Czatowali o propozycjach zmian – ZTM Warszawa

Czatowali o propozycjach zmian

Zapraszamy do zapoznania się z zapisem czatu internetowego z Dyrektorem Wiesławem Witkiem. Tematem czatu były propozycje zmian w układzie komunikacyjnym po oddaniu centralnego odcinka II linii metra.

 

Wieslaw_Witek: Dzień dobry, witam Państwa na czacie internetowym poświęconym konsultacjom społecznym związanym z uruchomieniem centralnego odcinka II linii metra.

 

BartekKwieciński: Jestem mieszkańcem osiedla Derby, na warszawskiej Białołęce. Prowadzę swoją firmę, która tak się składa – zajmuje się rozwiązaniami dla transportu publicznego. Pozwoliłem sobie na własny koszt, przeprowadzić analizę zasadności i opłacalności skracania linii 512 oraz 527 do przystanku Dworzec Wileński. Z naszej analizy, a także w zgodnym tonie mieszkańców naszego i okolicznych osiedli wynika, że skrócenie w/w linii spowoduje niezaspokojenie potrzeb mieszkańców osiedli oraz wcale nie umożliwi im dogodniejszego dojazdu do pracy, szkół, etc.

Wieslaw_Witek: Skrócenie trasy linii 527 i 512 pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania we wszystkich okresach (zarówno w szczycie, jak i poza szczytem i w dni świąteczne). Samo skrócenie linii 527 to około 1 mln zł oszczędności dla budżetu miasta. Pieniądze te przeznaczymy na poprawę częstotliwości kursowania.

BartekKwieciński: Panie Dyrektorze, ale skrócenie 512 i 527 spowoduje, że tylko 160 w wybranych kursach i 190 przewiezie ludzi z ul. Radzymińskiej na Stare Miasto czy do I linii Metra. Niestety, ale to nie rozwiązuje problemu, bo te linie dzisiaj są wypchane po brzegi w szczycie. Co się będzie dziać, jeśli skrócą Państwo te linie do Wileńskiego…

Wieslaw_Witek: Zdecydowaną większość pasażerów w relacji Dworzec Wileński – Śródmieście przejmie II linia metra.

BartekKwieciński: Czy wezmą Państwo pod uwagę przygotowany przez nas projekt układu komunikacyjnego z Białołęki (linie 512 i 527), jeśli go Państwu dostarczę? I gdzie miałbym to dostarczyć?

Wieslaw_Witek: Zapraszamy na spotkania konsultacyjne. Szczegóły na www.ztm.waw.pl/konsultacje.

 

mbobojar: Witam, na początku budowy II linii metra bardzo dużo zmian zostało wprowadzonych na Ochocie, a teraz, gdy budowa już się kończy, nigdzie nie jest napisane o Ochocie. Czy zostanie to już tak na zawsze? Są planowane jakieś zmiany?

Wieslaw_Witek: Obecny układ komunikacyjny na Ochocie pozostawiamy bez zmian, ponieważ się sprawdził i funkcjonuje dobrze.

 

JakubW: Mam pytanie dotyczące linii 174. Po zmianie będzie miał pętlę na Emilii Plater. Czy będą dalej obsługiwały tę linię krótsze autobusy? Dodam, iż na tej trasie dużo młodzieży dojeżdża do szkół oraz dużo niepełnosprawnych, nie tylko na wózkach. Czy nie można dać na te linie autobusów przegubowych?? Obecnie linia ciągle jest zatłoczona.

Wieslaw_Witek: Obecnie pomiary nie wskazują zasadności skierowania do obsługi tej linii większych pojazdów. W przypadku zmiany – podejmiemy środki zaradcze.

JakubW: Nie zgodzę się ponieważ niejednokrotnie zdarzyło mi się nie wsiąść do tej linii w godzinach szczytu do pracy (do centrum). Na jakiej podstawie są te pomiary? Do tego proszę wziąć pod uwagę, że dużo osób wsiada niepełnosprawnych a oni muszą stać jak pionki.

Wieslaw_Witek: W godzinach szczytu wysokie napełnienie może mieć miejsce w wielu liniach.

 

mciesi: Czemu 11 nie przez Kasprzaka? Czemu w ogóle 11 a nie skrócona 8?

Wieslaw_Witek: 11 będzie kursować przez Kercelak z powodu czasowego braku skrętów na rondzie Daszyńskiego. Planowana budowa – 2015 r.

 

rower: Przed otwarciem metra linia 162 zapewniała bardzo wygodny dojazd z Piotra Skargi, Szwedzkiej czy nawet Dworca Wileńskiego na przesiadki na pociąg do PKP Stadion. Wspominał Pan Dyrektor, że starano się przywrócić układ linii sprzed budowy metra. Temat linii 162 przemilczano, a dojazd do PKP Powiśle trwa dwa razy dłużej i jest gorszy niż przesiadki przy Stadionie. Czy można 162 przywrócić na starą trasę a 166 skierować przez Kłopotowskiego/Okrzei do Placu Hallera?

Wieslaw_Witek: Linia 162 pozostanie jedyną linią na ul. Kłopotowskiego.

 

mikusiniak: Jak będzie z dojazdem z Woli (daleka Górczewska) do ronda Daszyńskiego?

Wieslaw_Witek: Z ul. Górczewskiej do ronda Daszyńskiego pozostanie linia 109.

 

Tom: Witam, co spowodowało brak linii z szybszym dojazdem do metra Rondo Daszyńskiego z Jelonek np. po trasie linii 506?

Wieslaw_Witek: W związku z rozbudową dalekiej Woli pomijanie przystanków nie jest zasadne.

 

andy: Dlaczego 20 nie wraca na trasę sprzed budowy? Wcześniej na Dworzec Wschodni dojeżdżała linia 13 przez wiele lat, potem 20 przejęła to połączenie. Chodzi mi oczywiście o trasę W-Z, przy której mieszkam.

