Czy dzięki prywatnemu sektorowi zmniejszą się korki? – ZTM Warszawa

Czy dzięki prywatnemu sektorowi zmniejszą się korki?

Czy jest możliwa efektywna współpraca samorządów z sektorem prywatnym w zakresie usprawnienia transportu publicznego? Okazuje się, że tak. Zarząd Transportu Miejskiego – w ramach projektu „INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością” – gościł przedstawicieli Kłajpedy, z którymi podzielił się rozwiązaniami stosowanymi w Warszawie.

19 i 20 lutego br., z wizytą roboczą w warszawskim Zarządzie Transportu Miejskiego przebywali przedstawiciele Zarządu Transportu z Kłajpedy. Litewskie miasto, podobnie jak stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego, jest partnerem w unijnym projekcie „INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością”.

W trakcie spotkań pracownicy ZTM zaprezentowali m.in. rozwiązania z zakresu współpracy warszawskiego samorządu z przedstawicielami sektora prywatnego, których celem jest usprawnienie komunikacji miejskiej. Dużo uwagi poświęcono Veturilo, czyli systemowi bezobsługowych wypożyczalni rowerowych, który uruchomiono w Warszawie w zeszłym roku. Pierwszym prywatnym podmiotem, który zdecydował się na sfinansowanie stacji rowerowej było centrum handlowe Arkadia. Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu Veturilo, w stolicy zostaną ustawione cztery nowe stacje sfinansowane z tych funduszy.

Prywatne podmioty są także obecne w obszarze systemu Parkuj i Jedź. Obecnie w Warszawie funkcjonują dwa parkingi Parkuj i Jedź, zlokalizowane na terenie komercyjnych obiektów: P+R Metro Imielin (budynek Multikina) oraz P+R CH Wileńska (budynek centrum handlowego Wileńska). Dzięki takiemu rozwiązaniu, pasażerowie warszawskiej komunikacji miejskiej mają do dyspozycji więcej miejsc parkingowych, istniejąca infrastruktura nie stoi pusta w ciągu dnia, a samorząd ponosi mniejsze koszty, niż w przypadku budowy nowych obiektów.

Przedstawiciele Kłajpedy mieli także możliwość zapoznania się z projektami  z zakresu infrastruktury transportu publicznego, współfinansowanymi przez prywatnych przedsiębiorców. Firma DOM Development S.A. budująca osiedle „Wilno” – znajdujące się w sąsiedztwie linii kolejowej Warszawa-Białystok – zainicjowała i sfinansuje w całości z własnych środków budowę nowego przystanku kolejowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, mieszkańcy osiedla, zamiast samochodem, będą mogli odbywać codzienne podróże pociągiem, a następnie metrem lub tramwajem. Uczestnicy odwiedzili budowane osiedle oraz przystanek kolejowy.

Podobne przedsięwzięcie zostało zrealizowane na terenie osiedla mieszkaniowego „Derby”, gdzie deweloper sfinansował budowę pętli autobusowej. Dzięki temu, na teren osiedla od kilku miesięcy mogą wjeżdżać przegubowe autobusy. W rozwój infrastruktury transportu publicznego zaangażowane są także centra handlowe. Obecnie dziesięć z warszawskich centrów handlowych może pochwalić się wybudowanymi na własny koszt pętlami autobusowymi, zlokalizowanymi w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Na zakończenie okazało się, że prywatne przedsiębiorstwa nie angażują się tylko w budowę nowych przystanków i stacji rowerowych, ale także w promocję transportu publicznego. Firmy współpracujące na co dzień z Zarządem Transportu Miejskiego i przewoźnikami aktywnie uczestniczą w Dniach Transportu Publicznego. Przykładowo, podczas zeszłorocznego DTP Macrosystem prezentował zasady działania wyświetlaczy zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej, a Mennica Polska – operator biletomatów – wybijała okazjonalne monety.

Głównym celem projektu „ INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością” jest zaprezentowanie regionalnym i lokalnym samorządom dobrych praktyk oraz dostarczenie im wiedzy i narzędzi niezbędnych do współpracy z sektorem prywatnym. W efekcie władze samorządowe będą mogły wykorzystać je do ograniczenia negatywnych zjawisk związanych z transportem indywidualnym, występujących na obszarach biurowych, przemysłowych i mieszkaniowych oraz w okolicach centrów handlowych.

Całkowity budżet przedsięwzięcia zamyka się w kwocie 1,85 mln euro, z czego średnio 78 proc. finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG IVC. Zarząd Transportu Miejskiego otrzyma 87 tys. euro. Projekt potrwa do końca 2014 roku.

Więcej informacji na www.involve-project.eu

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.