Nowy pociąg Skoda Varsovia wjechał już w tunele warszawskiego metra. Na razie są to tylko nocne przejazdy techniczne. Podczas takich kursów sprawdza się przede wszystkim działanie systemów składu. Do ruchu pasażerskiego pociągi mają zostać dopuszczone pod koniec wakacji.
Na Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach stacjonują dwa nowe pociągi. Do Warszawy przyjechali również przedstawiciele producenta, firmy Škoda Transportation, którzy we współpracy z pracownikami Metra Warszawskiego przeprowadzają testy ruchowe, sprawdzają działanie hamulców i częściowo systemów składu. To wszystko dzieje się na STP Kabaty.
Ale pociąg Skoda Varsovia testowany jest już także na trasie linii metra. Nocami, gdy nie odbywa się ruch pasażerski, wyjeżdża na I linię metra. Wszystko po to, żeby testować systemy MAV (bezprzewodowej transmisji danych), SOP (sterowania ruchem), a także inne, które funkcjonują w warszawskim metrze.
Testy pociągu realizowane są przez producenta – firmę Škoda Transportation. Są częścią procesu, który ma doprowadzić do uzyskania świadectwa typu pojazdu, by już latem nowe skody mogły wyjechać na tory z pasażerami.
Taka jest Skoda
Pierwszy pociąg Skoda Varsovia przyjechał do Warszawy pod koniec kwietnia. Jednoprzestrzenny, sześciowagonowy pojazd zabierze na pokład 1500 pasażerów. Jest w nim 230 miejsc siedzących – po 33 miejsca w wagonach czołowych oraz po 41 miejsc w wagonach wewnętrznych. Wnętrze zaprojektowano tak, aby ułatwić podróżowanie różnym grupom pasażerów i dostosowano do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych oraz rowerów.
Jest strefa przeznaczona do dłuższych podróży. Znajdują się w niej 2 rzędy sześcioosobowych siedzeń i liczne ekrany informacyjne. Kolejna strefa została zaprojektowana z myślą o szybkiej wymianie pasażerów. To przestrzeń znajdująca się najbliżej drzwi wagonów. Jest tutaj dużo miejsc stojących, pionowy uchwyt pośrodku oraz wiele uchwytów bocznych.
Przetarg na dostawy do 37+8 (w opcji) nowych, jednoprzestrzennych składów metra został rozstrzygnięty w październiku 2019 roku, a umowa na dostawę podpisana została 30 stycznia 2020 r. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich. Jest dofinansowywany ze środków unijnych.
Opublikowano 30 maja 2022
Ostatnia aktualizacja 12 września 2022