Wieslaw_Witek: Dojazd ze Szmulek, Michałowa i Dworca Wschodniego do Dworca Wileńskiego zapewni linia 28.

 

Lordek: Czy linia 723 będzie mogła kursować na trasie PKP Legionowo Przystanek – Metro Dw. Wileński po oddani tej stacji?

Wieslaw_Witek: Połączenie Żerania FSO z Dworcem Wileńskim zapewniają linie tramwajowe oraz 509.

 

swing120: Czy planuje się polepszenie możliwości przesiadki w pobliżu SKM Koło? Obecnie jadąc w kierunku Os. Górczewska przystanek PKP Koło znajduje się dopiero za rondem. Apeluję o nowy przystanek, w pobliżu schodów na peron.

Wieslaw_Witek: Jest to w planie przy dalszej rozbudowie II linii metra.

 

Giertyh: Dlaczego w rozkładach jazdy jest aż tyle zmian? Przez 30 lat na rondzie Wiatraczna wiadomo było, który tramwaj gdzie jedzie, a teraz nie można się w ogóle zorientować i za każdym razem trzeba sprawdzać w rozkładzie. Spotkałem kiedyś panią po 80-tce, która płakała na przystanku bo ją tramwaj wywiózł (od 40 lat jeździła tym samym do siostry), a nie była w stanie samodzielnie przeczytać rozkładu.

Wieslaw_Witek: Wracamy do układu sprzed lat. Mnogość inwestycji w naszym mieście wpływa na zmiany w układzie tras.

 

piotr: Chciałbym zwrócić uwagę na linię 105 – dużo mówi się o \”odcięciu\” jelonek od centrum. Tak się niejako stanie. Przesiadki trzy w drodze np. na Mokotów będą uciążliwe (Jelonki – rondo Daszyńskiego – Świętokrzyska). Osobom niepełnosprawnym linia 105 umożliwia wygodny dojazd z metra przez centrum aż na uniwersytet i położoną nisko na powiślu Bibliotekę Uniwersytecką. Podróż ze stacji CNK nie będzie wygodna i szybka.

Wieslaw_Witek: Ten odcinek 105 przejmie wprost II linia metra.

 

gosias83: Witam serdecznie. Ja chciałam zauważyć, że dla mieszkańców Marek lepszym rozwiązaniem byłoby, by 718 i 805 odjeżdżały spod Dw. Wileńskiego z jednego przystanku. Dla wielu mieszkańców tej miejscowości linie te są zamienne. Gdy będzie jak w założeniu, ludzie będą stać na rogu i patrzeć co szybciej przyjedzie i w efekcie część będzie niebezpiecznie przebiegać przez al. Solidarności. Czy te dwie linie mogą odjeżdżać z jednego przystanku?

Wieslaw_Witek: Linie w kierunku Marek będą odjeżdżać z jednego przystanku.

gosias83: Z którego przystanku będą odjeżdżać autobusy 718 i 805 w pobliżu stacji metra? Z ul. Wileńskiej, czy spod CH Wileńska?

Wieslaw_Witek: 718 i 805 będą odjeżdżać spod CH Wileńska.

 

swing120: Czy na II linii metra planuje się, podobnie jak na I linii, uruchomienie nocnych kursów w piątki i soboty?

Wieslaw_Witek: Rozważamy taką możliwość.

 

KubaKks: Kiedy planowane jest otwarcie 2 linii ?

Wieslaw_Witek: Zakończenie prac budowlanych nastąpi 30 września br.

 

Georg: Czy jest możliwość skierowania jakiejś linii ze „Żwirek” do Metra Rondo Daszyńskiego?

Wieslaw_Witek: Ze względu na duże utrudnienia w ruchu na ul. Towarowej oraz planowane zamknięcie wiaduktu do remontu, obecnie nie planujemy takiej linii.

 

Grzegorz: Panie Dyrektorze, dlaczego nie zdecydowano się na wydłużenie linii 173+315 z Dworca Wschodniego (interpelacja z 30.12.2013) do pętli Stadion zamiast zmian związanych z linią 102?

Wieslaw_Witek: Grzegorz – zdecydowaliśmy się na 102 aby polepszyć dojazd z całego Grochowa. Wesoła do metra ma możliwość dojazdu SKM i KM.

 

swing120: Jak będzie wyglądała przesiadka na stacji Świętokrzyska? Czy na zejściu do II linii będą kolejne bramki?

Wieslaw_Witek: Na łączniku I i II linii metra nie będzie bramek.

 

Pasażer_SKM: Kiedy zostanie wznowiony ruch tramwajowy na ul. Targowej?

Wieslaw_Witek: Wznowienie ruchu tramwajowego na ul. Targowej planowane jest na wrzesień br.

 

piotr: Czy koniec prac 30 września oznacza pierwszy kurs metra 1 października? Pewnie nie. Przed wyborami pojedziemy? ;)

Wieslaw_Witek: Nie. Przed uruchomieniem kursowania będą wykonywane odbiory techniczne (część z nich już trwa).

 

MateuszMarkowski: Czy nie lepszą opcją byłoby 360, zamiast 260 w dni robocze, a przez wszystkie 7 dni w tygodniu 160 do Centralnego, tyle, że w dni wolne z lepszą częstotliwością?

Wieslaw_Witek: Rozważymy taką propozycję.

 

BartekKwieciński: Jakie są planowane zmiany w układzie komunikacyjnym w rejonie os. Derby, os. Lewandów? Czy planujecie uruchomienie jakiejś linii do Dworca Centralnego?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy uruchomienia linii autobusowej do Dworca Centralnego. Planujemy zwiększenie częstotliwości kursowania linii 527.

