadki do pierwszej linii metra) zajmuje około 20 minut. Wartość inwestycji przekroczyła kwotę 1 mld 397 mln zł.
W wakacje 2022 roku Tramwaje Warszawskie rozpoczęły budowę trasy tramwajowej pomiędzy centrum Warszawy a Wilanowem. Nowa, ponad 7-kilometrowa trasa będzie miała swój początek przy skrzyżowaniu ulicy Puławskiej z Goworka, a następnie będzie biegła ulicami: Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej. Do tramwajów będzie można wsiąść na 13 przystankach. Jest to część większej inwestycji, która docelowo połączy Wolę, Ochotę, Śródmieście i Wilanów.
W ramach inwestycji zostaną także wybudowane dwie odnogi trasy: wzdłuż ulicy J. Gagarina od Spacerowej do Czerniakowskiej oraz wzdłuż św. Bonifacego od Jana III Sobieskiego do pętli autobusowej Stegny.
Na całej trasie zostanie wdrożona zielona fala, czyli priorytet dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu podróż z Wilanowa do centrum zajmie około 25 min.
Koszt inwestycji zamknie się w kwocie 685,4 mln zł. Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Równolegle budowana jest nowa zajezdnia tramwajowa na Annopolu dla 150 składów.
Nowa tramwajowa inwestycja na Woli wzdłuż ulicy M. Kasprzaka rozpoczęła się w marcu 2022 roku. TW budują ok. 2,3-kilometrową trasę tramwajową między ulicą Wolską a Skierniewicką. Dodatkowo zmodernizują ok. 1,2 kilometra torowiska wzdłuż ulicy Wolskiej i M. Kasprzaka.
Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji drugiej linii metra – Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Podróż potrwa zaledwie kilka minut. Nowa linia powstaje przede wszystkim z myślą o mieszkańcach rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ulicy Jana Kazimierza. Inwestycja będzie kosztowała 205 mln zł.
W 2022 roku oddano w Warszawie do użytku dwa nowe parkingi „Parkuj i Jedź” – Żerań PKP i Warszawa Jeziorki. Szesnasty parking P+R w stolicy – Żerań PKP jest pierwszym tego typu obiektem na Białołęce – znajduje się przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań, w rejonie skrzyżowania ulicy Płochocińskiej i Marywilskiej.
Do dyspozycji kierowców zostało oddanych 235 miejsc postojowych, w tym dziewięć dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzyści mogą zostawić pod wiatami niemal 140 rowerów. Przygotowano także pięć miejsc dla osób współdzielących podróże oraz trzy miejsca „Kiss and Ride”, gdzie można szybko i bezpiecznie wysadzić podwożoną osobę. Na parkingu znajdują się także dwa stanowiska do ładowania samochodów i rowerów elektrycznych.
Parking P+R Warszawa Jeziorki zlokalizowany jest na Ursynowie, w sąsiedztwie ulicy Karczunkowskiej, przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki. Stanowi wygodne miejsce przesiadkowe dla mieszkańców części Ursynowa oraz Piaseczna, Góry Kalwarii, Konstancina-Jeziorny, Tarczyna, Prażmowa i Lesznowoli.
Obiekt jest jednopoziomowy. Przygotowano na nim 138 miejsc postojowych, w tym sześć dla osób z niepełnosprawnościami, trzy dla kierowców podróżujących z innym osobami oraz dwa stanowiska Kiss&Ride. Rowerzyści mogą korzystać z 40 zadaszonych miejsc dla jednośladów. Na parkingu znajduje się także stanowisko do ładowania samochodów i rowerów elektrycznych.
Standardowo przy budowie parkingów nie zapomniano o rozwiązaniach przyjaznych środowisku naturalnemu – panelach fotowoltaicznych, bankach energii, pompach ciepła i gruntowych wymiennikach ciepła. Posadzono nowe drzewa i krzewy. Obie inwestycje powstały przy wsparciu Unii Europejskiej.
