Buspasy znacznie poprawiają płynność ruchu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego i mają duży wpływ na ich punktualność, na czym korzystają mieszkanki i mieszkańcy stolicy.
W Warszawie jest coraz więcej pasów ruchu, na których autobusy są uprzywilejowane. Powstają tam, gdzie są najbardziej potrzebne i mogą działać najbardziej efektywnie, zapewniając sprawny przejazd taboru WTP. Wydzielony pas dla komunikacji miejskiej od wielu lat jest także na Trasie Łazienkowskiej (6,7 km na odcinku Ostrobramska – Grójecka oraz 7,2 km na odcinku Szczęśliwicka – Kanał Gocławski).
To najbardziej efektywny buspas w Warszawie. Dzięki niemu autobusy, przewożące pasażerów przez Wisłę i dalej w różne rejony Warszawy pokonują swoje trasy dużo szybciej. A ruch jest tu naprawdę spory – w szczytach komunikacyjnych pomiędzy przystankami Saska a pl. Na Rozdrożu przejeżdża, w jednym kierunku, ponad 60 pojazdów WTP na godzinę czyli autobus jedzie częściej niż co minutę. Poza szczytami i w weekendy tempo spada nieznacznie – z buspasa korzysta 40 autobusów na godzinę, czyli pasażerowie mogą wsiąść na przystankach Trasy Łazienkowskiej częściej niż co dwie minuty.
Potrzeba tylu autobusów bo jest bardzo wielu pasażerów. W szczycie komunikacyjnym, zarówno porannym jak i południowym, w obie strony podróżuje około 10 tysięcy osób w ciągu godziny. W ciągu doby jest to ponad 55 tysięcy pasażerów, którzy wiedzą, że tu nie utkną w korku.
I cały ten ruch odbywa się zgodnie z rozkładem. Nawet, jeśli autobus ma opóźnienie, bo na wcześniejszej części trasy przebijał się przez zatłoczone ulice, to tutaj może nadrobić trochę czasu. Autobusy przyspieszone, dzięki buspasowi, przejeżdżają ten odcinek średnio w ok. 5 minut. Jest to możliwe nawet w godzinach szczytu komunikacyjnego, gdy wymiana pasażerów na przystankach może trwać dłużej niż w innych porach dnia.
Opublikowano 27 stycznia 2022
Ostatnia aktualizacja 25 kwietnia 2022