 

kasiak: Ja chciałabym poruszyć temat linii 527 – a mianowicie jej skrócenia. Dlaczego podjęto taką decyzję? Proszę zauważyć, że osoby dojeżdżające komunikacją z Bródna i z Białołęki nie mają dobrego połączenia z centrum miasta, czy Śródmieściem. Powiem tak, ja dojeżdżam z przystanku Malborska do Centrum (okolice Grzybowskiej) i niestety aby dojechać, na chwilę obecną muszę dokonywać przesiadki, a potem – jak się okazuje – nawet dwóch. Wydaje mi się, że dojazd do centrum miasta, czy Śródmieścia powinien być zapewniony z każdego końca miasta (bez przesiadek). Proszę o uszanowanie również tej drugiej strony Wisły (Warszawy), bo z tego co widzę to jest ta gorsza strona. Wcześniej mieszkając na Woli czy Bemowie, nie miałam problemów z dojazdem do pracy, bez przesiadek. Już nie wspomnę o braku korków. Buspasy na Radzymińskiej (okolice Szwedzkiej, Skargi czy Wileńskiego) są wykorzystywane również przez samochody, a policji nigdy nie ma. Proszę o wydłużenie linii 527 tak jak to było ponad rok temu do Esperanto.

Wieslaw_Witek: Nie planujemy ponownego wydłużenia linii 527. W rejon ul. Grzybowskiej bardzo korzystnie będzie można dojechać II linią metra.

kasiak: Ale z przesiadką i tłumem z pociągów jadących z Wołomina. Propnuję przejechać się o 7.30 tamtędy autobusem, to wtedy na pewno zgodzi się Pan z moją prośbą. Metro miało być wygodą, a w przypadku ludzi, którzy nie potrzebują korzystać z metra będzie udręką i zmorą.

Wieslaw_Witek: Metro dostarczy wystarczającą podaż miejsc dla wszystkich chętnych.

 

741742: Czy potwór jakim jest linia 517 jako całość nie powinien zostać podzielony przy okazji otwarcia drugiej linii?

Wieslaw_Witek: Rozważymy taką propozycję.

 

Mendel: Chcę wrócić do tematu zmian na Woli. Napisałem, że stanowczo sprzeciwiam się skróceniu linii 105 wyłącznie do ronda Daszyńskiego. Spowoduje to, iż mieszkańcy Jelonek południowych aby dojechać gdziekolwiek na trasie pierwszej linii metra muszą przesiadać się dwa razy. Linia 105 powinna zostać przywrócona na starej trasie – do Pl. Trzech Krzyży. Podobny temat poruszył użytkownik \”piotr\” i odpisał mu Pan, że ruch przejmie druga linia metra. Nie odnosi się Pan do tematu przesiadek. Fakt, że aby gdziekolwiek dojechać trzeba się kilkukrotnie przesiadać spowoduje, iż pewna część ludzi (np. ja) zrezygnuje z komunikacji na rzecz samochodu. Podobne głosy się przewijają przez dyskusję. Skąd to umiłowanie dla przesiadek? Komunikacja miejska ma być tylko dla młodych i sprawnych?

Wieslaw_Witek: Zwracam uwagę, że linie dowozowe oraz samo metro będą kursowały z wysokimi częstotliwościami.

 

swing120: Czy znany jest już czas przejazdu metrem z Dw. Wileńskiego do ronda Daszyńskiego?

Wieslaw_Witek: Około 10 minut.

 

cccc: Czy linia 512 zostanie na swojej trasie obecnej?

Wieslaw_Witek: Proponujemy skrócenie linii 512 do Metra Dworzec Wileński.

 

Halgrimur: Z czego wynika pomysł usunięcia linii 159 z Woli? Nie dubluje ona przebiegu centralnego odcinka II linii metra, a jedynie się z nim styka pod kątem prostym. Linia cieszyła się sporą frekwencją, jako że jako jedyna pozwalała dostać się z/do Śródmieścia Południowego, w czym II linia metra w żaden sposób nie pomaga.

Wieslaw_Witek: Propozycja skrócenia linii 159 wynika z dużego zatłoczenia ul. Towarowej powodującego znaczne opóźnienia (poza tym wiadukty na ul. Towarowej będą zamknięte do remontu).

 

BZ: Czy zostanie utrzymany przystanek KIJOWSKA dla linii 509 jako przesiadkowy do dw. Wschodniego?

Wieslaw_Witek: Takie są plany.

 

cccc: A co mają zrobić pasażerowie którzy mieszkają na Esperanto i mają linię 512?

Wieslaw_Witek: Rejon ul. Esperanto obsługują linie 111 i 180 oraz linie tramwajowe na ul. Okopowej.

 

Tymczasowy: Czarno widzę te konsultacje. Ludzie podają logiczne i sensowne argumenty, a nikt ich nie chce wysłuchać. Tylko jak mantrę powtarza się o badaniach, analizach i konieczności przesiadek.

Wieslaw_Witek: Zapewniam, że każdy głos z tych konsultacji zostanie rozważony.

 

Georg: Czy jest możliwość skierowania 159 tylko do pl. Zawiszy (odcinek: Pl. Zawiszy – Siekierki)? Pchanie 159 do CH Blue City rozwali znowu punktualność tej linii przy byle korku przy Dw. Zachodnim.

Wieslaw_Witek: Przy pl. Zawiszy nie ma miejsca na kraniec. Odcinek pl. Zawiszy – Blue City cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów.

 

userr: Widzę, że ZTM ma w poważaniu zdanie pasażerów – klientów. Ignorowanie pytań, lakoniczne odpowiedzi. Pominę fakt godziny konsultacji – większość zainteresowanych osób nie może sobie pozwolić na czatowanie w ciągu dnia. Idealną godziną byłaby 18-ludzie po pracy i po zajęciach. Jeżeli Pan Wiesław nie nadąża z odpowiedziami bądź mu się nie chce tego robić, może należałoby zmienić osobę na czacie? Czy widział Pan osobiście jak się robi pomiary? Człowiek śpi w samochodzie a potem wypisuje dane wyssane z palca. Oczywiście o udostępnienie wyników nie można się doprosić, bo po co. A badania są sponsorowane przez nas, zarówno z dochodu z biletów, jak i podatków.