Nowoczesne pociągi, autobusy i tramwaje
W 2022 roku park taborowy WTP wzbogacił się o 119 nowoczesnych i przyjaznych środowisku naturalnemu pojazdów.
Do Warszawy dotarło pierwszych sześć z 37 zamówionych pociągów metra Škoda Varsovia. Pod koniec roku na pierwszą i drugą linię metra wyjeżdżało pięć nowych składów.
Škoda Varsovia to 120-metrowe, sześciowagonowe i jednoprzestrzenne składy metra. Mogą zabrać na pokład 1,5 tys. pasażerów, w tym 230 na miejscach siedzących. Ich wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o różnych potrzebach podróżnych. Przygotowano strefę do dłuższych podróży z większą liczbą foteli i ekranów informacyjnych. Osoby, które planują pokonanie dwóch, trzech stacji mogą skorzystać z przestrzeni najbliżej drzwi, gdzie znajduje się dużo miejsc stojących oraz liczne uchwyty. Dostępne są także miejsca dla osób z niepełnosprawnością oraz podróżujących z dziećmi w wózkach i przewożących rowery.
Koszt nowych składów to 1,3 mld zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Szybka Kolej Miejska wprowadziła w ubiegłym roku na tory pierwsze składy Impuls 2, wyprodukowane przez nowosądecki Newag. Miejski operator kolejowy kupił łącznie 21 pociągów – sześć czteroczłonowych i 15 pięcioczłonowych. Składy te, po połączeniu w tandemy, zapewniają ponad 370 miejsc siedzących. Zatroszczono się także o odpowiednie wyposażenie pociągów: wygodne miejsca na rowery, wózek dziecięcy i bagaż, nowoczesny system informacji pasażerskiej, ładowarki USB, automaty biletowe oraz defibrylatory AED.
Pod koniec 2022 roku SKM dysponowała już wszystkimi krótszymi pociągami i 12 dłuższymi.
Wartość kontraktu wyniosła prawie 668 mln zł, z czego prawie 203 mln zostało pokryte ze środków unijnych.
Miejskie Zakłady Autobusowe wyjechały na stołeczne ulice autobusami typu Sancity zasilanymi gazem. Są to pojazdy wyprodukowane przez firmę Autosan w ramach umowy na dostawę 90 przegubowych niskoemisyjnych wozów. Do końca ubiegłego roku zrealizowano połowę kontraktu, a tym samym w parku taborowym miejskiego operatora autobusowego znajdowało się prawie 500 zero- i niskoemisyjnych wozów. Autobusy kosztowały 165,7 mln zł.
Koniec ubiegłego roku zbiegł się z dostarczeniem do Warszawy 50. tramwaju Varsolino wyprodukowanego przez Hyundai Rotem. Pasażerowie podróżowali już 33 składami, a kolejnych 17 przechodziło testy.
Tramwaje Warszawskie w 2019 roku podpisały umowę z koreańskim producentem Hyundai na dostarczenie 123 tramwajów. Wydarzenie to miało charakter przełomowy z dwóch powodów – składy miały zostać zaprojektowane specjalnie z myślą o potrzebach warszawiaków, a dodatkowo ich liczba pozwoli na zastąpienie znacznej części tramwajów wysokopodłogowych niskopodłogowymi. Warszawa zdecydowała się na 103 pojazdy 33-metrowe, w tym 85 dwukierunkowych i 18 jednokierunkowych oraz 20 składów o długości 24 metrów.
To co wyróżnia Varsolino, to cicha praca i energooszczędność. W tramwajach zamontowano skrętne wózki, które pozwalają na cichszą jazdę nawet po ciasnych zakrętach. Hałas emitowany przez najnowsze składy jest porównywalny do tego wydawanego przez odkurzacz. Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 30 proc. mniejsze, niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu.
Spółka zapłaciła za nowe pojazdy 1,825 mld zł. Zakup jest współfinansowany przez Unię Europejską.
