Wspominamy tych, którzy odeszli – ZTM Warszawa

Wspominamy tych, którzy odeszli

Zgodnie z tradycją, przed dniem Wszystkich Świętych, delegacja Zarządu Transportu Miejskiego odwiedziła jedną z najstarszych stołecznych nekropolii – Powązki, zapalając znicze na mogiłach osób, które związały swoje życie ze stołecznym transportem.

Światełka pamięci – znicze ze wstążką „Zarząd Transportu Miejskiego – Pamiętamy” zapłonęły m.in. na mogiłach:

Konstantego Okónia – właściciela przedsiębiorstwa omnibusów konnych w Warszawie

Hipolita Michała Cieszkowskiego – budowniczego linii kolejowych w Polsce, autora studium dotyczącego tramwajów warszawskich

Stanisława Wysockiego – twórcy drogi żelaznej warszawsko-wiedeńskiej,

Józefa Lenartowicza – „architekta” warszawskiej sieci tramwajowej,

Maurycego Spokornego – ostatniego dyrektora tramwajów konnych,

Aleksandra Wista – pracownika Miejskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego, współtwórcy prototypu autobusu przegubowego,

Władysława Kisiela-Kieślańskiego – autora projektu udoskonalenia tramwajów konnych,

Jana Podoskiego – wybitnego specjalisty od trakcji elektrycznej,

Aleksandra Wasiutyńskiego – twórcy koncepcji przebudowy warszawskiego węzła kolejowego i linii średnicowej,

Zbigniewa Wasiutyńskiego – profesora Politechniki, który zorganizował Ośrodek Badań Technicznych Metra przy Metroprojekcie,

Piotra Lędziakowskiego – pracownika tramwajów warszawskich, który zginął podczas eksplozji głównego kotła w elektrowni,

Henryka Hussa – projektanta wąskotorowego tramwaju konnego,

Kazimierza Szpotańskiego – pioniera polskiego przemysłu elektrotechnicznego,

Kazimierza Skorupki – młodszego brata ks. Ignacego Skorupki, konduktora

Jana Wydry – zawiadowcy stacji Wola, pracownika MZK,

Tomasza Piaskowskiego – pracownika zajezdni MZK, który zginął w katastrofie kolejowej pod Piotrkowem Trybunalskim,

Alfonsa Kühna – dyrektora Tramwajów i Autobusów w Warszawie, późniejszego ministra komunikacji,

Tadeusza Kozłowskiego – dyrektora Tramwajów Miejskich,

Antoniego Jabłońskiego – profesora inżyniera elektryka współpracującego z MZK, który udoskonalił silniki trakcyjne i opracował przewód stalowo-aluminiowy,

Stefana Starzyńskiego –prezydenta Warszawy, który rozbudował sieć tramwajów i autobusów i rozpoczął prace nad budową metra w stolicy,

pracowników MZK – rozstrzelanych na Woli w 1944.

Przewodnikiem po tym szczególnym miejscu był dziennikarz i pasjonat komunikacji – Marek Moczulski, współautor broszury „Pamiętamy”, wydanej dwa lata temu przez ZTM.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.