Wieslaw_Witek: Zapraszamy na spotkania konsultacyjne w dzielnicach. Szczegóły na stronie ZTM.

 

tom_: Co z linią 170 ?

Wieslaw_Witek: Linia 170 pozostaje bez zmian.

 

kamiloR: A co z liną 26 dlaczego jego trasa zostanie zmieniona?

Wieslaw_Witek: Zostanie przywrócona stała trasa linii 26 sprzed budowy.

 

szynofil: Dlaczego na Zaciszu zostawia się 512? Przecież przegubowe autobusy na Codziennej i Rolanda się marnują. Czy można zrobić tak: 512 na Bródno-Podgrodzie a 120 przez Codzienną i Rolanda? Bródno (część bez tramwajów) zyskałoby dobry dojazd do II linii metra. No i nie ma sensu kończyć przy Wileńskim, jak obok Wschodni.

Wieslaw_Witek: 512 obsługuje również dobrze wykorzystywany przez pasażerów ciąg ul. Radzymińskiej.

 

Krzyssie: Jakie oszczędności brygadowe i finansowe daje obecny projekt? Jest jakiś bilans?

Wieslaw_Witek: Zaoszczędzone wozy planujemy skierować na obciążone linie, w tym 527.

 

spalony: Dzień Dobry, chciałbym się zapytać, jak (czy?) zmieni się polityka ZTM odnośnie linii 9 z krańca Gocławek po otwarciu 2-linii metra? Już dziś liczba niskopodłogowych składów w godzinach szczytu jest niższa o połowę względem roku 2010 (wycofanie Tramicusów, bez kompensacji Swingami), wycofanie linii 24 oznaczać będzie kolejne dwa kroki w tył w kwestii dostosowania do potrzeb niepełnosprawnych. Chciałbym zaznaczyć, że niepełnosprawny ruchowo pasażer, który przyjdzie na pętle Gocławek o 7 rano, czeka dziś 7-dem składów zanim podjedzie pojazd przystosowany do jego potrzeb, a przecież był projekt rewitalizacji linii (Gocławek-Banacha) i zakupiony tabor (Pesa Tramicus). Niepełnosprawni mieli co 3 kurs zapewniony. Skąd polityka wycofywania się z dobrych rozwiązań?

Wieslaw_Witek: W miarę dostaw nowych niskopodłogowych tramwajów, będzie zwiększana ich liczba w ruchu na wszystkich liniach, w tym na linii 9.

 

kamiloR: A będzie jechała jakaś linia tramwajowa z Bródna na Stare Miasto?

Wieslaw_Witek: Z Bródna na Stare Miasto będzie kursować linia 4.

 

Iwo: Proponowałbym przekształcić linię 8 w linię okresową 42 (12/15/-) na trasie Cm. Wolski – Wolska – Skierniewicka – Kasp​​rzaka – Towarowa – al. Jerozolimskie – most Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – Trasa W-Z – (łącznik pomiędzy Jagiellońską, a trasą W-Z) – Jagiellońska – Ratuszowa – Stal​​owa – Środkowa –Wileńska – Czynszowa. Proponowałbym taką zmianę bo zabieracie kolejną linię tramwajową Saskiej Kępie i Środmieściu. Pomogłoby w dojeździe do metra na Pradze Płn. bo przecież 23 ma mieć zmniejszoną częstotliwość, pomagałaby też dowozić ludzi do metra na ul. Kasprzaka. Linia 10, bardzo dużo ludzi jeździ kursami skróconymi stąd Cm. Wolski, po za tym zabieracie kolejny tramwaj z Jerozolimskich kursujący na Pragę jak np. 21,22.

Wieslaw_Witek: Nie planujemy takich zmian.

 

cccc: Dlaczego linia 20 nie wróci na Kawęczyńską Bazylika gdyż to jest jej trasa sprzed budowy metra?

Wieslaw_Witek: Przyjmujemy głos do konsultacji.

 

asdzxc: Jaka będzie częstotliwość 185 po wycofaniu ze Stegien 187? 159 tam nie dojeżdża.

Wieslaw_Witek: Częstotliwość 185 zostanie dostosowana do zapotrzebowania przy uwzględnieniu możliwości taborowych.

 

gosias83: Czy 805 będzie mieć pętlę przy Dw. Wschodnim, czy w jakiś inny sposób będzie zawracać przy stacji metra?

Wieslaw_Witek: Planujemy zawracanie linii 805 przy stacji metra Dworzec Wileński.

 

krzysiek: Witam. Mam pytanie dlaczego planowane jest zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 23 skoro druga linia metra nie poprawia komunikacji w dużych rejonach warszawy jak Młynów, Koło, Bemowo, a linia 23 pełni bardzo ważną rolę dla mieszkańców tychże rejonów?

Wieslaw_Witek: Spodziewamy się, że pewną część pasażerów linii 23 przejmie II linia metra – po dojechaniu linią 24 do Ronda Daszyńskiego.

 

bbbbb: Witam. Czy nie można 738 i 805 skierować razem z linią 718 na Dw. Wschodni /Kijowska/?

Wieslaw_Witek: Wydłużenie linii 738 i 805 do Dworca Wschodniego wymagałoby dodatkowego taboru.

bbbbb: Panie Dyrektorze, po co tworzyć tymczasowy kraniec przy Dw. Wileńskim skoro mamy wyremontowany kraniec Dw. Wschodni /Kijowska/?

Wieslaw_Witek: Ze względów ekonomicznych oraz liczby dostępnego taboru.

bbbbb: Dodatkowo, po skróceniu linii 738 i 805 do Dw. Wileńskiego bez postojów, nie będzie możliwości skorzystania przez kierowców z toalety. Czy to nie ma wpływu na decyzję o zmianach?