Przystanki nowe i wyremontowane
W ubiegłym roku ZTM przeprowadził prace remontowe na 21 przystankach: dwóch na Bemowie; po trzy na Białołęce, Mokotowie, Ursynowie i Woli; po jednym na Ochocie i Pradze-Południe; jednym w Rembertowie oraz czterech w Wawrze. Zakres prac był uzależniony od stanu infrastruktury przystankowej. Większość remontów polegała na wymianie i naprawach peronów, zatok i pasów przejazdowo-postojowych. Wybudowano pięć nowych przystanków – na Bemowie, Mokotowie i Woli.
Na stołecznych przystankach ustawiono 40 nowych wiat: na Bemowie, Białołęce i Targówku – po siedem; na Bielanach, Ochocie i Żoliborzu oraz w Śródmieściu, Ursusie i Wawrze – po jednej; dwie na Pradze-Południe i 11 na Woli. Siedemnaście z 40 nowych zadaszeń jest wyposażonych w instalację fotowoltaiczną.
Jednocześnie przestawiono 25 wiat. Zadaszenia w dobrym stanie technicznym zostały przeniesione z nieużywanych przystanków lub z magazynu na takie, gdzie wcześniej ich nie było albo były wyeksploatowane.
W kolejnych 16 wiatach – w ramach zazieleniania przystanków – wyłożono rozchodnik. Bemowo zyskało dwa zielone zadaszenia; Bielany, Praga-Południe i Wola – po jednym; Mokotów – osiem, a Ursynów – trzy. Obecnie na warszawskich ulicach jest ustawionych 37 wiat pokrytych zielenią.
Rozchodnik jest rośliną, która doskonale sprawdza się w miejskich warunkach i dobrze znosi niekorzystne warunki klimatyczne. Jest bezobsługowy – nie wymaga podlewania i nawożenia, a jednocześnie długo wygląda świeżo i estetycznie. Ma korzystny wpływ na jakość powietrza – ogranicza jego zapylenie w rejonie wiaty o ok. 15-20 proc. i pochłania rocznie 7,3 kg dwutlenku węgla. W upalne dni obniża temperaturę pod wiatą o 3-5 stopni Celsjusza. W czasie deszczu magazynuje nawet 150 litrów wody, co przyczynia się do retencji wody opadowej. Dzięki długiemu okresowi kwitnienia sprzyja także owadom.
Buspasy i zielona fala
W 2022 roku sieć warszawskich buspasów wydłużono o prawie dziesięć kilometrów.
Dwukilometrowy pas autobusowy wytyczono w Dolinie Służewieckiej i al. gen. W. Sikorskiego. Przed jego wprowadzeniem odnotowywano opóźnienia od kilku do kilkunastu minut. Obecnie autobusy podjeżdżają na przystanki zgodnie z rozkładem jazdy. Na ulicy Puławskiej 7,5-kilometrowy buspas zagościł w obu kierunkach na odcinku od ulicy Poleczki do granic miasta. Wraz z wprowadzeniem priorytetów dla komunikacji zbiorowej czas przejazdu autobusów rano w kierunku Mokotowa uległ zdecydowanemu skróceniu. Jednocześnie wzrosło zainteresowanie komunikacją zbiorową.
Oprócz buspasów stałych wytyczono także czasowe na okres budowy trasy tramwajowej do Wilanowa. Wprowadzono je na fragmentach ulic: Belwederskiej, Dolnej, Puławskiej i Jana III Sobieskiego.
Rok 2022 przyniósł także zwiększenie udziału „tramwajowych” skrzyżowań wyposażonych w system zielonej fali z 60 do 71 proc. Oznacza to, że już 187 warszawskich skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje ma zainstalowane nowoczesne narzędzie, dzięki któremu tramwaj prawie zawsze ma zielone światło.
