Właśnie podpisano umowę na budowę nowej trasy tramwajowej w stolicy. Wkrótce rozpoczną się roboty budowlane a pierwszy tramwaj pojedzie ul. Kasprzaka już za dwa lata.
Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra – Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Podróż potrwa zaledwie kilkanaście minut.
– Na otwarcie tramwaju na Kasprzaka czekają mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Ale skorzystają nie tylko mieszkańcy Woli. Tramwaj dowiezie pasażerów do przystanku kolejowego Warszawa Wola. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Prace będą prowadzone na odcinku o długości niemal 3,5 km. Między ul. Wolską a ul. Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory – około 2,3 km. Już istniejące w ul. Wolskiej i Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostaną zmodernizowane.
Pasażerowie skorzystają z sześciu nowych peronów na przystankach: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. Ordona. Wszystkie przystanki będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Do przystanku przy ul. Ordona, który będzie poniżej poziomu terenu będzie można dostać się windą i z pomocą pochylni. Będzie „zielona fala” a tory na ul. Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostaną obsadzone rozchodnikiem.
Kiedy zacznie się budowa?
Pierwsze prace związane z przejęciem placu budowy i organizacją zaplecza technicznego rozpoczną się jeszcze w tym roku. Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku.
Wykonawca będzie miał 20 miesięcy na realizację zadania (od daty podpisania umowy). Do tego czasu nie będą wliczane 3-miesięczne okresy zimowe, od połowy grudnia do połowy marca. Ale jeśli pogoda pozwoli, będzie mógł pracować także w tym okresie.
Inwestycją zajmie się konsorcjum dwóch firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag Rail a.s. za kwotę 205,4 mln zł.
Tramwaje inwestycje w stolicy
Budowa tramwaju na Kasprzaka to tylko część programu inwestycji w bezemisyjny transport publiczny dla Warszawy. Otworzono już nową trasę do Winnicy. Tramwaje Warszawskie wybrały firmę, która zbuduje zajezdnię na Annopolu i ogłosiły przetarg na budowę tramwaju do Wilanowa. Pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Huyndai przewiozły już pierwszych warszawiaków.
Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów. Przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027. Złożono też wnioski o decyzję środowiskową na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.
Finansowanie UE
Oficjalna nazwa projektu współfinansowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.
Projekt obejmuje kilka zadań: Budowę i przebudowę trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka i ul. Wolskiej, budowę trasy tramwajowej na Winnicę, dostawę tablic systemu informacji pasażerskiej i zakup 10 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych.
Opublikowano 26 października 2021
Ostatnia aktualizacja 8 lutego 2022