![peron stacji Stadion Narodowy](https://www.ztm.waw.pl/wp-content/uploads/2020/06/FOTO_C14_Stadion_20141118_11-kopia-768x511.jpg)
Otrzymaliśmy raport wstępny do Studium Technicznego dla trzeciej linii metra, która w pierwszym etapie obejmuje Pragę-Południe. Tym samym poddana analizie została obsługa transportowa drugiej pod względem liczby mieszkańców dzielnicy Warszawy, z bardzo intensywną zabudową mieszkaniową.
Budowa metra na Pradze-Południe umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną osiedli położonych na trasie przebiegu linii: Kamionek, Grochów Centrum, Grochów Kinowa, Grochów-Południe, Gocław.
Celem analizy było szczegółowe zbadanie trzech wariantów przebiegu I etapu budowy linii metra M3:
- wariant I – przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
- wariant II – przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta m.st. Warszawy, Rafała Trzaskowskiego;
- wariant III – przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania
![schemat analizowanych wariantów przebiegu trzeciej linii metra](https://www.ztm.waw.pl/wp-content/uploads/2020/06/metro3_analiza-1024x723.jpg)
Dwa pierwsze warianty przebiegu zostały podane przez m.st. Warszawa. Koncepcję przebiegu trzeciego wariantu zaproponował wykonawca. Możliwość uzyskania autorskiej koncepcji przebiegu linii metra od niezależnego, profesjonalnego wykonawcy stanowi istotną wartość opracowania.
W ramach zakończonego już pierwszego etapu prac otrzymaliśmy wstępny raport, zawierający:
- wstępną analizę w zakresie przebiegu linii i lokalizacji stacji;
- informacje o otoczeniu planowanej trasy;
- uwarunkowania transportowe i techniczne;
- możliwości realizacyjne;
- powiązania stacji z innymi środkami komunikacji.
Wyniki wstępnej analizy wariantów przebiegu linii i usytuowania stacji wskazują jednoznacznie jako najkorzystniejszy przebieg linii M3 na Pradze-Południe w lokalizacji: Dworzec Wschodni – wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia; Mińska – wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego; Rondo Wiatraczna – po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska – wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław – wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego.
Autorzy opracowania zidentyfikowali szereg dylematów i wniosków o charakterze planistycznym i projektowym, które zostaną przeanalizowane w drugiej fazie opracowania. Do końca roku powstanie pełne opracowanie, dotyczące przebiegu M3 na terenie Pragi-Południe, które zawierać będzie szczegółową analizę porównawczą wariantów.
Wykonane Studium Techniczne III linii metra dla etapu I – Praga pozwoli na podjęcie kolejnych działań, zmierzających do budowy trzeciej linii metra w Warszawie (badania geologiczne, studium wykonalności, projekty koncepcyjne oraz budowlane).
Opublikowano 25 czerwca 2020
Ostatnia aktualizacja 25 czerwca 2020