Na coraz większej liczbie skrzyżowań wdrożono także priorytety dla autobusów. Sterują one ruchem w taki sposób, aby zapewnić sprawny przejazd na zielonym jak największej liczbie autobusów, przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu indywidualnego. W 2022 roku system działał na 58 skrzyżowaniach.
Jak ulepszyć komunikację miejską po uruchomieniu nowych stacji linii metra M2 na Bródnie i Bemowie?
To pytanie przyświecało konsultacjom społecznym zorganizowanym przez ZTM w ubiegłym roku. Ich celem było wspólne opracowanie optymalnej sieci Warszawskiego Transportu Publicznego po uruchomieniu nowych stacji metra na Woli i Bemowie oraz na Targówku.
Zorganizowano cztery spotkania on-line dotyczące organizacji komunikacji miejskiej na Woli i Bemowie oraz na Targówku i Białołęce – dwa dla projektu w lewobrzeżnej Warszawie i dwa poświęcone projektowi prawobrzeżnemu. W czasie spotkań przedstawiano proponowane korekty tras a następnie był czas na dyskusję. Wydarzenia on-line zgromadziły przed monitorami w czasie rzeczywistym 2297 widzów (965 dla lewo i 1332 dla prawobrzeżnej Warszawy), a zapis transmisji otworzyło 7090 osób (3716 dla lewo i 3374 dla prawobrzeżnej Warszawy).
Odbyły się także stacjonarne spotkania konsultacyjne ze specjalistami z ZTM na Woli, Bemowie i w Ursusie (łącznie trzy spotkania) oraz na Białołęce, Targówku i Pradze-Północ (łącznie cztery spotkania). Miały one formę dyskusji przy stolikach, w oparciu o mapy i schematy, oraz zbierania opinii i wniosków od mieszkańców. W spotkaniach dzielnicowych wzięło udział ok. 425 osób. Uczestnicy uzupełnili na miejscu 326 ankiet.
W trakcie konsultacji wpłynęło 1691 e-maili z opiniami i sugestiami oraz wypełniono 3454 ankiety on-line.
Wychowanie komunikacyjne
W ubiegłym roku pracownicy ZTM i stołecznych operatorów ponownie zawitali do szkół, gdzie prowadzili zajęcia z „Wychowania komunikacyjnego”. W jego ramach uczniowie szkół podstawowych poznawali zasady funkcjonowania i korzystania z komunikacji zbiorowej.
W klasach omawiano zasady bezpiecznego podróżowania, rodzaje środków komunikacji, zalety transportu zbiorowego oraz zasady zachowywania się w podróży, w tym w trakcie sytuacji nadzwyczajnych. Część praktyczna odbywała się w podstawionym przed szkołą autobusie elektrycznym. Uczniowie poznawali budowę autobusu, oznaczenia pojazdów, system informacji pasażerskiej, sposób działania kasowników i biletomatów, zasady bezpiecznego wsiadania i wysiadania z pojazdów komunikacji miejskiej oraz zasady ich opuszczania w sytuacji zagrożenia. W 2022 roku zorganizowano 16 zajęć w 14 szkołach.
* W 2022 roku Zarząd Transportu Miejskiego zmienił metodykę liczenia pasażerów. Bazuje ona na kilku źródłach danych. W przypadku autobusów brane są pod uwagę liczby z systemów zliczania pasażerów. Dla pojazdów, które nie zostały wyposażone w taki system, opracowano metodę szacunkową, w której brane są pod uwagę długość pojazdu oraz dzień i miesiąc roku. Liczba pasażerów w tramwajach jest szacowana na takiej samej zasadzie, jak w autobusach, w których nie jest dostępny system zliczania pasażerów. Stacje metra są wyposażone w bramki odnotowujące wejścia i wyjścia. Dla operatorów kolejowych – SKM, KM i WKD wiążące są dane udostępniane przez Urząd Transportu Kolejowego.
Opublikowano 18 kwietnia 2023
Ostatnia aktualizacja 17 sierpnia 2023