Wieslaw_Witek: Kierowcy będą mogli korzystać z toalet na stacji metra.

bbbbb: Panie Dyrektorze jak będzie można skorzystać z toalety na Dw. Wileńskim skoro na krańcu przy dworcu ma nie być przerw. Tylko przyjazd i odjazd.

szynofil: Ale przecież przed chwilą pisał Pan, że autobusy będą zawracały bez postojów. Proszę o wyjaśnienie jak kierowca skorzysta z toalety na stacji metra, skoro nie będzie postoju?

Wieslaw_Witek: Temat toalet nie jest przedmiotem konsultacji :-)

bbbbb: Wydłużenie linii mareckich jest obecnie również kosztowne, ponieważ muszą jechać na Metro Ratusz Arsenał. Skierowanie 738 i 805 na Dw. Wschodni nie wpłynęłoby, aż tak na budżet ZTM-u. Przy skierowaniu tych linii na Dw. wschodni nie wzrosną koszty. Jeżeli ma nie być na te linie taboru, bo patrząc po zmianach tabor z tych linii zostanie zabrany na rzecz innych linii, proszę powiedzieć na jakie linie zostaną zabrane autobusy z linii 738 i 805?

Wieslaw_Witek: Na odcinku Dworzec Wileński – Dworzec Wschodni obecnie funkcjonujące linie autobusowe zapewniają odpowiednią liczbę miejsc.

 

vkid: Czy jest planowany powrót linii 507 na starą trasę i przywrócenie linii 155?

Wieslaw_Witek: Nie są planowane takie zmiany.

vkid: Szkoda. Kiedy oficjalnie autobusy pojadą ulicą Prostą i Świętokrzyską?

Wieslaw_Witek: Zakończenie budowy ul. Prostej planowane jest na koniec lipca br., a ul. Świętokrzyskiej na koniec września br.

 

szynofil: Mówi Pan dużo o dojeździe do kolei, a z Radzymińskiej przed metrem była masa autobusów na Wschodni i 162 na Stadion (jak ktoś to wcześniej zauważył). Metro zepsuje dojazd do kolei. Czy to cel ZTM czy efekt uboczny i niedopatrzenie?

Wieslaw_Witek: Przy Dworcu Wileńskim są największe wymiany pasażerów, dlatego kierowanie linii do tego węzła (szczególnie po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra) jest jak najbardziej uzasadnione.

szynofil: Dojazd na Dworzec Wschodni nie wymaga dodatkowego taboru. To 3 minuty dłużej niż kręcenie się po Jagiellońskiej. Autobusy po prostu mogłyby stać krócej na pętlach. No i tekst \”jest jak najbardziej uzasadnione\” pokazuje, że w ZTM pomimo pańskiego nadejścia nadal rządzi klika, która wie lepiej niż pasażerowie.

Wieslaw_Witek: Metro zapewni dojazd z Dworca Wileńskiego do kolei (PKP Stadion).

 

BartekKwieciński: Poza tym, gdzie Państwo chcą zmieścić te wszystkie autobusy przy Dw. Wileńskim?

Wieslaw_Witek: Część autobusów będzie zawracać przy Dworcu Wileńskim bez postojów. Innym planujemy zorganizować tymczasowy kraniec na ul. Wileńskiej.

BartekKwieciński: Rozumiem Panie Dyrektorze, nie mniej – wydaje mi się, że przy tej liczbie linii jaką chcecie wrzucić do metra Dworzec Wileński, nie zmieścicie tam tyle przegubów, a linie na zawracanie, wymagać będą idealnej punktualności co w wypadku korków na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności jest NIEMOŻLIWE w godzinach szczytu. Miejsce na pętli przy pl. Bankowym jest, zmieści się tam 527 tak jak teraz. Zwiększenie częstotliwości na 527 wymagać będzie dorzucenia 5 – 6 brygad. To jest do zrobienia, w dobie ilości taboru jaki posiada MZA czy Mobilis.

Wieslaw_Witek: Pętla na pl. Bankowym została uruchomiona tylko na czas budowy centralnego odcinka II linii metra. Analogicznie, zaoszczędzony tabor umożliwi zwiększenie częstotliwości na innych liniach.

 

roman: Dlaczego na Świętokrzyskiej ma być słaba linia 178 z Ursusa a nie 174?

Wieslaw_Witek: Nie zapominajmy, że wzdłuż ul. Świętokrzyskiej będzie kursować II linia metra.

 

słońce_karpat: Pytanie dotyczące zapełnienia pociągów II linii metra. Czy zdołają one pomieścić tych wszystkich pasażerów, którzy zostaną do nich skierowani z linii naziemnych? Czy poczyniono jakieś szacunki w tej sprawie?

Wieslaw_Witek: Częstotliwość kursowania II linii metra będzie taka sama jak I linii, tym samym nie spodziewamy się problemów z brakiem możliwości wejścia do pociągu.

 

MateuszMarkowski: Czy w związku z tym, że linia 178 będzie jedyną, która pozostanie na Świętokrzyskiej, planowane jest wydłużenie godzin kursowania w ciągu całego tygodnia, czy pozostanie bez zmian?

Wieslaw_Witek: Dziękujemy za poruszenie tego tematu. Rozważymy taką możliwość.

 

domino: Dzień dobry, jakie autobusy będą kursować do Biblioteki UW zamiast 105?

Wieslaw_Witek: Zamiast linii 105 będzie kursować linia 151 (oraz obecne 118 i 127).

 

MMM: Mam pytanie czym po otwarciu drugiej linii metra będzie można dojechać z Dw. Wileńskiego do Ratusza? Założenie, że ludzie jadący metrem w stronę Młocin będą się przesiadać do drugiej linii metra jest idiotyczne. W konsekwencji na trasie W-Z będzie jeszcze większy paraliż komunikacyjny. Ale w zamian HGW będzie miała parking przed ratuszem. Gratuluję pomysłu.

