Opinia pasażera jest ważna – ZTM Warszawa

Opinia pasażera jest ważna

Do 9 października trwa sonda, w której Zarząd Transportu Miejskiego pyta pasażerów, co im najbardziej przeszkadza w zachowaniu innych pasażerów w komunikacji miejskiej. Dotychczas zagłosowało prawie 4 tys. osób.

Sonda jest reakcją na coraz częściej wpływające skargi na zachowania innych pasażerów. Wybraliśmy te kategorie irytujących lub problematycznych zachowań, które najczęściej były zgłaszane.

Po tygodniu trwania sondy ponad połowa głosujących wybrała jako najbardziej irytujące zachowanie wśród innych pasażerów „Blokowanie wyjścia z pojazdu, utrudniając wysiadanie”. Tego typu zachowanie dotyczy każdego pasażera. Wielu pasażerów nieświadomie blokuje wyjście, gdyż np. śpieszy się do pracy/szkoły, a przecież chwilę później sami będą w podobnej sytuacji, gdy to oni będą próbowali wyjść z autobusu, tramwaju czy metra.

Wpływ na jakość komunikacji miejskiej ma nie tylko nowoczesny tabor, dostępność oferty komunikacyjnej, zachowanie kierowców czy włączona klimatyzacja/ogrzewanie. To, jak się podróżuje, zależy również od samych pasażerów. Poprzez tę sondę i kampanię edukacyjną, która rozpocznie się 11 października chcemy nakłonić pasażerów do większej empatii, gdyż w ten sposób poprawia się komfort podróży. Uśmiechając się do innych, będąc uprzejmym jest szansa na podobną reakcję zwrotną.

Ponadto często powtarzanym czynnikiem decydującym o wyborze lub nie komunikacji miejskiej jako środka przemieszczania się jest nie tylko dostępnością oferty komunikacyjnej, jakość taboru, ale również zachowanie innych pasażerów.

Zarząd Transportu Miejskiego po raz pierwszy zorganizuje kampanię dotyczącą kulturalnych zachowań w komunikacji miejskiej. Świadomie do sondy wybrano te kategorie zachowań, na które najczęściej skarżą się sami pasażerowie. Nie oznacza to, że nie dostrzegamy problemu higieny osobistej czy jedzenia w komunikacji miejskiej. Niewykluczone, że w przyszłorocznej edycji tej akcji edukacyjnej poruszymy i te problemy.

Warto pamiętać, że w przypadku dużych zmian komunikacyjnych ZTM przeprowadza konsultacje społeczne. Wsłuchujemy się w głosy pasażerów i bardzo często uwzględniamy ich uwagi. Podobnie jest w przypadku korekty rozkładów jazdy, zmian tras komunikacyjnych (np. jedna z ostatnich tego typu zmian to trasa linii 114, wprowadzona od 3 września 2012 roku). Taka sonda pojawiła się także w przypadku powrotu tramwajowej linii 20.

Ponadto ZTM przeprowadza badania ankietowe w sprawie preferencji i zachowań komunikacyjnych wśród mieszkańców dzielnic Warszawy (wcześniej Wawer, obecnie Targówek).

Nie wykluczamy, że przyszłości przeprowadzimy również ankietę na stronie internetowej/facebooku dotycząca tego, co najbardziej irytuje pasażerów w komunikacji miejskiej.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.