
W odpowiedzi na pytania pasażerów oraz odpowiadając na pojawiające się w prasie informacje dotyczące akcji wydawania hologramów do Karty Warszawiaka lub Karty Młodego Warszawiaka podsumowujemy pierwszy okres akcji, informujemy o wyciągniętych przez nas wnioskach oraz o wprowadzonych dodatkowych usprawnieniach.
1. Statystyka
Na początek warto zacząć od liczb. Do tej pory złożonych zostało ok. 207 tys. wniosków. Z tego ok. 117 tys. przez Internet, ok. 51 tys. w Punktach Obsługi Pasażerów a ok. 36 tys. w Wydziałach Obsługi Mieszkańców urzędów dzielnic. Wydanych zostało do tej pory ok. 89 tys. hologramów. Ponadto, ok. 100 tys. już jest gotowych do odbioru. Świadczy to o tym, że znaczna część wniosków spośród tych złożonych, została już rozpatrzona.
2. Dodatkowe punkty
W grudniu średni czas odbioru hologramu wynosił ok. 15-30 minut (w zależności od pory dnia i miejsca). Największym zainteresowaniem cieszyły się tradycyjnie POP-y: Ratusz Arsenał i Centrum. Obserwując sytuację na bieżąco były podejmowane decyzje o usprawnieniach. Uruchomione zostały dodatkowe punkty tylko do obsługi wniosków o Kartę Warszawiaka: Centrum 3 (w pomieszczeniu obok POP Centrum 2) i Ratusz Arsenał (przy północnym wyjściu ze stacji metra). Ponadto od 9 stycznia funkcjonuje dodatkowy punkt, w siedzibie ZTM przy ul. Żelaznej 61, w którym obsługiwane są tzw. „trudne przypadki”, czyli tam mogą zgłosić się osoby, których wnioski nie mogły zostać rozpatrzone pozytywnie i które nie zgadzają się z decyzją. Warto bowiem w tym miejscu przypomnieć, że odwołanie od decyzji w przypadku negatywnej weryfikacji można złożyć w każdym POP-ie, natomiast rozpatrywane są one tylko przy ul. Żelaznej.
3. Dodatkowi pracownicy
Wszystkie POP-y pracują w pełni obsadzone. Dodatkowo w punktach informatorzy ZTM pomagają przy procedurze składania wniosków. Do obsługi Karty Warszawiaka zostało dodatkowo skierowanych 50 osób. Część z nich to pracownicy przesunięci czasowo z innych pionów ZTM. W sumie w akcję wydawania hologramów do Karty Warszawiaka zaangażowanych jest ok. 170 osób w ZTM.
4. Informacja
Nie można zapomnieć o specjalnym adresie mailowym, który funkcjonuje od 3 grudnia: taryfa@ztm.waw.pl. Przez niewiele ponad miesiąc wpłynęło na niego ponad 7 tys. pytań. Na wszystkie pytania pasażerowie otrzymują wyczerpujące odpowiedzi. Nie tylko odnośnie samej taryfy ale także Karty Warszawiaka i akcji wydawania hologramów. Staramy się udzielać ich na bieżąco. Jednak w sprawach skomplikowanych czas udzielania odpowiedzi może się wydłużyć. Dlatego warszawiaków bardzo prosimy o wyrozumiałość.
Na stronie internetowej ZTM uruchomiona została 3 grudnia również specjalna zakładka zawierająca wszystkie informacje na temat Karty Warszawiaka. Na stronie publikowane są również sukcesywnie dodatkowe informacje w odpowiedzi na najczęstsze pytania i problemy zgłaszane przez pasażerów.
5. Dodatkowe terminy pracy WOM i POP
POP ZTM są także uruchamiane w soboty i niedziele. W soboty pracują: Centrum 1 i Lotnisko – w godz. 7.00 – 20.00, Służew – w godz. 8.00 – 17.00, Ratusz-Arsenał – w godz. 8:00 – 17:00, Młociny – w godz. 8.00 – 17.00, Centrum 2 – w godz. 8.00 – 17.00, Centrum 3 – w godz. 10.00 – 17.00, Świętokrzyska – w godz. 8.00 – 17.00, Pl. Wilsona – w godz. 8.00 – 17.00. W niedziele czynne są: Centrum 1 – w godz. 10.00 – 17.00, Ratusz-Arsenał – w godz. 10.00 – 17.00; Lotnisko – w godz. 7.00 – 20.00. ZTM jest przygotowany na to by pracować dłużej, dostosowując się do potrzeb pasażerów.