Wieslaw_Witek: Po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra z Dworca Wileńskiego do Ratusza będzie można dojechać tramwajami oraz autobusami linii 160 i 190.

 

TargowaDlaLudzi: Co ze społecznym projektem uspokojenia ruchu na Targowej? – zakłada on wprowadzenie buspasa na tej ulicy – czyli dzięki temu poprawi się dojazd do metra. Rozumiemy że Pan go popiera? Kiedy zostanie zrealizowany?

Wieslaw_Witek: Temat jest analizowany również przez inne biura miejskie.

 

Kasia: Panie Dyrektorze, jestem mieszkanką osiedli przy Forcie Bema. Czy jest szansa na poprawienie komunikacji w naszym rejonie poprzez np. przedłużenie 155 z Koła na Nowe Bemowo?

Wieslaw_Witek: Relację Koło – Nowe Bemowo zapewniają i będą zapewniać często kursujące linie tramwajowe.

 

Rad: Dzień dobry, czy w związku z otwarciem II linii metra, do której jedyny dojazd z Białołęki stanowi 509, już istniejącym dużym obłożeniem linii 509 w godzinach szczytu, faktem, że 509 jest jedynym łącznikiem Białołęki/Żerania z Pragą/Gocławiem, można liczyć na zwiększenie częstotliwości 509?

Wieslaw_Witek: Rozważamy dalsze zwiększenie częstotliwości kursowania linii 509.

 

robert514: Proponuje wydłużyć 173 do stacji Metro Stadion, likwidację 315 i kursy wariantowe do Woli Grzybowskiej i Starej Miłosny.

Wieslaw_Witek: Z Wesołej do linii metra będzie można dojechać pociągami SKM i KM.

 

norbgin_11: Jak widać Panie Dyrektorze dużo użytkowników chatu pyta o linie w relacji Esperanto –> Dw. Wileński. Bardzo prosimy o odpowiedź.

Wieslaw_Witek: Z okolic pętli Esperanto do Dworca Wileńskiego będzie istniało wiele możliwości dojazdu z jedną przesiadką.

 

cccc: Dlaczego z pętli Esperanto nie może kursować żadna linia przyspieszona i dlaczego zawsze zabierane są autobusy i kolejne tramwaje z JP 2?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy zmniejszać częstotliwości kursowania linii tramwajowych na al. Jana Pawła II.

 

cccc: Czy linia 41 będzie przekształcona w linię całotygodniową?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy zmieniać charakteru linii 41.

 

robert514: Czy konieczne jest zabieranie linii 24 z Gocławka – twierdząc, że będzie linia 9? Linia 24 jeździ tam od 50 lat.

Wieslaw_Witek: Planowane skrócenie linii 24 pociągnie za sobą zwiększenie częstotliwości kursowania linii 9 w godzinach szczytu na tym odcinku.

 

Szmulki: Panie Dyrektorze – bardzo proszę o utrzymanie dotychczasowej trasy linii 13. Tramwaj jest potrzebny do dojazdu z Bazyliki – do Parku Praskiego (Urząd Dzielnicy), Starego Miasta, pl. Bankowego, Feminy. Zmuszanie wszystkich do przesiadek na pl. Wileńskim spowoduje jego zapchanie i utrudnienia dla pasażerów.

Wieslaw_Witek: Dziękujemy, przyjmujemy ten głos do konsultacji.

 

wilq: Panie Dyrektorze, pozwolę sobie zapytać o linie nocne po otwarciu metra. Czy N45 i N95 wrócą na starą trasę?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy istotnych zmian w układzie linii nocnych (z wyjątkiem przywróceń na nieprzejezdne obecnie ulice).

 

Kiedy?: To kiedy rusza druga linia metra?

Wieslaw_Witek: Zakończenie budowy centralnego odcinka nastąpi do 30 września, a później będą kontynuowane odbiory techniczne.

 

SławekM: Witam. Czy w związku z otwarciem drugiej linii metra planowane jest zwiększenie częstotliwości kursowania w dni powszednie na linii 169 lub zwiększenie pojemności taboru?

Wieslaw_Witek: Nie wykluczamy zmiany częstotliwości lub sposobu obsługi linii 169.

 

BZ: Czy planowany jest wspólny przystanek dla linii 718/738/805 w kierunku Marek spod stacji metra dw. Wileński?

Wieslaw_Witek: Tak, jest planowany.

 

robert514: Czy linia 507 wróci na dawną trasę, uważam że linia 507 jest bardzo wskazana na dawnej trasie z Bemowa na Gocław. Powinno istnieć takie połączenie.

Wieslaw_Witek: Nie planujemy przywrócenia linii 507 na Bemowo.

 

logik: A można zostawić linię tramwajową 26 aby jeździła na Bródno a nie na Pragę? Jest to bardzo dobre połączenie i bardzo wiele osób z niego korzysta.

Wieslaw_Witek: Otrzymujemy sprzeczne głosy w tej sprawie, przyjmujemy głos do konsultacji.

 

rhemek: Dlaczego nie skrócicie 125 do Wiatracznej?

Wieslaw_Witek: Linia 125 będzie dowozić do najbliższej stacji metra z ciągu ul. Grochowskiej.

 

BZ: Dlaczego 517 zostaje?

Wieslaw_Witek: Potrzebę funkcjonowania takiej linii zgłaszają mieszkańcy.

 

szynofil: Czy można połączyć 160 i 171 w jedną linię? Dzięki temu będzie wsparcie dla 190 oraz dojazd do strategicznych punktów na obecnej trasie.

Wieslaw_Witek: Połączenie linii 160 i 171 wpłynęłoby niekorzystnie na regularność kursowania. Poza tym linie te kursują z różnymi częstotliwościami.

szynofil: Czyli 190 na trasie o takiej samej długości ma dobrą punktualność a 160+171 już nie? Gdyby 160+171 było jedyną linią z Wileńskiego na Targówek to nie lepiej niż 4 potwory?

