Współpraca z sektorem prywatnym, ewolucja warszawskiego systemu transportowego
i kampanie promujące transport publiczny – to tylko część tematów, jakie Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentował podczas warsztatu wymiany doświadczeń w Kłajpedzie. Warsztat zorganizowano w grudniu br., w ramach unijnego programu Involve.
Tematy zaprezentowane przez ZTM były przede wszystkim związane z realizacją usług transportowych dla mieszkańców. Wiele uwagi poświęcono współpracy z przedsiębiorstwami prywatnymi, której celem jest wybudowanie nowej infrastruktury dla transportu publicznego. Umożliwia ona zapewnienie linii komunikacyjnych np. mieszkańcom nowych osiedli lub klientom nowo wybudowanych centrów handlowych. W ramach współpracy budowane są nowe przystanki komunikacyjne, pętle autobusowe, a nawet stacje kolejowe. Zadania ZTM w tym zakresie są związane z planowaniem nowych rozwiązań infrastrukturalnych w taki sposób, aby odpowiadały potrzebom użytkowników komunikacji miejskiej, natomiast firmy prywatne finansują inwestycję.
W ramach współpracy ZTM nie tylko dostosowuje ofertę komunikacyjną do zwiększonej liczby podróży (związanych z nowym osiedlem mieszkaniowym czy centrum handlowym), przy zachowaniu wydolności systemu transportowego (zapewnienie możliwość przemieszczania się wszystkim zainteresowanym pasażerom). Jednocześnie ZTM stara się poprawić ofertę komunikacyjną dla dotychczasowych mieszkańców, którzy dzięki nowej infrastrukturze transportowej mogą korzystać z większej liczby połączeń oraz skrócić czasy oczekiwania na autobus, tramwaj lub pociąg.
Firmy prywatne są zainteresowane współpracą ze względu na zwiększenie – poprzez budowę nowej infrastruktury i rozwijanie oferty komunikacyjnej – atrakcyjności inwestycji. Nowe osiedla mieszkaniowe oraz centra handlowe stają się dostępniejsze dla szerszego grona odbiorów. W Warszawie duża część osób rezygnuje z codziennego podróżowania samochodem na rzecz komunikacji miejskiej, która niejednokrotnie dociera do celu szybciej niż samochód osobowy, stojący w korkach. W trakcie warsztatów przeanalizowano konkretne studium przypadku, tj. sfinansowanie i budowę nowej stacji kolejowej WARSZAWA ZACISZE WILNO (a także towarzyszącej infrastruktury autobusowej). Stację w sąsiedztwie nowego osiedla sfinansował deweloper.
Pracownicy ZTM przybliżyli zagranicznym partnerom także ewolucję systemu transportowego w Warszawie. System jest systematycznie dostosowywany do zmieniających się warunków: nowych potrzeb mieszkańców, zmieniających się punktów początkowych i końcowych podróży (nowe centra handlowe, nowe miejsca pracy, nowe miejsca zamieszkania), zmian w zatłoczeniu ulic oraz – co istotne – do stale rozbudowywanej infrastruktury komunikacyjnej (w szczególności prowadzącej do metra).
Przeanalizowano ewolucję układu komunikacyjnego dla zespołu osiedli Nowodwory i Tarchomin. W latach siedemdziesiątych, gdy stopień urbanizacji w tym rejonie był niewielki, po osiedlach kursowały linie lokalne. W miarę rozwoju zabudowy, w latach osiemdziesiątych, pojawiały się pierwsze międzydzielnicowe linie dojeżdżające do odległych obszarów miasta. Lata dziewięćdziesiąte to dekada ekspansji linii „czerwonych” (przyspieszonych i ekspresowych) łączących Nowodwory i Tarchomin z centrum miasta. XXI wiek przynosi jednak działanie odwrotne – z uwagi na wydłużanie I linii metra na północ miasta, wiele linii o długich trasach traci na znaczeniu i jest sukcesywnie skracanych, aby pasażerów dowieźć jak najszybciej do najbliższych stacji metra. Zmiany na Nowodworach i Tarchominie są doskonałym przykładem ewolucji układu komunikacyjnego. Zaczyna się ona od linii autobusowych lokalnych, następnie wprowadzane są linie łączące z dalszymi częściami miasta, obsługiwane często przez autobusy przegubowe. W miarę rozwoju sieci wysoko wydajnych środków transportu (metro) w wielu przypadkach tras linii są skracane oraz zastępowane komunikacją szynową. Równolegle może także zachodzić proces uruchamiania innego rodzaju transportu szynowego (tramwaju), który zastępuje dotychczasowe linie autobusowe w rozwijającym się rejonie.
ZTM zaprezentował także bogate doświadczenia z zakresu różnorodnych kampanii informacyjnych związanych z transportem, podróżowaniem środkami komunikacji miejskiej oraz ruchem drogowym. Grupą docelową kampanii są nie tylko pasażerowie, lecz także kierowcy, rowerzyści i inni mieszkańcy oraz osoby przebywające w aglomeracji. Zwrócono uwagę na kampanie przedświąteczne uwrażliwiające na zwiększoną aktywność kieszonkowców w okresie przed świętami, kampanie dotyczące empatycznych zachowań w środkach komunikacji miejskiej (uświadamiające potrzeby innych osób, w tym szczególnych osób niepełnosprawnych, czy kobiet w ciąży), czy akcje przeciwko wandalizmowi. Wspomniano także o kampanii z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. „Wystarczy 1 metr” dotycząca zachowania bezpiecznego odstępu od roweru podczas jazdy samochodem), czy wielokrotnie organizowanych akcjach informacyjnych, przygotowywanych w związku ze specjalną organizacją komunikacji (1 listopada, EURO, czasowe zmiany w układzie komunikacyjnym). Tradycyjnym wydarzeniem zachęcającym pasażerów do korzystania z transportu publicznego są Dni Transportu Publicznego odbywające się we wrześniu. Podczas imprezy całe rodziny mogą „od kuchni” obserwować komunikację miejską, np. zwiedzać zajezdnie, stacje techniczne oraz porozmawiać ze specjalistami, których praca jest związana z transportem miejskim.
W warsztacie wzięli udział także przedstawiciele Litwy (Kłajpeda, Wilno) oraz Czech (Praga), którzy zaprezentowali własne rozwiązania pozwalające udoskonalić komunikację miejską.
Więcej informacji na www.involve-project.eu
Opublikowano 24 grudnia 2013
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019