Przystanki – budowaliśmy, remontowaliśmy i przestawialiśmy wiaty – ZTM Warszawa

Przystanki – budowaliśmy, remontowaliśmy i przestawialiśmy wiaty

zdjęcie wiaty przystankowej

Warszawski Transport Publiczny w 2020 roku – podsumowujemy jak zmieniła się warszawska komunikacja w zeszłym roku. Wybudowaliśmy 17 nowych przystanków i wyremontowaliśmy 46. Jednocześnie ustawiono ponad 70 nowych wiat przystankowych, w tym pięć w ramach projektów budżetu obywatelskiego.  

W 2020 roku – w ramach rozszerzania sieci infrastruktury przystankowej oraz „przybliżania” Warszawskiego Transportu Publicznego do mieszkańców Warszawy – wybudowaliśmy 17 nowych przystanków. Najwięcej – dziewięć powstało na Białołęce, trzy w Śródmieściu, dwa na Pradze-Południe oraz po jednym na Mokotowie, Targówku i w Wawrze.

Największa inwestycja została zrealizowana na Białołęce. Na ulicy Cieślewskich, wraz z przebudową ulicy i dostosowaniem jej parametrów do obsługi przez komunikację miejską, wybudowano siedem przystanków: Białołęka Dworska oraz pary przystanków – Areszt Śledczy Białołęka, Ogrody Przyjaciół i Warmińska. Nowym odcinkiem ulicy Cieślewskich pojechały autobusy linii 152.

Ubiegły rok zakończono remontem 46 przystanków. Najwięcej – osiem przystanków wyremontowano na Ursynowie, po siedem na Bielanach i Ochocie, pięć na Mokotowie, cztery we Włochach, trzy na Pradze-Południe, a po dwa na Bemowie i Woli oraz w Śródmieściu. Remonty przeprowadziliśmy także na Pradze-Północ i Targówku oraz w Ursusie, Wawrze i Wilanowie.

Zakres prac remontowych był uzależniony od stanu technicznego przystanków – przede wszystkim były to naprawy lub wymiany krawężników oraz nawierzchni zatoki lub pasa postojowo-przejazdowego.

W 2020 r. na ponad 70 przystankach ustawiono wiaty. Blisko 30 ustawiliśmy sami, pozostałe to efekt nowych inwestycji drogowych – inwestorzy byli zobowiązani do postawienia wiat w uzgodnionych z ZTM miejscach.

Nowe wiaty zamontowano m.in. na Bielanach, Pradze-Południe, Targówku i Ursynowie oraz w Ursusie i Wawrze. Pięć z nich – na przystankach Konotopska, Łukowska, Perkuna, Rozłucka i Szpital Grochowski była odpowiedzią na zwycięskie projekty budżetu obywatelskiego 2020. Trzy ostatnie wyposażono w system oświetlenia z zastosowaniem paneli fotowoltaicznych. To przyjazne środowisku rozwiązanie zapewnia oświetlenie gablot z informacją pasażerską. Po zmroku gabloty są oświetlane na poziomie wydajności 50 proc., a po pojawieniu się pod wiatą pasażerów źródło światła rozjaśnia się do 100 proc. wydajności.

W ubiegłym roku przeniesiono także 19 używanych, ale w dobrym stanie technicznym wiat z niewykorzystywanych przystanków na te cieszące się popularnością. Cztery wiaty trafiły na Targówek, a po dwie na Bielany, Bemowo i Pragę-Południe. Pojedyncze egzemplarze zamontowano na Białołęce, Mokotowie, Pradze-Północ i Woli oraz w Śródmieściu, Rembertowie, Wawrze, Wilanowie i we Włochach.

W przypadku czterech przystanków: Conrada-Szkoła, Lercha, Ostródzka-Szkoła i Żerań Wsch. ustawienie na nich wiat przystankowych było zgłoszone w ramach budżetu obywatelskiego 2021. Projekty te zostały poddane głosowaniu, ale nie uzyskały liczby głosów niezbędnej do ich realizacji. Zdecydowaliśmy jednak o ich realizacji choćby w częściowym zakresie. W miejsca wskazane przez mieszkańców przestawiono wiaty z nieużywanych obecnie przystanków.

Ostatnia aktualizacja 3 lutego 2021

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.