Wieslaw_Witek: Zwracam uwagę, że linia 171 obsługuje również Solec i rejon Torwaru.

 

BartekKwieciński: Panie Dyrektorze, a co z linią 132? Czy planowane są dla niej jakieś zmiany w związku II linią Metra? Czy nie dało by się puścić tam w szczycie autobusów przegubowych, tak jak miało to miejsce wcześniej?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy zmian na linii 132 związanych z II linią metra. Natomiast nie wykluczamy ich w przypadku wystąpienia takiej potrzeby. Obecnie linia 132 kursuje nieregularnie przez prace prowadzone na Trasie AK.

 

roman: Dlaczego nowa linia będzie mieć numer 151? Przez Grzybowską jeździło zawsze 106 i 155!

Wieslaw_Witek: Przyjmujemy głos ws. numerów linii do konsultacji.

 

cccc: Kiedy można się spodziewać pierwszych przymiarek do zaproponowanych zmian?

Wieslaw_Witek: Konsultacje trwają do 27 czerwca br.

 

KarolM: Czy autobusy z ciągu ul. Radzymińskiej nie mogły zawracać przy Dworcu Wileńskim ulicami: Wileńska (przystanek dla wysiadających + postój) zawrotka pod cerkwią i w lewo w al. Solidarności i odjazd spod PKP Dw. Wileński?

Wieslaw_Witek: Na taki przejazd nie pozwoli stała organizacja ruchu.

KarolM: A zawrotka na Targowej na wysokości Białostockiej? Wtedy wszystkie autobusy kursujące Radzymińską odjeżdżałyby z jednego przystanku.

Wieslaw_Witek: Zbyt duża liczba autobusów zawracających na ul. Targowej kolidowałaby z ruchem tramwajów.

 

rhemek: Co po budowie metra z 521? Miała być skrócona też jak 125?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy zmian na trasie linii 521.

 

gośćJ: Stacja metra dla mieszkańców okolic Tamka została wybudowana w miejscu mało przyjaznym, wręcz mało bezpiecznym dla mieszkańców. W związku z powyższym dlaczego planowany jest tylko jeden autobus jeżdżący ul. Tamka?

Wieslaw_Witek: Linia 151, która miałaby kursować ul. Tamka będzie miała dobrą częstotliwość kursowania (co 10 minut w godz. szczytu).

gośćJ: Jeden autobus, nawet jeżdżący co 10 minut nie rozwiąże problemu, można skierować Tamką linię 127, która dubluje 118 i w części 171.

Wieslaw_Witek: Zabudowa przy ul. Tamka będzie znajdować się w strefie obsługi stacji II linii metra, linia 151 będzie uzupełnieniem.

gośćJ: Powiślanie proponują powrót linii 128 na Mariensztat, szczególnie, że ma w większości taką samą trasę jak 175.

Wieslaw_Witek: Nie planujemy zmiany trasy linii 128.

 

cccc: Można by było linie 521 zamiast by kończyła na Wiatracznej to może do Metra Stadion?

Wieslaw_Witek: Dojazd z ul. Patriotów do Metra Stadion zapewnią pociągi SKM i KM.

 

norbgin_11: Panie Dyrektorze, a czy tymczasowe tory na ul. Jagiellońskiej mogłyby pozostać NIEROZEBRANE. Mogłoby to być dobre wyjście przy jakiejkolwiek awarii tramwaju przy Wileńskim. Ten odcinek torów mógłby służyć jako awaryjny, a tramwaje by mogły zostać puszczone objazdem przez Jagiellońską.

Wieslaw_Witek: Tory na tym fragmencie ul. Jagiellońskiej zostały wybudowane wyłącznie z powodu budowy centralnego odcinka II linii metra i zapewnienia objazdu. Zostały wybudowane tymczasowo i nie mogą pozostać.

 

szynofil: A czy może Pan bardzo szczerze odpowiedzieć, widząc że większość spraw dotyczy prawego brzegu: czy przygotowany projekt zmian dla Białołęki i Pragi i Targówka i Bródna jest dobry?

Wieslaw_Witek: Tak, uważam że jest dobry, aczkolwiek nie wykluczamy zmian w wyniku prowadzonych konsultacji społecznych.

 

roman: Dlaczego na rondzie Daszyńskiego tramwaj 10 będzie odjeżdżał z innego przystanku niż tramwaj 11?

Wieslaw_Witek: To wynika z harmonogramu odtwarzania układu torowego w rejonie ronda Daszyńskiego wraz z ciągiem ul. Towarowej.

 

bialoleka1: Panie Dyrektorze – czy jest szansa aby jeszcze przed docelowymi zmianami w kursowaniu autobusów do Dworca Wileńskiego zwiększyć częstotliwość kursów linii 527 ? Obecnie dzieją się tam dantejskie sceny – autobus jest zawsze pełny po brzegi, podczas gdy inne linie jeżdżące ul Radzymińską są niemal puste.

Wieslaw_Witek: W ostatnim czasie poprawiliśmy obsługę linii 527 i nie wykluczamy dalszego zwiększenia częstotliwości kursowania tej linii.

 

bbbbb: Czy planowany jest powrót linii 506?

Wieslaw_Witek: Nie planujemy przywrócenia kursowania linii 506.

 

101067: Panie Dyrektorze, dlaczego ZTM planuje przywrócić 18 na Most Gdański? Dzięki przejazdowi po praskiej stronie Wisły czas przejazdu istotni się skrócił. 18 staje obecnie tylko na 4 przystankach, po zmianie będzie na 6. Przecież Bródno może dojechać do Metra Wileńska liniami 3 i 25 (mocna linia). Po co im jeszcze 4?

Wieslaw_Witek: Czas przejazdu między Ratuszem a rondem Starzyńskiego w obu wariantach jest zbliżony; przywracamy stałą trasę linii 18.