W dodatkowe dni uruchamiane były również WOM-y. W grudniu pracowały też dłużej. Dodatkowo WOM-y czynne będą w soboty 18 i 25 stycznia by warszawiacy mogli w nich odebrać wtedy hologramy.
6. Przypadki wątpliwe
Częste są niestety przypadki pasażerów składających wniosek, którzy nie spełniają wymogów określonych w uchwale. Wiele osób nieprawidłowo interpretuje zapisy uchwały. Z listy osób, których dane zostały negatywnie zweryfikowane, znaczna większość nie mieszka w Warszawie! Mieszkańcy gmin powiatu warszawskiego zachodniego (gminy Łomianki, Stare Babice, Ożarów Mazowiecki, Izabelin, Leszno, Błonie, Kampions) choć rozliczają się z podatku w urzędzie skarbowym znajdującym się fizycznie w Warszawie, nie przekazują swoich podatków na rzecz stolicy a gmin, w których mieszkają. Nie mają więc, na mocy uchwały, uprawnień do korzystania z Karty Warszawiaka.
Niektóre osoby mylą także adres zameldowania z adresem zamieszkania. Gdy w formularzu PIT wpisują adres zameldowania poza Warszawą, a we wniosku podają warszawski adres zamieszkania – zostaną zweryfikowane negatywnie. Podobnie w przypadku małżeństw, które rozliczają się wspólnie w Warszawie, ale podają różne adresy zameldowania – w tym jeden poza Warszawą. W takiej sytuacji również ta osoba, która podała adres pozawarszawski nie otrzyma hologramu.
7. Świadome wprowadzanie w błąd
Są także niestety przypadki składania wniosków przez osoby, które są w pełni świadome tego, że Karta Warszawiaka im nie przysługuje. Z rozmów z takimi osobami wynika, że robią to myśląc, że „może się uda”.
8. Negatywna weryfikacja danych
Koniecznie trzeba podkreślić, że przypadki osób, które nie przeszły weryfikacji nie są częste. Negatywnie zostało zweryfikowanych tylko ok. 2 tys. osób (dla przypomnienia – liczba złożonych wniosków – ponad. 207 tys.!)
Warto powiedzieć, że współpraca z Ministerstwem Finansów w zakresie weryfikacji wniosków przebiega bardzo sprawnie. Mogą się oczywiście zdarzać pomyłki wynikające chociażby z błędnego wpisywania nazwisk, również przez samych wnioskodawców, do systemu (tzw. „literówki”). Nie są to jednak pomyłki zawinione przez ministerstwo.
W pierwszych dniach działania, kiedy system się „docierał” (jak każdy system informatyczny), stosowana była nawet podwójna weryfikacja. Po pierwszej weryfikacji negatywnej, wysyłaliśmy dane ponownie zanim pasażer otrzymał od nas informację zwrotną.
W tym miejscu warto przedstawić jak wygląda procedura dotycząca weryfikacji danych wnioskodawców. Pomoże to np. zrozumieć dlaczego wiele osób na odpowiedź w sprawie swojego wniosku złożonego przez Internet czekać może nawet ponad 2 tygodnie. Dane są wysyłane do ministerstwa tylko raz w tygodniu – w piątki. Ministerstwo zaś, na podstawie porozumienia, ma 5 dni roboczych na odpowiedź. Informacja zwrotna przychodzi więc w czwartek. I dopiero potem pasażer otrzymuje zaproszenie do odebrania hologramu. Cała procedura trwa zatem ok. dwóch tygodni, a w przypadku podwójnej weryfikacji przez ZTM do 30 dni.
9. Usprawnienie procesu składania wniosków przez Internet
Zdarzały się, zwłaszcza w pierwszych dniach akcji przyjmowania wniosków, przypadki kiedy ktoś wydrukował wniosek złożony przez Internet lecz nie wysłał go. Bywały również przypadki wysłania nieskutecznego spowodowanego np. przez jakąś awarię. Wprowadzone więc zostało zabezpieczenie, które powoduje, że podczas drukowania wniosku internetowego jest on automatycznie wysyłany.
Trzeba też dodać, że po skutecznym złożeniu wniosku przez Internet osoba wnioskująca zawsze otrzymuje automatyczną odpowiedź potwierdzającą jego przyjęcie. W takiej sytuacji należy już tylko czekać na informację o możliwości odbioru hologramu. I nie ma potrzeby dzwonienia np. do ministerstwa po dodatkowe informacje.
Opublikowano 9 stycznia 2014
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019