Komunikacja miejska przestała być popularna. Fałsz! Liczba przejazdów w 2013 roku utrzymała się na wysokim – porównywalnym do 2012 roku – poziomie. W 2013 roku spadała liczba sprzedanych biletów. Prawda, ale… Wzrosło zainteresowanie biletami długookresowymi, a na ubiegłoroczną sprzedaż biletów miało wpływ co najmniej kilka czynników. W ubiegłym roku odnotowano mniejsze wpływy ze sprzedaży biletów, niż w roku 2012. Fałsz! W 2013 roku do kasy miasta wpłynęło ponad 47 mln zł netto więcej.
Szacunkowa liczba przejazdów komunikacją miejską w okresie grudzień 2012 roku – listopad 2013 roku przekroczyła miliard (ok. 1,056 mld). Na przestrzeni 12 miesięcy poprzedzających ten okres, liczbę przejazdów oszacowano także na bardzo zbliżonym poziomie (ok. 1,061 mld). Oznacza to, że popularność komunikacji miejskiej w 2013 roku utrzymała się na równie wysokim poziomie, a niewielkie różnice mieszczą się w granicach błędu statystycznego.
Popularność biletów 90-dniowych
Liczna grupa pasażerów skorzystała z możliwości zakupu biletów długookresowych w grudniu 2012 roku, czyli przed wprowadzeniem w życie nowej taryfy biletowej. Sprzedaż biletów 90-dniowych wzrosła o ponad 400 proc. W grudniu 2011 roku pasażerowie kupili łącznie 81 979 biletów 90-dniowych (normalne i ulgowe, ważne w 1. strefie biletowej oraz w 1. i 2. strefie biletowej), a w grudniu 2012 roku 326 789. Oznacza to, że przez kolejne pół roku około 150-200 tys. osób nie kupowało już biletów na komunikację miejską.
Szczegółowa analiza liczby sprzedanych biletów 90-dniowych w dwóch okresach 12-miesięcznych, zaczynając od grudnia 2011 roku i kończąc na listopadzie 2013 roku potwierdza wzrost zainteresowania biletami długookresowymi. Od grudnia 2011 roku do listopada 2012 roku sprzedano 1 231 169 biletów 90-dniowych, natomiast w okresie grudzień 2012 roku – listopad 2013 roku – 1 355 801. Jest to trend zgodny z polityką transportową m.st. Warszawy i jednocześnie potwierdzający zmianę zwyczajów podróżowania osób korzystających ze stołecznej komunikacji miejskiej. Ale również mieszkańców stolicy w ogóle, którzy po prostu chcą zostawić swoje samochody na rzecz transportu zbiorowego. Komunikacja publiczna staje się dla nich coraz bardziej atrakcyjna a także, jeśli brać pod uwagę stale rosnące ceny paliw, tania.
Rok 2013 obfitował w szereg wydarzeń, które nie pozostały bez wpływu na poziom sprzedaży biletów.
W lipcu 2013 roku oferta Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD przestała obowiązywać na linii wołomińskiej. Linia ta charakteryzowała się największym procentowym wykorzystaniem biletów ZTM.
Na czas wakacji część pasażerów zrezygnowała również z korzystania z komunikacji miejskiej m.in. z powodu remontu mostu średnicowego skutkującego poważnymi ograniczeniami w regionalnym ruchu kolejowym. Dodatkowo – w związku z budową łącznika pomiędzy I i II linią metra – zostały wyłączone z ruchu dwie popularne stacje – Centrum i Świętokrzyska. Z poważnymi utrudnieniami musieli się także zmierzyć pasażerowie korzystający z pociągów kursujących na linii pruszkowskiej. Liczne zmiany były spowodowane budową przystanku kolejowego Warszawa Ursus-Niedźwiadek. Skutkiem prac remontowych i modernizacyjnych był spadek pracy przewozowej z 241 897 864 wozokilometrów w 2012 roku do 236 257 063 wozokilometrów w 2013 roku.
Jednocześnie coraz większą popularnością zaczęły się cieszyć systemy Veturilo i Bemowo Bike. W 2013 roku ich użytkownicy dokonali 1 849 763 wypożyczenia. System Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo jest obecny w stolicy dopiero od 2012 roku, ale od początku cieszy się ogromną popularnością. W 2013 roku – m.in. w związku z rozwojem systemu – odnotowano 1 849 763 wypożyczeń rowerów (razem z Bemowo Bike), z czego wypożyczenia na czas do 20 minut stanowiły 70 proc., w przedziale czasowym 20-60 minut – 21 proc, a powyżej 1 godziny – 9 proc. Potencjalnie więc każde z wypożyczeń jednośladu było jednoznaczne z rezygnacją z zakupu biletu komunikacji miejskiej, czasowego lub jednorazowego.
Większe wpływy i skuteczniejsze egzekwowanie opłat za jazdę bez ważnego biletu
W 2013 roku – w porównaniu do roku 2012 – zwiększyły się wpływy ze sprzedaży biletów. W ubiegłym roku wyniosły 764 360 323 zł (w tym 22 067 460,21 zł z opłat za jazdę bez ważnego biletu). Tak więc wpływy netto ze sprzedaży biletów i opłat dodatkowych wzrosły w ubiegłym roku o ponad 47 mln zł. Warto podkreślić, że w 2013 roku poziom ściągalności opłat za jazdę bez ważnego biletu – w porównaniu do roku 2012 – wzrósł z 57,77 proc. do 59,29 proc.
Na wzrost wpływów ze sprzedaży biletów w 2013 roku największy wpływ miał zdecydowany, ponad 400-proc. wzrost sprzedaży biletów 90-dniowych w grudniu 2012 roku. Istotne znaczenie miał także wzrost liczby osób uprawnionych do korzystania z Biletu Seniora oraz coraz większa popularność wspomnianego wcześniej systemu Veturilo.
W 2013 roku sprzedaż Biletu Seniora wzrosła o 3 593 szt. do 76 299 szt., co ma prawdopodobnie związek ze zwiększającą się od 2010 roku liczbą mieszkańców Warszawy powyżej 65. roku życia. W 2012 roku w stolicy mieszkało 84 709 osób w wieku 65-69 lat, czyli o 4,94 proc. więcej niż w roku 2011. Za Bilet Seniora trzeba zapłacić 50 zł rocznie.
Zachowanie wysokiego udziału komunikacji miejskiej w przewozach oraz intensywny wzrost zainteresowania transportem rowerowym w 2013 roku potwierdza słuszność przyjętych w 2009 roku założeń polityki transportowej stolicy oraz skuteczność realizowanych w ostatnich latach, w tym obszarze, działań władz Warszawy.
Opublikowano 25 marca 2014
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019