Jakość na najwyższym poziomie – ZTM Warszawa

Jakość na najwyższym poziomie

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił kolejny przetarg na obsługę komunikacyjną. Przewoźnik, lub przewoźnicy, z którymi zostaną zawarte umowy, wprowadzą do ruchu 100 autobusów – 50 krótkich i 50 przegubowych. Co ważne, po raz pierwszy zostaną zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Promowane będą m.in. alternatywne źródła napędu.

Ogłoszony przetarg pozwoli na zapewnienie ciągłości usług przewozowych. Wraz z końcem bieżącego roku wygasają bowiem dwa duże kontrakty na obsługę komunikacyjną. Pierwszy z Mobilisem na obsługę linii 50 autobusami o długości 8 i 9 metrów. Drugi z ITS Michalczewski na obsługę 50 przegubowcami. Dlatego zamówimy usługi przewozowe świadczone w sumie 100 autobusami. Połowa spośród nich to wozy ok. 9 metrowe, a połowa pojazdy przegubowe o długości minimum 18 metrów. Nowe autobusy będą wyjeżdżały na ulice od 1 stycznia przyszłego roku.

Zamawiane przez ZTM usługi będą na najwyższym możliwym poziomie. Operator lub operatorzy będą świadczyć usługi autobusami oferującymi bardzo wysoki standard podróży. Standard, który stał się już warszawską normą, do której mieszkańcy stolicy z pewnością już się przyzwyczaili. Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz – to nowość – najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne, które będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą.

Nowością jest to, że ZTM wprowadził wymóg posiadania przez operatorów odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której w której będą sprzątać i myć pojazdy oraz dokonywać w nich niezbędnych przeglądów i napraw. ZTM zaś będzie prowadził ciągły nadzór nad stanem taboru, czyli nad jego zdolnością do wykonywania umowy. Zarówno przed rozpoczęciem świadczenia usług, jak i w trakcie.

Nowością jest również postawienie wysokich wymagań kierowcom. Będą musieli znać język polski przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1). Będą także musieli znać dobrze układ komunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic a także przepisy porządkowe i taryfowe. W trakcie świadczenia usług będą obowiązkowo ubrani w jednolite stroje w kolorze błękitnym i granatowym.

Po raz pierwszy przy ogłaszaniu tego typu przetargu ZTM będzie przywiązywał ogromną wagę do kwestii… społecznych. Na przewoźnika, lub przewoźników zostanie nałożony obowiązek zatrudniania – w czasie obowiązywania umowy z ZTM – pracowników (w tym kierowców, pracowników nadzoru) na podstawie umowy o pracę na pełen etat. ZTM będzie kontrolował jak operator lub operatorzy wywiązują się z tego obowiązku. Dopuszczalne będzie zatrudnienie, w celu uzupełnienia kadry, pracowników na niepełne etaty, jednak z zachowaniem wymaganej liczby przynajmniej 120 pracowników pracujących w pełnym wymiarze godzin.

Po raz pierwszy też przewidziane zostały, dla operatora lub operatorów, którzy będą się należycie wywiązywać ze swoich obowiązków i będą świadczyć usługi na najwyższym możliwym poziomie, także… nagrody. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak innych uchybień.  Operatorzy świadczący swojej usługi bez zarzutu będą nagradzani w stawce za wozokilometr. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje np. w Sztokholmie.

Co bardzo ważne, po raz pierwszy zostaną również zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Nadal najważniejszym będzie cena za jeden wozokilometr. Ale nie będzie ono jedyne. Dodatkowe punkty oferenci zyskają również za alternatywne źródła napędu. W przypadku autobusów długich zaś także za ich pojemność (za długość przekraczającą 18,5 m.) oraz za liczbę drzwi. Premiujemy autobusy z 5 drzwiami, co przyspieszy i ułatwi wymianę pasażerów.

Umowa zostanie zawarta na 8 lat, czyli będzie obowiązywała do końca 2023 r. Do momentu wejścia w życie nowelizacji Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym to była niemal standardowa długość umów jakie z przewoźnikami wybranymi w przetargach zawierał ZTM. Jedynie ostatnie umowy, ze względu na brak „Planu transportowego”, nie przekraczały trzech lat. Przyjęcie przez Radę Warszawy „Planu transportowego” pozwoliło ponownie na zawieranie umów wieloletnich.

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.