4,5 kilometra autobusów – ZTM Warszawa

4,5 kilometra autobusów

Gdyby wszystkie dodatkowe autobusy, którymi kibice mogli wrócić do domów po meczach, rozgrywanych w Warszawie w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, ustawić jeden za drugim – zajęłyby one odcinek Alej Jerozolimskich i mostu Poniatowskiego od placu Zawiszy do ronda Waszyngtona. Podczas UEFA EURO 2012, autobusy przejechały dodatkowo ponad 300 tys. kilometrów, tramwaje ok. 130 tys. kilometrów, a metro ok. 17 tys. kilometrów.

Na czas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził specjalną organizację komunikacji miejskiej. W dni meczowe 8, 12, 16, 21 i 28 czerwca uruchamiano 20 linii specjalnych, metro oraz wybrane linie autobusowe i tramwajowe kursowały przez całą noc, a na tory wyjeżdżały dodatkowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Autobusy nocne kursowały częściej, średnio co 15 minut.

Czym kibice dojeżdżali na mecze?

Kibice, którzy w dniu meczu chcieli dostać się na Stadion Narodowy komunikacją miejską, mieli do dyspozycji pociągi jadące w kierunku przystanku kolejowego Warszawa Stadion (kursujące co 4 – 5 minut), tramwaje (kursujące co minutę) i autobusy (kursujące co 2 – 3 minuty), jadące przez most Poniatowskiego.

Największym zainteresowaniem cieszyły się pociągi i tramwaje. Spośród linii tramwajowych kibice najczęściej korzystali z linii 77, uruchamianej w dni meczowe na trasie PL. NARUTOWICZA – WIATRACZNA. Podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej skorzystało z niej prawie 20 tys. pasażerów.

Ze środków komunikacji miejskiej, jadącej w kierunku Stadionu Narodowego, najwięcej osób – prawie 60 tys. – skorzystało 21 czerwca, w dniu meczu Czechy – Portugalia.

Czym kibice wracali do domów?

Głównym środkiem transportu po meczach były pociągi, jadące z przystanku kolejowego Warszawa Stadion w kierunku centrum miasta i Lotniska Chopina. Pociągi odjeżdżały średnio co 5 – 6 minut. W ciągu 50 minut po zakończeniu meczu, z transportu kolejowego korzystało średnio 4 – 4,7 tys. kibiców. Największym zainteresowaniem pociągi cieszyły się 12 czerwca, po meczu Polska – Rosja. W ciągu dwóch godzin po zakończeniu meczu, na przystanku Warszawa Stadion do pociągów wsiadło około 8 tys. pasażerów.

Osoby, które przyjechały na mecz samochodem, mogły zostawić auto na jednym z dziewięciu tymczasowych parkingów Parkuj i Jedź. Przed meczem, na odcinkach parkingi P+R – Stadion Narodowy, a po meczu, na odcinkach Stadion Narodowy – parkingi P+R kursowały specjalne linie autobusowe, oznaczone literą P. Kibice najchętniej korzystali z linii P-1, obsługującej parkingi zlokalizowane przy ulicy Jagiellońskiej. Najwięcej osób – około 1500 – skorzystało z linii P w dniu meczu Polska – Rosja.

Z myślą o osobach bawiących się w Strefie Kibica, przez cały czas trwania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, uruchamiane były linie autobusowe oznaczone literą F. Autobusy kursowały pomiędzy centrum miasta a Wilanowem, Białołęką, Witolinem i Bemowem. Największym zainteresowaniem cieszyła się linia F31, która wyruszała z ulicy Marszałkowskiej i dojeżdżała do Wilanowa. W noce po meczach skorzystało z niej około 10 tys. pasażerów. Łącznie, w dni meczowe, linie F przewiozły ok. 25 tys. kibiców.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.