Dlaczego samochody nie wjeżdżają na „WuZetkę”? – ZTM Warszawa

Dlaczego samochody nie wjeżdżają na „WuZetkę”?

Mimo, że organizacja komunikacji miejskiej w rejonie Dworca Wileńskiego, z powodu budowy stacji metra, została „przewrócona do góry nogami”, autobusy i tramwaje na nowych trasach radzą sobie całkiem dobrze. W nowej rzeczywistości nie mogą się za to odnaleźć niektórzy kierowcy samochodów osobowych.

Mimo zakazu wjeżdżają na most Śląsko-Dąbrowski, gdzie są karani przez strażników miejskich i policjantów. Na forach internetowych oraz na infolinii ZTM bardzo często powtarza się pytanie o to, dlaczego most Śląsko-Dąbrowski został zamknięty dla samochodów osobowych. Przypominamy więc. 

Od 15 października ruch samochodów na Trasie W-Z został bardzo mocno ograniczony. Kierowcy mogą korzystać jedynie z odcinka między pl. Bankowym a Wisłostradą. Odcinek Trasy W-Z między Wisłostradą a ul. Szwedzką jest dostępny tylko i wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Kierowca samochodu osobowego, który wjedzie na Trasę W-Z od strony pl. Bankowego, musi więc zaraz za wylotem tunelu skręcić w prawo w Nowy Zjazd i dojechać do Wisłostrady. Jadąc od strony Marek, ma obowiązek skręcić w prawo w ul. Szwedzką. Może także zaparkować pojazd wzdłuż północnej jezdni al. Solidarności (w kierunku mostu) lub ewentualnie na terenie Centrum Handlowego Wileńska.

Zamknięcie mostu dla samochodów osobowych ma usprawnić ruch komunikacji miejskiej. Trasą W-Z, przez Wisłę, kursuje teraz aż siedem linii autobusowych: 160, 190, 527, 226, 718, 738 i 805. Trzy pierwsze spośrod nich jeździły tamtędy już wcześniej. Cztery pozostałe zostały skierowane od 15 października. Na „WuZetce” są też cztery linie tramwajowe: 18, 20, 23 i 26. W sumie, w godzinach szczytu, w każdym kierunku Trasę W-Z pokonuje ponad 80 pojazdów komunikacji miejskiej. Do tego dochodzi bardzo dużo autobusów komunikacji prywatnej (oraz dodatkowo taksówki, pojazdy służb miejskich i jednoślady).

Od środy (19.10.) Trasą W-Z będzie kursować jeszcze więcej autobusów komunikacji miejskiej. Dodatkowo przez most pojedzie linia 512. Liczba pojazdów na godzinę w jednym kierunku wzrośnie z 81 do 93.

Przy tak dużym natężeniu ruchu pojazdów komunikacji miejskiej, dopuszczenie dodatkowo samochodów osobowych znacznie wpłynęłoby na pogorszenie warunków kursowania autobusów i tramwajów. Bardzo duże problemy wystąpiłyby zwłaszcza na skrzyżowaniach. Chodzi m.in. o skrzyżowanie al. Solidarności z ul. Jagiellońską, na którym uruchomiono skręt tramwajowy, a także skrzyżowanie przy pl. Bankowym. Korki tworzące się przed tymi skrzyżowaniami szybko „rozlałyby się” również na inne skrzyżowania i ciągi komunikacyjne. Wystąpiłyby również problemy w obsłudze przystanków przy Starym Mieście.

Świadomość, że most Śląsko-Dąbrowski jest zamknięty dla samochodów osobowych skłania większość kierowców do wyboru alternatywnych tras. ZTM pomyślał także o tych kierowcach, którzy chcą przesiąść się do komunikacji. Na północnej jezdni al. Solidarności, między Szwedzką a pl. Wileńskim, zostały wytyczone miejsca parkingowe. Na terenie Centrum Handlowego Wileńska zostal uruchomiony parking P+R. W sumie, w obu tych lokalizacjach kierowcy mają do dyspozycji ok. 500 miejsc. Po pozostawieniu auta mogą przesiąść się do autobusu, którym przejadą przez most Śląsko-Dąbrowski. Pierwszego dnia roboczego w nowej komunikacyjnej rzeczywistości miejsca parkingowe świeciły jednak pustkami.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.