 

roman: Po co rozdzielać dwie linie 18 i 20 na Żerań FSO? Na którym przystanku wsiadać?

Wieslaw_Witek: Linie 18 i 20 zasadniczo obsługują inne grupy pasażerów.

 

reserved100: Czy po skierowaniu linii 159 do Blue City zamierzają Państwo coś zmieniać przy liniach 127/158/517? Chodzi mi o dojazd z Beresteckiej do centrum.

Wieslaw_Witek: Nie mamy takich planów.

reserved100: Dziękuję za odpowiedź. Ja bym proponował jednak przyjrzeć się przy okazji koordynacji linii 127/158 oraz linii 118/127 na wspólnych odcinkach. Generalnie rozumiem wydłużenie linii 127 do Mariensztatu, niemniej idea traci sens w sytuacji, gdy 127 w Alejach jeździ stadami razem ze 158, a na Dobrej jeździ stadami z linią 118. I to w szczycie jest akurat pół biedy, głównie w weekend jest problem, kiedy korków nie ma.

Wieslaw_Witek: Poddamy analizie rozkłady jazdy tych linii.

 

cccc: Czy dało by się puścić jakiś autobus na JP 2 do Rondo ONZ, np. 500? Oprócz dwóch tramwajów nie licząc linii 41.

Wieslaw_Witek: Podstawową obsługę ciągu al. Jana Pawła II stanowią tramwaje, które kursują z wysoką częstotliwością i nie są zależne od tworzących się korków.

 

TomekN: Czy są jakieś plany skomunikowania Ursusa Niedźwiadka z nową linią metra np. wydłużenie 716 lub 194 do Ronda Daszyńskiego? Nawet z częstotliwością 20/30/30?

Wieslaw_Witek: Dojazd z Ursusa Niedźwiadka do centrum, na Pragę i II linii metra zapewniają pociągi SKM i KM.

 

Aj-gore: Jelonki pozostają bez bezpośredniego połączenia z centrum, a tym bardziej ze stadionem narodowym. 506 – zabrali. 501 – zabrali. 125 – nie ma. E-6 – po co? 8 też nie będzie. Czyli nie ma nic. Super pomysł!

Wieslaw_Witek: To nie jest prawdą, bezpośrednie połączenie Jelonek z centrum zapewniać nadal będą m.in. linie 10, 26, 109, 190.

 

Dobromir: Panie Dyrektorze, dlaczego linia 527 – jako jedyne bezpośrednie połączenie Zielonej Białołęki z Centrum – ma kończyć trasę przy Wileniaku? Przesiadka na metro, a potem przesiadka na Świętokrzyskiej, by jechać dalej wzdłuż Marszałkowskiej, to straszne uniedogodnienie dla matki z dzieckiem, wiozącej dziecko do żłobka (bo na Białołęce ich praktycznie nie ma)… Dlaczego nie puścić tej linii do Bankowego (lub jak kiedyś – do Esperanto) lub do Gdańskiego (Arkadii)?

Wieslaw_Witek: Dobromir – skrócenie linii 527 pozwoli na dalsze zwiększanie częstotliwości jej kursowania.

 

853989: Pytanie może nie związane z komunikacją autobusową. Czy po otwarciu II linii metra pociągi będą kursowały częściej niż na I linii?

Wieslaw_Witek: Planowana częstotliwość II linii metra jest podobna do obecnej częstotliwości I linii.

853989: Ale kilka miesięcy temu obiecał Pan, że metro na I linii od jesieni będzie kursować częściej. I co?

Wieslaw_Witek: Planowane jest zwiększenie częstotliwości kursowania na I linii metra

 

truskaww: Dlaczego autobusy, które zostały skasowane przy budowie II linii metra nie zostały wpisane do nowego układu komunikacji? Co z 506, E-6?

Wieslaw_Witek: Autobusy niegdyś obsługujące linie 506 i E-6 obsługują inne linie kursujące obecnie m.in. po Bemowie.

 

565159: Panie Dyrektorze, czy można co drugi kurs linii 509 puścić do Metra Dworzec Wileński?

Wieslaw_Witek: Nie wykluczamy zmian na linii 509.

 

robert514: Bilety coraz droższe, dlatego w kioskach ludzie już kupują najtańsze, a przesiadać się trzeba bo do tego doprowadza polityka, jedziesz z Bemowa na Gocław – przesiadka dwa razy!!! To tylko w Warszawie.

Wieslaw_Witek: Istniejący bilet przesiadkowy (w cenie 4,4 zł) umożliwia podróż z przesiadkami bez dodatkowych kosztów przez 75 minut (nie wspominając o biletach okresowych).

 

szynofil: Czy jest możliwość aby ZTM zebrał na spokojnie wszystkie pytania, wnioski i propozycje i opublikował np. za 3 dni na swojej stronie oficjalne stanowisko? Bo w formule czatu brak czasu – a wiele propozycji pominięto.

Wieslaw_Witek: Zbieramy wypowiedzi w ramach konsultacji – będziemy ustosunkowywać się do nich.

 

llu: Czy ten chat ma charakter konsultacji społecznych? Jeśli tak, to gdzie będzie dostępny jego zapis?

Wieslaw_Witek: Czat ma charakter informacyjny, ale jego zapis oczywiście opublikujemy na naszej stronie internetowej.

 

cccc: Czy planuje się uruchomienie linii 12 na trasie Cm. Wolski – Piaski przez rondo ONZ?

Wieslaw_Witek: Nie planowaliśmy uruchamiania takiej linii 12.

 

Wieslaw_Witek: Szanowni Państwo, dziękuję za wzięcie udziału w czacie. Przepraszam, że nie na wszystkie pytania byłem w stanie odpowiedzieć. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do udziału w spotkaniach konsultacyjnych (ich lista i harmonogram dostępne są na stronie www.ztm.waw.pl/konsultacje) oraz do wyrażania swoich opinii na adres konsultacje@ztm.waw.pl.

 

 

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.