Tramwajem (dwukierunkowym) na Tarchomin – ZTM Warszawa

Tramwajem (dwukierunkowym) na Tarchomin

Po uchyleniu przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, w lipcu br., tzw. decyzji środowiskowej, termin budowy linii tramwajowej na Tarchomin odsunął się w czasie. Podejmowane są kroki, aby mieszkańcy Białołęki mogli korzystać z dobrodziejstw komunikacji szynowej po oddaniu do użytku „tramwajowej” części mostu Północnego, zanim – po uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej – możliwe będzie rozpoczęcie budowy torów do pętli przy ul. Mehoffera.

Jednym z prawdopodobnych rozwiązań, jest kursowanie przez most Północny tramwajów dwukierunkowych (kabina motorniczego jest na obu końcach pociągu, a drzwi po lewej i prawej stronie). Po stronie Tarchomina kursowałyby one do przystanków na wysokości ul. Świderskiej i Myśliborskiej i tam zmieniały kierunek jazdy, dzięki specjalnym zwrotnicom.

Spółka Tramwaje Warszawskie, za zgodą władz Warszawy, podjęła starania o zamówienie 6 składów dwukierunkowych. Planuje się, że zostaną one kupione w ramach zmodyfikowanego kontraktu z  PESA Bydgoszcz (obecnie trwa dostawa 186 tramwajów 120 Na „Swing” – sześć spośród nich zostałoby „zamienionych” na dwukierunkowe). Jeśli okaże się to niemożliwe, jest brane pod uwagę wynajęcie pociągów eksploatowanych obecnie w innych miastach. Wstępne rozmowy w sprawie dzierżawy były prowadzone już z organizatorami transportu z Gdańska, Poznania i Krakowa.

Planowany jest zakup większej liczby tramwajów dwukierunkowych. Tramwaje Warszawskie uzyskały zgodę  władz Warszawy także na zorganizowanie przetargu na zakup około 30 nowych pociągów. Warunkiem  jego ogłoszenia jest pozyskanie przez spółkę dodatkowych środków unijnych na dwukierunkowy tabor. Decyzja o przyznaniu funduszy powinna zapaść w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Od wysokości dofinansowania będzie zależała dokładna liczba zamówionych tramwajów.

Tramwaje dwukierunkowe byłyby wykorzystywane nie tylko do obsługi linii przez most Północny, ale także w bieżącej eksploatacji, np. przy okazji remontów, a także przy innych przyszłościowych inwestycjach, takich jak budowa linii na Gocław czy rozbudowa II linii metra.

Wydana 8 lipca 2010 roku przez prezydenta m. st. Warszawy decyzja „ustalająca środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie linii tramwajowej na Tarchomin wraz z układem drogowym ul. Światowida i Projektowanej”, pomimo nadania jej rygoru natychmiastowej wykonalności, została skutecznie oprotestowana przez grupę mieszkańców rejonu ul. Poetów na Białołęce. W następstwie decyzji SKO oprotestowana została również, wydana 29 czerwca br., decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W efekcie przetarg na budowę odcinka linii tramwajowej od Trasy Mostu Północnego do pętli tramwajowej przy ul. Mehoffera, który miały ogłosić Tramwaje Warszawskie, został wstrzymany. Aby uniknąć zagrożeń dla finansowania inwestycji z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz aby spełnić zastrzeżenia wynikające z decyzji SKO, podjęto decyzję o ponownym przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Obecnie trwa aktualizacja raportu o oddziaływaniu na środowisko. Jego zweryfikowana wersja powinna zostać złożona w Biurze Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy do końca bieżącego roku.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.