Zarząd Transportu Miejskiego oferuje pasażerom rozbudowaną sieć dystrybucji biletów. Oprócz stacjonarnych punktów sprzedaży, bilety można kupić w automatach biletowych, przez telefon i Internet. Sprawdźmy, jak w ostatnich latach rozwijała się sieć sprzedaży biletów.
Automaty stacjonarne
Największą zmianą było wprowadzenie automatów biletowych. Główną ich zaletą jest to, że bilet można kupić także wówczas, gdy kioski są zamknięte – późnym wieczorem i w nocy oraz w niedziele i święta. Można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą. W biletomatach dostępne są wszystkie rodzaje biletów – zarówno bilety jednorazowe, czasowe jak i krótkookresowe, a także doładować na Warszawską Kartę Miejską imienny bilet 30- lub 90-dniowy. Do końca 2012 roku w stolicy i ościennych miejscowościach zostało ustawionych 347 stacjonarnych automatów biletowych (w 2006 roku było ich 39). Biletomaty znajdują się w pobliżu stacji metra, przystanków kolejowych i głównych węzłów przesiadkowych.
Automat obsługiwany przez Mennicę Automat obsługiwany przez ASEC
Automaty mobilne
Oprócz automatów stacjonarnych, w pojazdach komunikacji miejskiej montowane są również mobilne. W każdym pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej, wszystkich tramwajach typu Swing oraz 108 autobusach zainstalowane są automaty, w których można kupić bilety kartonikowe (jednorazowe, czasowe i krótkookresowe), zapłatę uiszczając w monetach. W 2012 roku w pojazdach Miejskich Zakładów Autobusowych zaczęto ponadto instalować urządzenia nowego typu – biletomaty pojazdowe, sprzedające bilet jednorazowy pojazdowy. Od automatów mobilnych automaty pojazdowe różnią się tym, że za bilet można zapłacić tylko kartą płatniczą. Po dokonaniu zakupu otrzymujemy specjalny wydruk, który jest dowodem opłaty za przejazd. Bilet uprawnia do przejazdu tylko tym autobusem, w którym został kupiony i nie trzeba go już kasować. W automatach pojazdowych można też zakodować bilet 30- lub 90-dniowy na karcie miejskiej. Do końca 2012 roku zostało zamontowanych 349 urządzeń.
Automat w pociągu SKM Automat w autobusie MZA
Punkty Obsługi Pasażerów
W 2001 roku bilety można było kupić głównie w kioskach i na pętlach. W ciągu ostatnich lat Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił Punkty Obsługi Pasażerów, gdzie można nie tylko kupić wszystkie rodzaje biletów, ale także złożyć wniosek lub skargę. W 2006 roku działały cztery punkty, a do końca 2012 roku otwarto 13. W czerwcu 2012 roku uruchomiono dwa – POP Lubelska przy pętli autobusowej przy Dworcu Wschodnim od strony ulicy Lubelskiej oraz POP na Lotnisku Chopina. W grudniu dołączyły dwa kolejne punkty w południowej części Warszawy – POP Służew i POP Imielin – pierwsze tego typu placówki w tym rejonie stolicy.
Stacjonarne punkty sprzedaży
Pod koniec grudnia 2012 roku funkcjonowało ponad 1400 miejsc sprzedaży stacjonarnej, zlokalizowanych w Warszawie i podwarszawskich miejscowościach (w 2006 roku było ich 250). Bilety można kupić nie tylko w kiosku, ale również w sklepie czy na poczcie. Już ponad 220 urzędów pocztowych oferuje klientom taką usługę.
Bilety przez komórkę i Internet
Od 2008 roku do zakupu biletów można użyć także telefonu. Dostępne są zarówno bilety jednorazowe, jak i czasowe oraz krótkookresowe (dobowe i 3-dniowe). Zaletą tego rozwiązania jest dostępność 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Bilet przez komórkę można kupić za pomocą trzech aplikacji: mPay, SkyCash i moBILET
Bilety okresowe można od 2010 roku kupować także przez Internet za pomocą aplikacji umieszczonej na stronie ZTM-u. Bilety kupione tą metodą trzeba zakodować w specjalnych urządzeniach, znajdujących się w Punktach Obsługi Pasażerów, na stacjach metra, w biletomatach pojazdowych oraz w wybranych stacjonarnych automatach biletowych.
Szczegółowe informacje o lokalizacji punktów sprzedaży są zamieszczone na stronie w zakładce „Znajdź punkt sprzedaży”.
Opublikowano 9 października 2013
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019